• Anonym (Nja)

Utseende

Varför är det så viktigt att inte vara ytlig idag? Samtidigt som man pratar om personlighet och att utseende inte är det viktigaste finns det knappt en enda cm2 på många som inte är fixad. 

Heltäckande sminkning, filter, hårförlängningar, naglar, ögonbryn, läppar, olika färgkombinationer för att man ska få rätt proportioner, rynkkrämer, botox, silikontuttar mm samtidigt som man pratar om att personlighet är viktigast och att man absolut inte vill ses som ett objekt.

Industrin kring skönhet bara ökar hela tiden, samtidigt som alla vill bli bekräftade för hur man är som person. 

• Svar på tråden Utseende
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Konvertering) skrev 2026-01-24 10:23:32 följande:

Det beror mycket på att det är hård konkurrens om man vill vara någon som får uppmärksamhet och bekräftelse idag. Sociala medier och datingappar har tyvärr förstärkt ytligheten. Kvinnor blir alltid hårdast bedömda, varför många väljer att ha filter på sina bilder. Män kan vara mer som de är och behöver inte anstränga sig nämnvärt. 

En del män säger att kvinnor går mycket efter utseendet, men det stämmer ofta inte. Det finns män som ser riktigt bra ut men som ändå inte lyckas attrahera kvinnor eller så är de för försigkomna och skygga för att våga stöta på kvinnor. Var en man på den tidigare orten där jag bodde som verkligen hade filmstjärne-look, och ändå var han hopplöst ensam. Finns enstaka attraktiva kvinnor som också är ensamma, men det brukar inte bero på att de inte lyckas attrahera någon man utan att de antingen vill leva ensamma eller så kanske de har personligheter som av män upplevs som för "udda".

Så kan det vara. Kvinnor blir hårdast bedömda utseendemässigt ja, men i övrigt vet jag inte. Jag tror att kvinnor ofta önskar att utseendet inte spelade så stor roll, men att dom ändå vet med sig att det gör det. Men det är bara en teori. Utseende och att få bekräftelse är betydligt svårare idag eftersom alla jämför sig med varandra även på sociala medier. Nu när det dessutom finns allehanda filter så är det ju i princip omöjligt att konkurrera om uppmärksamheten.
  • Anonym (M)
    Anonym (Nja) skrev 2026-01-24 10:43:07 följande:
    Så kan det vara. Kvinnor blir hårdast bedömda utseendemässigt ja, men i övrigt vet jag inte. Jag tror att kvinnor ofta önskar att utseendet inte spelade så stor roll, men att dom ändå vet med sig att det gör det. Men det är bara en teori. Utseende och att få bekräftelse är betydligt svårare idag eftersom alla jämför sig med varandra även på sociala medier. Nu när det dessutom finns allehanda filter så är det ju i princip omöjligt att konkurrera om uppmärksamheten.
    Men dom sätter sig själv i det att pluta med läpparna på Instagram är allt dom kan...Det är inte vi som tvingar dom dom gör det själv.
  • Tukt
    Anonym (Nja) skrev 2026-01-24 09:19:32 följande:

Varför tror ni att det är på detta sätt?

1: Det finns sjukt mycket pengar i den här branschen.
    2: De som är, enligt norm, snyggare, kan tjäna personliga fördelar på det.
    3: Folk tenderar att göra som andra gör.
  • Anonym (Nja)
    Tukt skrev 2026-01-24 11:04:48 följande:
    1: Det finns sjukt mycket pengar i den här branschen.
    2: De som är, enligt norm, snyggare, kan tjäna personliga fördelar på det.
    3: Folk tenderar att göra som andra gör.

1. Varför är det så sjukt mycket pengar i branschen då? Det är ju troligtvis för att folk är så desperata efter att se bra ut, eller?

2. Vilka fördelar har man som snygg tycker du?

3. Jo, det gäller dom flesta.

• Anonym (mm)

Det ena behöver inte utesluta det andra.

• Tukt
    Anonym (Nja) skrev 2026-01-24 11:09:49 följande:

1. Varför är det så sjukt mycket pengar i branschen då? Det är ju troligtvis för att folk är så desperata efter att se bra ut, eller?

2. Vilka fördelar har man som snygg tycker du?

3. Jo, det gäller dom flesta.

1: Ja det hänger ju i hop med 2 och 3. Finns det pengar att tjäna så tenderar folk att vilja sälja. Och när de väl gör det, så vill de ha mer och hjälper till att förstärka  behovet av att se bra ut.
    Där har vi ju också en "ny" grupp, influerarna, som tjänar pengar på att få folk följa trender och mode.

2: Det finns ju forskning på att man har lättare få jobb, högre betyg, mer lön om man ser normativt bra ut.
    Gjordes ju en en studie under pandemin och jämförde personer som ansågs snygga och deras betyg. Och den visade på att de fick sämre betyg då lärarna inte såg dom.
  • Anonym (K)
    Anonym (Nja) skrev 2026-01-24 09:43:48 följande:
    Jo, jag vet. Men frågan är varför fenomenet är så tydligt med bortplockande av fröken Sverige tävlingar etc
    Ingen mening med fröken Sverige när majoriteten ser likadana ut Obestämd
  • Anonym (z)

Om man tittar sig omkring ute i verkligheten ser man att dom flesta inte ser ut så.

• Anonym (Nja)
    Anonym (z) skrev 2026-01-24 12:44:18 följande:

Om man tittar sig omkring ute i verkligheten ser man att dom flesta inte ser ut så.

Det man ser är att många är, vad jag skulle kalla, översminkade. Sen är frågan hur mycket man lägger på utseende i övrigt. Det vet inte jag.
  • Anonym (Tjej)

Jag använder inga filter och inget smink för jag ser rätt så bra utan smink och filter  

• Anonym (Nja)
    Anonym (Tjej) skrev 2026-01-24 13:16:02 följande:

Jag använder inga filter och inget smink för jag ser rätt så bra utan smink och filter  

Då får du vara tacksam att du fick ett fint yttre.
Svar på tråden Utseende