Kvinna7 skrev 2026-01-31 06:31:18 följande:
Blev det mer än om du skulle arbetat? Jag tänker på jobbskatteavdraget. Den summan jag kommer få ut brutto från försäkringskassan kommer skattas med 7800 kr om man räknar 30%. Betydligt mer än om jag skulle fått samma fast i lön. Skiljer 3000 i skatt.
Ja, det stämmer. Det här är något folk inte tänker på när det rör jobbskatteavdraget. Blir man sjukskriven tappar man extremt mycket pengar eftersom man inte har rätt till jobbskatteavdraget.
Du skriver att de ska dra 7800 kronor i skatt, vilket innebär att före skatt får du 26000 kr från FK. Det i din tur borde innebära att du har en vanlig månadslön omkring 33000 kr/mån, kanske 34000 kr/mån.
Om vi ser hur mycket man får ut efter skatt så blir det på den vanliga lönen och 34% skatt, minus olika avdrag, bl.a. jobbskatteavdrag, en summa på cirka 26800 kronor.
Efter skatt får man med sjukpenning ostället cirka 18200 kronor. Man tappar över 8000 kronor om man inte har extra försäkringar (ingår i många fackförbunds medlemskap, men med en karenstid så det hjälper inte korttidssjukskrivna) eller ett kollektivavtal som gör att arbetsgivaren betalar 10% av lönen i form av sjuklön.
Det här är den politik vi har valt att föra i Sverige. Det är jättebra att vi har sänkt skatterna, men det blir totalt snett när de som måste vara sjukskrivna inte får ta del av det..Tyvärr förstår man inte vad detta innebär förrän man själv blir sjukskriven. Det är inte kul då.
Därför är jag mot jobbskatteavdraget. Vi behöver sänka skatten för alla. Inte bara de som jobbar. Alla kan drabbas av en sjukskrivning.