• Anonym (Nja)

Utseende

Varför är det så viktigt att inte vara ytlig idag? Samtidigt som man pratar om personlighet och att utseende inte är det viktigaste finns det knappt en enda cm2 på många som inte är fixad. 

Heltäckande sminkning, filter, hårförlängningar, naglar, ögonbryn, läppar, olika färgkombinationer för att man ska få rätt proportioner, rynkkrämer, botox, silikontuttar mm samtidigt som man pratar om att personlighet är viktigast och att man absolut inte vill ses som ett objekt.

Industrin kring skönhet bara ökar hela tiden, samtidigt som alla vill bli bekräftade för hur man är som person. 

• Svar på tråden Utseende
  • Anonym (Nja)

Varför tror ni att det är på detta sätt?

• Anonym (Em)

Ute i verkligheten finns det ju massor av människor som inte gör/har det du beskriver. 

• Hellishen

De ytliga dras till varandra. De som har annat att tänka på än sin yta hittar varandra. 

Skulle aldrig bli intresserad av en kille som bara stod och speglade sig på gymmet eller fixade håret i en timme för vi har ingenting gemensamt. Han har säkert snygga muskler men vi kan inte leva ihop. 

Så ja för mig är annat viktigare. Humor, hjärna, värme, självinsikt, omtänksamhet, kommunikation.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Em) skrev 2026-01-24 09:29:30 följande:

Ute i verkligheten finns det ju massor av människor som inte gör/har det du beskriver. 

Jo, jag vet. Men frågan är varför fenomenet är så tydligt med bortplockande av fröken Sverige tävlingar etc
  • Anonym (Nja)
    Hellishen skrev 2026-01-24 09:42:39 följande:

De ytliga dras till varandra. De som har annat att tänka på än sin yta hittar varandra. 

Skulle aldrig bli intresserad av en kille som bara stod och speglade sig på gymmet eller fixade håret i en timme för vi har ingenting gemensamt. Han har säkert snygga muskler men vi kan inte leva ihop. 

Så ja för mig är annat viktigare. Humor, hjärna, värme, självinsikt, omtänksamhet, kommunikation.

Jag har full respekt för att det finns många som tycker som du, men det råder samtidigt inga tvivel om att det läggs alltmer pengar på att förbättra sitt utseende.
  • Anonym (123)

Det finns forskning som visar att jämställdheten har gjort att skillnaden mellan könen ökat. Det bör alltså innebära att killarna kämpar för att förstärka sina manliga drag och kvinnor sina kvinnliga drag.

• Anonym (M)
    Anonym (Nja) skrev 2026-01-24 09:19:32 följande:

Varför tror ni att det är på detta sätt?

För tjejer är hycklare
  • Anonym (Nja)
    Hellishen skrev 2026-01-24 09:42:39 följande:

Så bara för att det tar en timma att fixa frillan så har ni inget gemensamt?

Det är även helt omöjligt att en kille som fixar med sitt utseende också har humor, hjärna, värme, självinsikt, är omtänksam och kommunicerar bra?
  • Anonym (Konvertering)
    Anonym (123) skrev 2026-01-24 09:56:54 följande:

Det finns forskning som visar att jämställdheten har gjort att skillnaden mellan könen ökat. Det bör alltså innebära att killarna kämpar för att förstärka sina manliga drag och kvinnor sina kvinnliga drag.

Samtidigt som många blir transor. Har ju ej med diskussionen att göra, men jag har också ofta tänkt att det har med ytlighet att göra. Kvinnor eller män som känner sig oattraktiva i sitt kön och därför väljer att bli transgender..
  • Anonym (Konvertering)

Det beror mycket på att det är hård konkurrens om man vill vara någon som får uppmärksamhet och bekräftelse idag. Sociala medier och datingappar har tyvärr förstärkt ytligheten. Kvinnor blir alltid hårdast bedömda, varför många väljer att ha filter på sina bilder. Män kan vara mer som de är och behöver inte anstränga sig nämnvärt. 

En del män säger att kvinnor går mycket efter utseendet, men det stämmer ofta inte. Det finns män som ser riktigt bra ut men som ändå inte lyckas attrahera kvinnor eller så är de för försigkomna och skygga för att våga stöta på kvinnor. Var en man på den tidigare orten där jag bodde som verkligen hade filmstjärne-look, och ändå var han hopplöst ensam. Finns enstaka attraktiva kvinnor som också är ensamma, men det brukar inte bero på att de inte lyckas attrahera någon man utan att de antingen vill leva ensamma eller så kanske de har personligheter som av män upplevs som för "udda".

Svar på tråden Utseende