• Anonym (Drog)

Vän tar droger

Jag har en vön som jag bryr mig om hade inga misstankar om droger förrän hen sa de sjölv till mig . Hen tar de ibland pg ångest.  Jag blev ganska orolig.  Vill inte attt min vön ska rpkabilla ut som ex överdos av misstag osv vet inte vad jag ska göra.  För övrigt en bra person som ger mycket glädje för mig.

• Svar på tråden Vän tar droger
  • Anonym (Drog)
    Anonym (Drog) skrev 2026-01-25 01:09:08 följande:
    Vän tar droger

Jag har en vön som jag bryr mig om hade inga misstankar om droger förrän hen sa de sjölv till mig . Hen tar de ibland pg ångest.  Jag blev ganska orolig.  Vill inte attt min vön ska rpkabilla ut som ex överdos av misstag osv vet inte vad jag ska göra.  För övrigt en bra person som ger mycket glädje för mig.

Ignorera stav fel.
  • Anonym (Inget)

Du ska inte göra något. Förstår du blir orolig, men att lägga dig i kommer inte göra situationen bättre. Om du tycker det är jobbigt med drogerna är bästa tipset att inte umgås. Någon som vill använda kommer göra det oavsett. De behöver en egen inre vilja av att sluta, inte något eller någon utifrån. 

• Anonym (Gränser)

Vad har du själv för tankar om droger? Är du ok med att umgås med någon som tar droger? Vad andra gör kan du inte styra men däremot vad du själv gör. Till exempel ta avstånd med hänvisning till att du är emot droger och inte vill fortsätta umgås. Det här måste du ju landa i själv.

• Anonym (Drog)
    Anonym (Gränser) skrev 2026-01-25 10:53:02 följande:

Vad har du själv för tankar om droger? Är du ok med att umgås med någon som tar droger? Vad andra gör kan du inte styra men däremot vad du själv gör. Till exempel ta avstånd med hänvisning till att du är emot droger och inte vill fortsätta umgås. Det här måste du ju landa i själv.

Jo denär klart . Men om man verkligen värnar om personen? Vill inte de ska hända hen nått
  • Anonym (Gränser)
    Anonym (Drog) skrev 2026-01-25 11:46:21 följande:
    Jo denär klart . Men om man verkligen värnar om personen? Vill inte de ska hända hen nått
    Jo fattar det, men hen måste själv vilja sluta. Om attityden är att det är väl inte så farligt med lite xxx mot ångest? kanske du ska backa om du själv är emot droger.
    Vill personen sluta? Då kan du kanske stötta genom att surfa fram stödgrupper, peppa att ta vårdkontakt mm. Men passa dig. Mer än en har fastnat i medberoende.
  • Anonym (Drog)
    Anonym (Gränser) skrev 2026-01-25 12:04:19 följande:
    Jo fattar det, men hen måste själv vilja sluta. Om attityden är att det är väl inte så farligt med lite xxx mot ångest? kanske du ska backa om du själv är emot droger.
    Vill personen sluta? Då kan du kanske stötta genom att surfa fram stödgrupper, peppa att ta vårdkontakt mm. Men passa dig. Mer än en har fastnat i medberoende.
    Kan försiktig försöka få personen o ta hjälp. Jag kan inte tvinga o inser att hen måste vilja själv.  
  • Anonym (d)

Vad för droger handlar det om?

• Anonym (Drog)
    Anonym (d) skrev 2026-01-25 12:14:46 följande:

Vad för droger handlar det om?

Olagliga att använda i Sverige mer än så säger jag inte. 
  • Anonym (S)

Skulle aldrig vara vän med någon som gynnar de kriminella gängen. 

• Anonym (K)

Aldrig skulle jag acceptera att en kompis knarkade, dels för att det är korkat och självdestruktivt och dels för att de finansierar de kriminella gängen. Antingen gör hen allt för att sluta eller så är det snart en exkompis. 

Svar på tråden Vän tar droger