• Meliora

Äggdonation 2026

Hej! Jag startar en tråd för oss som ska genomgå äggdonation 2026. B

Jag är snart 34 år. Vi började försöka bli gravida i juni 2024 och kom till kvinnokliniken i januari 2025.

Vi genomförde vårt första IVF-försök i maj 2025, där ett ägg togs ut men tyvärr inte blev befruktat. Det andra IVF-försöket i augusti 2025 fick avbrytas. Därefter blev jag diagnostiserad med för tidigt klimakterium (POI).

Vi står nu i kö för äggdonation 
    och planen är att donationen ska i april med återföring maj senast juni om allt går bra. Allt är vid landstinget, distansstimulering och utfört i Örebro 

• Svar på tråden Äggdonation 2026
  • Meliora
    SoffSofie skrev 2026-03-10 20:43:02 följande:

Hur går det för er? Har ni fått ett samtal än? Glad

Här har det inte hänt så mycket. Vi har fått provsvaren och dom ser bra ut. Men det är mycket väntan 

SoffSlfie: Hej! Nej väntar fortfarande på samtalet men enligt chat gpt är det inget onormalt att de inte ringt ännu haha.

Åh vad skönt hurra! Vi tog våra blodprover senast i juli så vi måste ta om dem antar jag. Utgår ifrån att de informerar om att när dem ringer.

många kramar till dig 😊
  • SoffSofie

Haha nej det är väl inte det. 

Ja det lär dom nog göra. Hoppas dom hör av sig snart till er. Kram 🙂

• Meliora
    SoffSofie skrev 2026-03-11 16:08:10 följande:

Haha nej det är väl inte det. 

Ja det lär dom nog göra. Hoppas dom hör av sig snart till er. Kram 🙂

Tack snälla ja hoppas de ringer snart och att de gör snabbt för er också 😊. Vi hade en jättebra och trevlig kurator så det är inget att oroa sig över alls sen 😊

Jag uppdaterar så fort de hör av sig 😊
    kramar till dig/er 
  • Meddelande borttaget
  • Unicorn123

Hej! Funderar på äggdonation pga lågt amh och genetisk sjukdom som gjort att vi inte lyckats med ivf eller på egen hand. 

funderar på Danmark pga korta kötider och för att få det nordiska utseendet. Vi kommer använda min mans sperma. Hur gick ni tillväga för att börja, man behöver lämna in massa provresultat, spermaprov osv först, gjorde ni det privat för att sedan skicka in? 

vilken klinik skulle ni rekommendera i Danmark? För oss är viktigast att vi får ett friskt barn, men också hyfsat lik till utseendet. Görs de noggranna tester osv på donatorn eller ställs det endast frågor om ev sjukdomsbild? Tänker att de inte är nån garanti att man vet om vad man bär på för sjukdom eller är helt sanningsenlig. Berätta gärna om er erfarenhet. Tack!

• SoffSofie
    Unicorn123 skrev 2026-03-26 15:23:37 följande:

Hej! Funderar på äggdonation pga lågt amh och genetisk sjukdom som gjort att vi inte lyckats med ivf eller på egen hand. 

funderar på Danmark pga korta kötider och för att få det nordiska utseendet. Vi kommer använda min mans sperma. Hur gick ni tillväga för att börja, man behöver lämna in massa provresultat, spermaprov osv först, gjorde ni det privat för att sedan skicka in? 

vilken klinik skulle ni rekommendera i Danmark? För oss är viktigast att vi får ett friskt barn, men också hyfsat lik till utseendet. Görs de noggranna tester osv på donatorn eller ställs det endast frågor om ev sjukdomsbild? Tänker att de inte är nån garanti att man vet om vad man bär på för sjukdom eller är helt sanningsenlig. Berätta gärna om er erfarenhet. Tack!

Hej, jag tog kontakt med fertilitetmottagningen på sjukhuset i våran stad. Då fick jag komma in och göra ultraljudsundersökning och även ta blodprover(AMH, FSH), det gjorde även en fragmentanalys på FMR1 genen.  
    Sen fick jag svar att jag är anlagsbärare av fragilt x-syndrom vilket har gjort att jag har hamnat i förtidigt klimakteri(POI). 

Sen beslutade jag och min sambo att påbörja processen med äggdonation (regionfinanserd, alltså inte privat).
    Min sambo har lämnat spermaprov. 
    Vi blev kallade till pyskosocialautredningen med en kurator. Ett samtal var för sig och ett samtal tillsammans. Nästa steg var medicinsk bedömning. Där vi tillsammans med en läkare fick gå igenom en hälsodeklaration, ännu en ultraljudsundersökning och blodprover. 

Sen är det bara att vänta. 

Donatorn går igenom medecinskutredning, pyskosocialautredning. Får inte ha några allvarliga ärftliga sjukdomar 

Hur det ser ut i Danmark kan jag inte svara på.
  • Meliora

Unicorn 123:  Välkommen till tråden!

Jag har också för tidigt klimakterie men inte någon gen som orsakat det, de vet inte varför.

Precis som SoffSofie säger är det regionsfinansierat. Jag har kontakt med min lokala kvinnohälsa som samarbetar bland annat med Örebro så det är toppen att alla undersökningar sker hemma.

Önskar er alla lycka till också!

• Meliora

Jag skrev till Örebro idag eftersom det börjar kännas kort om tid att hinna med återföring i maj senast juni som var den preliminär planen med äggdonationen i april.
    Förra sommaren hade de stängt vecka 26-30.

jag frågade dem om de tror att åteföringen blir före eller efter sommaren 

Jag fick det här svaret ? 

Tack att du hör av dig. Planen är att vi har en donator till er närmsta veckorna.

Våra embryologi kommer sedan era ägg i maj alternativt början av juni. Återkommer med närmare information så snart vi har en donator.?

Jag var inte om det var ett bra eller dåligt svar? 

• SoffSofie
    Meliora skrev 2026-05-06 11:50:40 följande:

Jag skrev till Örebro idag eftersom det börjar kännas kort om tid att hinna med återföring i maj senast juni som var den preliminär planen med äggdonationen i april.
    Förra sommaren hade de stängt vecka 26-30.

jag frågade dem om de tror att åteföringen blir före eller efter sommaren 

Jag fick det här svaret ? 

Tack att du hör av dig. Planen är att vi har en donator till er närmsta veckorna.

Våra embryologi kommer sedan era ägg i maj alternativt början av juni. Återkommer med närmare information så snart vi har en donator.?

Jag var inte om det var ett bra eller dåligt svar? 

Hej, men va tråkigt att dom fortfarande inte har hört av sig till er. När dom först har sagt att det skulle ske i april och dom fortfarande inte har hört sig. 

Jag kan tycka att det är ett litet konstigt svar, svaret ger inte så mycket information. Dom har alltså fortfarande ingen donator till er. 
    Men dom skriver ju att det kommer ske i maj/juni så det för man se som positivt. Då borde det ske innan sommaren. 
    Tråkig väntan bara. 

Dom hörde av sig till oss för ungefär 1 vecka sen och så att kötiden för äggdonation är ca 6 månader just nu. Så jag hoppas på det.  

Kram till er 🤗
  • Kimpo

Hej! hakar gärna på den här tråden????

37 år och försökt få barn sen jag var 33 vi har gjort ivf med ett äggplock med 2 ägg och inga befruktades andra stimuleringen avbröts och vi vart rekommenderade äggdonation direkt, men inga snabba puckar inte stått i kö sen juni 2023 och varit godkända sen januari 2024 och nu äntligen har vi fått samtalet att vi har ägg som väntar på oss! helt sjukt vilken tid det har tagit! känns Läskigt att äntligen få Äggdonationen för så mycket hopp som man lägger vid det! kommer man kunna återhämta sig om det inte lyckas heller?! och skulle det lyckas hur kommer man känna över att det inte är ens egna ägg..ja ni inte är det lätt för oss som inte bara kan ligga och vips ska man ha barn🥲????

• SoffSofie
    Kimpo skrev 2026-05-06 22:00:00 följande:

37 år och försökt få barn sen jag var 33 vi har gjort ivf med ett äggplock med 2 ägg och inga befruktades andra stimuleringen avbröts och vi vart rekommenderade äggdonation direkt, men inga snabba puckar inte stått i kö sen juni 2023 och varit godkända sen januari 2024 och nu äntligen har vi fått samtalet att vi har ägg som väntar på oss! helt sjukt vilken tid det har tagit! känns Läskigt att äntligen få Äggdonationen för så mycket hopp som man lägger vid det! kommer man kunna återhämta sig om det inte lyckas heller?! och skulle det lyckas hur kommer man känna över att det inte är ens egna ägg..ja ni inte är det lätt för oss som inte bara kan ligga och vips ska man ha barn🥲????

Hej, du är så välkommen så 🙂 

Kämpigt att det inte gick med egna ägg för dig.
    Det är en otrolig lång och jobbig väntan.
    Men grattis till att dom har hittat en donator till er 😀 
    Jag tänker att man måste tro och hoppas på att det kommer funka och att det kommer bli ett barn. Sen vet man ju aldrig och det är nog riktigt tufft och en stor sorg om det inte blir så. Då får man ta beslutet om man ska fortsätta privat och kämpa om man nu har dom pengarna.

För mig är det inte en jätte stor grej att det inte är mina egna ägg och mina gener. Jag kommer älska det barnet oerhört mycket ändå. 
  • Meliora
    SoffSofie skrev 2026-05-06 16:53:04 följande:
    Hej, men va tråkigt att dom fortfarande inte har hört av sig till er. När dom först har sagt att det skulle ske i april och dom fortfarande inte har hört sig. 

Jag kan tycka att det är ett litet konstigt svar, svaret ger inte så mycket information. Dom har alltså fortfarande ingen donator till er. 
    Men dom skriver ju att det kommer ske i maj/juni så det för man se som positivt. Då borde det ske innan sommaren. 
    Tråkig väntan bara. 

Dom hörde av sig till oss för ungefär 1 vecka sen och så att kötiden för äggdonation är ca 6 månader just nu. Så jag hoppas på det.  

Kram till er 🤗
    Hej SoffSofie: Tack igen för din omtanke och ditt svar. ja eller hur jag håller verkligen med. Jag tror tyvärr det blir svårt att hinna med återföring innan sommaren men jag hoppas ju såklart. Åh vad roligt att de ringde er! vad bra att det ändrats från ett år till 6 månader var det va? Ja den tiden sa de till oss i oktober också när vi pratade med dem inför att stå i kön till äggdonationen.

kram 😊
  • Meliora
    Kimpo skrev 2026-05-06 22:00:00 följande:

Hej Kimpo: Ja självklart du är så välkommen! Oj vilken lång resa det är för er, förstått verkligen hur tungt och jobbigt det är.

Vad fint att ni äntligen fick samtal att nu har ägg som är era nu. Jag tror allt kommer bli jättebra för er på alla sätt. kram till dig 😊
  • Kimpo
    SoffSofie skrev 2026-05-07 16:21:05 följande:
    Hej, du är så välkommen så 🙂 

Kämpigt att det inte gick med egna ägg för dig.
    Det är en otrolig lång och jobbig väntan.
    Men grattis till att dom har hittat en donator till er 😀 
    Jag tänker att man måste tro och hoppas på att det kommer funka och att det kommer bli ett barn. Sen vet man ju aldrig och det är nog riktigt tufft och en stor sorg om det inte blir så. Då får man ta beslutet om man ska fortsätta privat och kämpa om man nu har dom pengarna.

För mig är det inte en jätte stor grej att det inte är mina egna ägg och mina gener. Jag kommer älska det barnet oerhört mycket ändå. 
    Hehe det skulle vara en emoji inte så många frågetecken såg jag nu :) tack vi är självklart superglada att vi äntligen får en chans och barnet kommer vara oerhört välkommet och älskat,det är nog bara oron över hur barnet kommer känna när man berättar och när den söker upp donatorn men ja det är nog bara jag som oroar mig för allt hela tiden. Men kanske inte är så konstigt när man väntat och kämpat så många år?
Svar på tråden Äggdonation 2026