Anonym skrev 2026-01-29 09:12:34 följande:
Jo, jag läser.
Att bara använda begreppet "råalkis" visar på din fördomsfullhet.
Liksom folk som rynkar på näsan och föraktfullt pratar om A-lagarna.
Rent vidrigt.
Med en mycket när anhörig som tyvärr inte längre lever så blir jag asförbannad över dessa epitet.
Och givetvis har alkohol en "ställning i särklass" då det är en helt legal vara att inköpa från den dagen man fyllt 20, alternativt 18 påkrogen.
Det försvarar inte alkoholmissbruket, men att säga att det inte är i en särklass är direkt felaktigt.
Tids nog blir kanske cannabis legalt här, men det går trögt för att "vissa" tror att det är fullständigt livsfarligt. Vilket det inte är, så länge man håller sig där.
Såg t o m i vår lokalpress för några år sedan en polis som uppmanade folk att ringa 112 om de misstänker att någon röker... cannabis.
Och polisen säger sig vara underbemannad?
*Ridå*
Jag är absolut inte en sån som är fördomsfull mot parkbänksalkoholister eller andra med alkoholproblem. Jag tycker att det är lika vidrigt med människor som bespottar de som har det svårt som du. Jag har absolut inga problem att språka lite med gubbarna på bänken eller de som säljer tidningar. Ofta trevliga och harmlösa enligt min erfarenhet.
Jag tog ett exempel. Är vi klara gällande det så vore jag tacksam!
Ja du har rätt i att legalt vs. illegalt spelar en stor roll för samhället och rättsväsendet. Det beror ju enbart på att lagarna är stiftade så och inte på att alla substanser är livsfarliga.
Vissa tror på riktigt att alkohol är ofarligt och cannabis är fruktansvärt, precis som du är inne på.
Många andra droger är plötsligt lagliga när de skrivs ut, fast att det är precis samma substanser som på gatan. Lite mer pålitligt med fabrikstillverkade droger bara. Och lagligheten då.
Haha ja, polisen kan knappast ha mycket att göra om de uppmanar grannar till cannabisrökare att ringa polisen. Tänker de att en riskerad vräkning skulle underlätta för personen i livet? Det borde bara göra det värre och mer kostsamt för samhället i långa loppet.
Hemlösa på härbärgen och sk bostadshotell är dyrt. För att inte tala om den personliga skadan av att bli vräkt eller riskera att bli det.