-
-
Svar på tråden Min man vägrar trots övervikt!
-
Om han är singel så är det bara hans ensak. Är man i ett förhållande så har man även någon annan att ta hänsyn till när man gör något så allvarligt som att förstöra sin kropp, då är det inte bara man själv som drabbas av det.Anonym (Gurka) skrev 2026-01-31 16:43:49 följande:Exakt! TS borde verkligen vara singel!
Om han inte vill tänka på sin hälsa är enbart hans ensak och ingen annans. -
TS har väl inte heller förbjudit honom eller tvingat honom. Men familjeliv tenderar att se allt svart på vitt. Det är ett eget val hur var och en sköter sin hälsa. Samtidigt bör det väl ligga i ens intresse att vara attraktiv för sin partner och sköta sin hälsa. Det är för många grymt oattraktivt att låta sig förfalla så. Har man dessutom barn har man också ett ansvar att föregå med gott exempel och visa vad goda vanor är. Barn gör som vuxna gör.Anonym (Gurka) skrev 2026-01-31 16:43:49 följande:Exakt! TS borde verkligen vara singel!
Om han inte vill tänka på sin hälsa är enbart hans ensak och ingen annans. -
Om man kallar sig batikhäxa, så får man såklart en bild av den personen. Jag gissar att du inte är lika påstridig i diskussioner där män klagar över kvinnors övervikt? Får jag gissa att du anser att han då ska älska henne som hon är och sluta vara ytlig?Batikhäxa skrev 2026-02-01 06:52:14 följande:TS har väl inte heller förbjudit honom eller tvingat honom. Men familjeliv tenderar att se allt svart på vitt. Det är ett eget val hur var och en sköter sin hälsa. Samtidigt bör det väl ligga i ens intresse att vara attraktiv för sin partner och sköta sin hälsa. Det är för många grymt oattraktivt att låta sig förfalla så. Har man dessutom barn har man också ett ansvar att föregå med gott exempel och visa vad goda vanor är. Barn gör som vuxna gör. -
Dina fördomar om vem jag är och vad du utläser av ett smeknamn på ett forum får stå för dig. Det är ju inte det diskussionen handlar om heller, men hur som helst.Anonym (Hm) skrev 2026-02-01 07:07:56 följande:Om man kallar sig batikhäxa, så får man såklart en bild av den personen. Jag gissar att du inte är lika påstridig i diskussioner där män klagar över kvinnors övervikt? Får jag gissa att du anser att han då ska älska henne som hon är och sluta vara ytlig?
Om du läser mitt inlägg ser du att jag skriver att min åsikt är att det bör ligga i ens intresse att vara attraktiv för sin partner och sköta sin hälsa (finns många goda skäl att göra det). Det är ännu viktigare att vara en bra förebild åt sina barn. Ens handlingar och vanor är en stor del i detta. Det gäller oavsett personens kön. Jag tycker inte det är ytligt att ta hand om sin fysiska eller mentala hälsa. -
Du svarar inte på frågan: Ska man ta upp hur man blir påverkad av att partnern skiter i sin hälsa innan man flyttar ut- ja eller nej?Anonym (D) skrev 2026-01-31 16:30:35 följande:Det står ingenstans att TS man gör detta. Vad du bevittnat är således ointressant. -
Det blir klart inte bättre för att en kvinna har för många kilon. Hon har dock bättre förklaringar i form av graviditet och hormoner som spelar flipper med aptiten och faktiskt kräver viktuppgång/viktnedgång under delar av livet. Kvinnan har vidare normalt mer sömnbrist under småbarnsåren, något som man också vet påverkar hur vi äter och lagrar på oss energi.Anonym (Hm) skrev 2026-02-01 07:07:56 följande:Om man kallar sig batikhäxa, så får man såklart en bild av den personen. Jag gissar att du inte är lika påstridig i diskussioner där män klagar över kvinnors övervikt? Får jag gissa att du anser att han då ska älska henne som hon är och sluta vara ytlig?
En man har mindre av sådan påverkan i alla fall, män har också metaboliska fördelar p.g.a. sin muskulatur vad gäller att gå ner i vikt. Ändå finns det fler feta män än kvinnor. -
Sant, sedan har alla olika förutsättningar men grundformeln är ändå kalorier in, kalorier ut. Ens förutsättningar är vad det är, och är inga ursäkter. Förstår att det inte är det du menar utan vi verkar vara inne på samma linje. Men övervikt som når en ohälsosam nivå kan ju inte skyllas på det.Anonym (Ättiksgurka) skrev 2026-02-01 09:48:23 följande:Det blir klart inte bättre för att en kvinna har för många kilon. Hon har dock bättre förklaringar i form av graviditet och hormoner som spelar flipper med aptiten och faktiskt kräver viktuppgång/viktnedgång under delar av livet. Kvinnan har vidare normalt mer sömnbrist under småbarnsåren, något som man också vet påverkar hur vi äter och lagrar på oss energi.
En man har mindre av sådan påverkan i alla fall, män har också metaboliska fördelar p.g.a. sin muskulatur vad gäller att gå ner i vikt. Ändå finns det fler feta män än kvinnor.
Det jag vänder mig mot är väl att folk gör sig till offer för sina omständigheter och kommer med ursäkter som att de inte hinner etc. Man behöver inte träna som en elitidrottare utan bra kost och vardagsmotion räcker gott och väl. Små, sunda vanor, ät allt men inte alltid och i lagom mängd. Jag irriterar mig på att det blir så svartvitt hela tiden.
Jag har också svårt att förstå de i tråden som gapar om fat shaming och att inte lägga sig i. För mig är en (befogad, utifrån trådstart) oro över någons hälsa inte fat shaming. Att lyfta oron är omtanke, och extra viktigt när det dinns barn med i bilden. -
Varför inte? Står man varandra nära så ser jag det som omtänksamt att peppa till förändring. Det är en björntjänst att tiga om ens käres vikt ökar. Men som jag skrev tidigare så bör man ha samtalet vid ett neutralt tillfälle och hjälpa och peppa snarare än pika.Anonym (D) skrev 2026-01-31 15:24:19 följande:Det är 2026. Man kommenterar ej hur någon ser ut eller vad hen äter. Punkt. -
Om du eller en väninna blev bortvald för att ni blivit överviktiga skulle alltså du förstå och acceptera?Batikhäxa skrev 2026-02-01 08:07:18 följande:Dina fördomar om vem jag är och vad du utläser av ett smeknamn på ett forum får stå för dig. Det är ju inte det diskussionen handlar om heller, men hur som helst.
Om du läser mitt inlägg ser du att jag skriver att min åsikt är att det bör ligga i ens intresse att vara attraktiv för sin partner och sköta sin hälsa (finns många goda skäl att göra det). Det är ännu viktigare att vara en bra förebild åt sina barn. Ens handlingar och vanor är en stor del i detta. Det gäller oavsett personens kön. Jag tycker inte det är ytligt att ta hand om sin fysiska eller mentala hälsa. -
Det är aldrig kul att bli bortvald, men det står folk fritt hur de väljer och vad de tycker är attraktivt och inte. Det är dock inte det tråden handlar om. Jag kan förstå om någon inte finner det attraktivt, eftersom jag själv inte gör det. Jag anser att det är viktigt att sköta sin hälsa, och tycker rent fysiskt att övervikt inte är klädsamt. I en längre relation anser jag att man har ett ansvar att lyfta frågan med partnern av oro för vederbörandes hälsa. Men en komponent är ju också att jag tycker det är oattraktivt.Anonym (Hm) skrev 2026-02-01 10:19:40 följande:Om du eller en väninna blev bortvald för att ni blivit överviktiga skulle alltså du förstå och acceptera?
Inte för att det heller hör till ämnet, men jag är man trots mitt val av smeknamn här :)