• Anonym (Drog)

Vän tar droger

Jag har en vön som jag bryr mig om hade inga misstankar om droger förrän hen sa de sjölv till mig . Hen tar de ibland pg ångest.  Jag blev ganska orolig.  Vill inte attt min vön ska rpkabilla ut som ex överdos av misstag osv vet inte vad jag ska göra.  För övrigt en bra person som ger mycket glädje för mig.

• Svar på tråden Vän tar droger
  • Anonym (S)
    Anonym (99) skrev 2026-01-28 09:53:57 följande:
    Fast det här verkar heller inte handla om någon som pundar skallen av sig dagligen. Utan någon som sköter ett jobb och inte har nålmärken.
    Ts skriver tydligt att det handlar om någon gång ibland. Därför är det rimligt att jämföra med någon som dricker vin då och då.
    Vissa vindrickare blir askalas varje gång de dricker andra dricker 1-2 glas. Samma med andra droger. Alkohol har ingen ställning i särklass även om många verkar tro det. Det är ett gift precis som andra droger. Betydligt värre än milda droger som cannabis. 

Den här inställningen om att man blir tung missbrukare för att man tar en drog då och då är skadlig då det inte alls representerar sanningen. Lika lite som att en vindrickare som dricker sparsamt ibland inte ska kallas råalkis.
    Och då är det ok att gynna de kriminella gängen, menar du?

Har man problem går man till läkaren och får utskrivet lagliga mediciner.
  • Anonym
    Anonym (99) skrev 2026-01-28 09:53:57 följande:
    Fast det här verkar heller inte handla om någon som pundar skallen av sig dagligen. Utan någon som sköter ett jobb och inte har nålmärken.
    Ts skriver tydligt att det handlar om någon gång ibland. Därför är det rimligt att jämföra med någon som dricker vin då och då.
    Vissa vindrickare blir askalas varje gång de dricker andra dricker 1-2 glas. Samma med andra droger. Alkohol har ingen ställning i särklass även om många verkar tro det. Det är ett gift precis som andra droger. Betydligt värre än milda droger som cannabis. 

Den här inställningen om att man blir tung missbrukare för att man tar en drog då och då är skadlig då det inte alls representerar sanningen. Lika lite som att en vindrickare som dricker sparsamt ibland inte ska kallas råalkis.
    Det är ändå inte jämförbart.
    Förstår du verkligen inte det?

Sedan anser jag att cannabis borde vara lagligt för eget bruk, trots att jag inte själv använder det. 

Att kalla en människa för "råalkis" är extremt fördomsfullt. Du vet att alkoholism är en sjukdom va?

Har för övrigt aldrig träffat någon som blir så berusad på ett eller två glas vin.
  • Anonym (99)
    Anonym (S) skrev 2026-01-28 09:56:00 följande:
    Och då är det ok att gynna de kriminella gängen, menar du?

Har man problem går man till läkaren och får utskrivet lagliga mediciner.
    Jag kan tyvärr garantera att det är väldigt svårt att veta när man stöttar kriminella aktörer och inte. De äger restauranger och stora restaurangkedjor, företag inom välfärdssektorn, skolor, riktiga butiker och internetbutiker och människor, företag, stat och kommun handlar med dem varje dag.
    Många stora företagare, bla. Louis Vuitton, har tagit emot stora summor kontanter som de sett mellan fingrarna med. Flera hundratusen snackar vi nu. På en persons besök. Företagare gör samma sak hela tiden. LV bara ett exempel i mängden. Och LV är ett stort företag som borde klara sig ändå kan man tycka?

Äter du ute ibland, handlar i butiker någon gång eller besöker gym. Kanske konsumerar tjänster som rättshjälp, massage, städning, frisörer eller nagelsalonger? Tyvärr så stöttar du kriminalitet omedvetet. Ju flitigare konsument desto större summa till kriminella.
    Att enbart skylla på slutkonsumenten av narkotika för att gängen tjänar pengar är fel. Det är småsummor jämfört med allt annat.

Jag vill inte göda gäng. Jag är för att cannabis bör säljas under strikt kontroll på Systembolaget. Då skulle just cannabismarknaden åtminstone skäras av till att gälla enbart tonåringar då Systemet som vi alla vet har 20årsgräns. Staten skulle få in mycket i skatt som kan gå till att vårda missbrukare och hjälpa kriminella att bryta med tidigare liv.
    Jag hoppas få se det under min livstid. Kriminella skulle förstås göra allt för att stoppa det.
  • Anonym (99)
    Anonym skrev 2026-01-28 10:06:37 följande:
    Det är ändå inte jämförbart.
    Förstår du verkligen inte det?

Sedan anser jag att cannabis borde vara lagligt för eget bruk, trots att jag inte själv använder det. 

Att kalla en människa för "råalkis" är extremt fördomsfullt. Du vet att alkoholism är en sjukdom va?

Har för övrigt aldrig träffat någon som blir så berusad på ett eller två glas vin.
    Men snälla, det var ju därför jag skrev att det var orimligt att kalla någon det. Läser du inläggen du svarar på?
    Självklart vet jag att det är en sjukdom.

Håller verkligen med om att cannabis bör vara lagligt för eget bruk. Det hade skurit av stor inkomst för kriminella. Som jag skriver om i inlägget ovan som jag började skriva innan jag hann läsa ditt inlägg.
  • Anonym (Skatteflykt)

Okej. Vad ska diskuteras i tråden?

• Anonym (99)
    Anonym (Skatteflykt) skrev 2026-01-29 00:58:47 följande:

Okej. Vad ska diskuteras i tråden?

Kanske läsa lite för att få en uppfattning?

Ts verkar inte vara kvar, vilket inte behövs för att en tråd ska leva. Nu är vi några som gafflar lite om alkohol och droger och tydligen blev gängen indragna också. Typ.
  • Anonym (S)
    Anonym (99) skrev 2026-01-28 22:55:24 följande:
    Jag kan tyvärr garantera att det är väldigt svårt att veta när man stöttar kriminella aktörer och inte. De äger restauranger och stora restaurangkedjor, företag inom välfärdssektorn, skolor, riktiga butiker och internetbutiker och människor, företag, stat och kommun handlar med dem varje dag.
    Många stora företagare, bla. Louis Vuitton, har tagit emot stora summor kontanter som de sett mellan fingrarna med. Flera hundratusen snackar vi nu. På en persons besök. Företagare gör samma sak hela tiden. LV bara ett exempel i mängden. Och LV är ett stort företag som borde klara sig ändå kan man tycka?

Äter du ute ibland, handlar i butiker någon gång eller besöker gym. Kanske konsumerar tjänster som rättshjälp, massage, städning, frisörer eller nagelsalonger? Tyvärr så stöttar du kriminalitet omedvetet. Ju flitigare konsument desto större summa till kriminella.
    Att enbart skylla på slutkonsumenten av narkotika för att gängen tjänar pengar är fel. Det är småsummor jämfört med allt annat.

Jag vill inte göda gäng. Jag är för att cannabis bör säljas under strikt kontroll på Systembolaget. Då skulle just cannabismarknaden åtminstone skäras av till att gälla enbart tonåringar då Systemet som vi alla vet har 20årsgräns. Staten skulle få in mycket i skatt som kan gå till att vårda missbrukare och hjälpa kriminella att bryta med tidigare liv.
    Jag hoppas få se det under min livstid. Kriminella skulle förstås göra allt för att stoppa det.

Ja det kan vara svårt. Men att köpa droger eller gå till prostituerade är solklara fall där man stöttar kriminella. 

Vill du göra det, gör det. Men gnäll då inte när det sprängs i ditt hus. 

• Anonym (99)
    Anonym (S) skrev 2026-01-29 06:34:45 följande:

Ja det kan vara svårt. Men att köpa droger eller gå till prostituerade är solklara fall där man stöttar kriminella. 

Prostituerade är ofta "egenföretagare", så det är inte solklart att det går till kriminella där. Men visst är man så taktlös och obrydd att man går till en lägenhetsbordell med utlandsfödda, kanske även traffickingoffer så går det till kriminella förstås. Vad värre är det man stöttar moraliskt med den gärningen.

Droger, ja absolut går pengar till kriminella. Som med så mycket annat. När en produkt enbart erbjuds från ett ställe så handlar en del där i brist på andra alternativ. Kolla kriminella storföretag med säte i Kina som så många svenskar verkar stötta utan att tänka. Bara för att det fanns något billigt och glittrigt som inte går att köpa från hederliga företagare.
    Även kriminella konsumerar och betalar moms på sin konsumtion. Skuggekonomin får även den de ekonomiska hjulen att snurra och skuggekonomi, ekonomi i gråzonen och vita pengar blandas samman i slutänden. Det är inget man behöver gilla, tyvärr bara så det är.

Förrförra hösten sköts det i portar 2 gånger i mitt område, som ej är utsatt. Kan inte minnas att jag en enda gång har gnällt till någon om det, så du kan vara lugn. 
    Sen har jag aldrig påstått att jag själv handlar cannabis. Jag kan ändå förstå att vissa gör det när det inte erbjuds något alternativ.
    Är man en medveten cannabiskonsument så kan man beställa frön och försöka odla själv, man kan även välja bort langare och välja att gå till den som är minst dålig och mest verkar slänga in vinsten på konsumtion hemmavid och inte någon som skickar det mesta av vinsten utomlands.

Men det är ett jäkla gissel att det ska vara så svårt att vara en medveten konsument. Både när det kommer till vita och svarta affärer. Många verkar heller inte särskilt brydda om det.
  • Anonym
    Anonym (99) skrev 2026-01-28 22:57:56 följande:
    Men snälla, det var ju därför jag skrev att det var orimligt att kalla någon det. Läser du inläggen du svarar på?
    Självklart vet jag att det är en sjukdom.

Håller verkligen med om att cannabis bör vara lagligt för eget bruk. Det hade skurit av stor inkomst för kriminella. Som jag skriver om i inlägget ovan som jag började skriva innan jag hann läsa ditt inlägg.
    Jo, jag läser.
    Att bara använda begreppet "råalkis" visar på din fördomsfullhet.
    Liksom folk som rynkar på näsan och föraktfullt pratar om A-lagarna.
    Rent vidrigt.

Med en mycket när anhörig som tyvärr inte längre lever så blir jag asförbannad över dessa epitet.

Och givetvis har alkohol en "ställning i särklass" då det är en helt legal vara att inköpa från den dagen man fyllt 20, alternativt 18 påkrogen.

Det försvarar inte alkoholmissbruket, men att säga att det inte är i en särklass är direkt felaktigt.

Tids nog blir kanske cannabis legalt här, men det går trögt för att "vissa" tror att det är fullständigt livsfarligt. Vilket det inte är, så länge man håller sig där.

Såg t o m i vår lokalpress för några år sedan en polis som uppmanade folk att ringa 112 om de misstänker att någon röker... cannabis.
    Och polisen säger sig vara underbemannad?
    *Ridå*
  • Anonym (skl)
    Anonym (S) skrev 2026-01-29 06:34:45 följande:

Köper man sex är man själv en brottsling.
  • Anonym (S)
    Anonym (skl) skrev 2026-01-29 10:20:26 följande:
    Köper man sex är man själv en brottsling.
    Ja?
  • Anonym (G)

Så sorgligt! Att han har sådan ångest att han tycker sig tvingad att ta droger!

Det här med medicinering mot ångest är lurigt. Har något förskräckligt hänt som skapar stor ångest eller att man får täta riktiga hemska panikångestattacker, så kan det vara befogat med ångestdämpande tabletter i 2-3 veckor. Äter man längre ör det faktiakt risk att man blir beroende av t ex benzodiasipider 

Hänger ångesten ihop med en riktig depression kan man pröva antidepressiva. De lägger ju lite locket på och kan dämpa känslor.
    Lugnar sig inte panikångestattacker med tiden kan det också hjälpa ibland.

Men ofta är det bra att gå i terapi mot ångest. Tar inte bort allt men hjälper en att hantera den.

För övrigt blir man mindre ångestbenägen om man sover ordentligt och äter på bestämda tider och inte för sent på kvällen.  Det lugnar ner kroppen. Inte att förakta.

Allt som lugnar ner kroppen är bra, promenader, lätt motion, måttlig styrketräning yoga eller qi gong t ex.

Det klart att det finns naturläkemedel som Valeriana, Ashwagandha, Rosenrot o. dyl. också. 

• Anonym (G)

Problemet med droger är ju att det är olagligt, man kan bli passiviserad och dessutom beroende av dem.
    Behöver hela tiden större doser. Nej det är ingen väg att gå.

• Anonym (99)
    Anonym skrev 2026-01-29 09:12:34 följande:
    Jo, jag läser.
    Att bara använda begreppet "råalkis" visar på din fördomsfullhet.
    Liksom folk som rynkar på näsan och föraktfullt pratar om A-lagarna.
    Rent vidrigt.

Med en mycket när anhörig som tyvärr inte längre lever så blir jag asförbannad över dessa epitet.

Och givetvis har alkohol en "ställning i särklass" då det är en helt legal vara att inköpa från den dagen man fyllt 20, alternativt 18 påkrogen.

Det försvarar inte alkoholmissbruket, men att säga att det inte är i en särklass är direkt felaktigt.

Tids nog blir kanske cannabis legalt här, men det går trögt för att "vissa" tror att det är fullständigt livsfarligt. Vilket det inte är, så länge man håller sig där.

Såg t o m i vår lokalpress för några år sedan en polis som uppmanade folk att ringa 112 om de misstänker att någon röker... cannabis.
    Och polisen säger sig vara underbemannad?
    *Ridå*
    Jag är absolut inte en sån som är fördomsfull mot parkbänksalkoholister eller andra med alkoholproblem. Jag tycker att det är lika vidrigt med människor som bespottar de som har det svårt som du. Jag har absolut inga problem att språka lite med gubbarna på bänken eller de som säljer tidningar. Ofta trevliga och harmlösa enligt min erfarenhet.
    Jag tog ett exempel. Är vi klara gällande det så vore jag tacksam!

Ja du har rätt i att legalt vs. illegalt spelar en stor roll för samhället och rättsväsendet. Det beror ju enbart på att lagarna är stiftade så och inte på att alla substanser är livsfarliga.
    Vissa tror på riktigt att alkohol är ofarligt och cannabis är fruktansvärt, precis som du är inne på.
    Många andra droger är plötsligt lagliga när de skrivs ut, fast att det är precis samma substanser som på gatan. Lite mer pålitligt med fabrikstillverkade droger bara. Och lagligheten då.

Haha ja, polisen kan knappast ha mycket att göra om de uppmanar grannar till cannabisrökare att ringa polisen. Tänker de att en riskerad vräkning skulle underlätta för personen i livet? Det borde bara göra det värre och mer kostsamt för samhället i långa loppet.
    Hemlösa på härbärgen och sk bostadshotell är dyrt. För att inte tala om den personliga skadan av att bli vräkt eller riskera att bli det.
Svar på tråden Vän tar droger