• Wonka

Blöder i rumpan

lufta lufta lufta

efter att du tvättat av lillens rumpa så låter du han/hon ligga utan blöja ett bra tag tills lillrumpan torkat. strunta i om det kommer lite kiss nånstans. bara att lägga nån handduk under!
    försök låta han/hon vara utan blöja så mycket som möjligt tills såren läkt, men innan du tar på blöjan så smörjer du såren med zinksalva eller inotyol.

men det ska vara på TORR hud, har han/hon kissat så torkar du bort det och låter det torka en snabbis för salvan den skyddar mot fukt, ! alltså mot kiss och bajs och vassa blöjkanter!
    Använd rikligt med salva och torka sedan av det nästa blöjbyte så han/hon får lufta skjärten lite igen och sen sätter du nytt och på med en ny blöja!

Så läker såren snabbast, både enligt BM och enligt min erfarenhet då min dotter haft tillfälliga "blöjeksem".

• Wonka

som Lilja säger, när huden är frisk och inga eksem eller sår i sikte är det onödigt att smörja, om man inte vet att man måste det...

Min dotter sover hela natten med samma blöja utan att vakna, jag har märkt att hon hinner bli lite röd av kisset på morgonen därför så smörjer jag på kvällen innan hon ska sova, och då har hon ett bra skydd mot fukten. Men på dagen behövs det inte för då byter man blöja så ofta

• Wonka

Jag har haft problem med torr hud INNAN jag började smörja mig. Förut hade jag stora förhårdnader på armbågarna pga torr hud, min hud var sträv och fnasig mm. Jag började smörja mig lite och *vips* så fick jag bättre hud.
    Hudlotion måste ju ha kommits på av nån som Redan hade torr hud, låter som du menar att man enbart Får torr hud av det i slutändan

• Wonka
    jodå. Tyvärr lider jag nog av kronisk torrhet, eller uttorkning. Varje gång jag duschat så stramar huden i ansiktet så mycket att det känns somd en håller på att spricka upp. Nästan som att jag får "märken" av det också. Så jag smörjer så fort som möjligt med fet kräm och inte mycket jag kan göra åt det.. för det blir ju aldrig "normalt". Men det var lite OT.

Men Bondy har ju fått många bra råd.

Och ett sista är att: ta kontakt med BM så kan hon/han kolla så att det inte är nått annat än vanligt blöjeksem. Skriv gärna här hur det går sen.
Svar på tråden Blöder i rumpan