• Anonym (H)

Hyresvärden blev arg

Jag ska flytta och försöker undvika många dubbla hyror.
    Jag har därför lagt upp annons på Facebook och Blocket för att hitta intressenter.
    Jag har sedan förmedlat dem till hyresvärden. 3 ggr har jag skickat personers uppgifter samt bett dem registrera sig på hemsidan. 

Hyresvärden själv kommer inte arbeta för att få den uthyrd i nuläget då hon har en likadan 1a ledig i samma hus. Hon har därför inte ens lagt upp den som ledig på hemsidan.

Idag blev hon arg. Hon skrev ett mejl i arg ton och bad mig ta ner annonsen då de som svarat hittills inte har uppfyllt kraven. 
    hon avslutade med 
    -jag råder dig därför att ta bort annonsen så att vi kan fokusera vår arbetstid på rätt saker.

Nu vågar jag ju inte tipsa fler personer då hon blev arg. Jag blev så förvånad för trodde hon skulle bli glad att jag hjälper till. Så tråkigt när hon inte ens lagt upp den på hemsidan så det är noll chans att få den uthyrd inom uppsägningstiden. 

• Svar på tråden Hyresvärden blev arg
  • Anonym (H)

Kan tillägga att jag inte skrev hyresbolagets namn i annonsen så det är bara personer som jag förmedlade som kontaktat henne. Och jag skrev till dem att hyresvärden behövde godkänna dem så antog att de hade inkomst 

• Anonym (XXX)

Fast det är inte ditt jobb att skaffa hyresgäster. Du äger inte fastigheten och ska inte göra deras jobb. De bestämmer när de vill hyra ut. Att du har dubbla hyror är ditt problem, ingen annans.

• Anonym (Haha)

Låt hyresbolaget sköta sina egna angelägenheter.
    Du har inte med att göra vem som flyttar in när, du betalar för den tid som avtalet gäller.

Punkt slut.

Ditt agerande kan tvärtom resultera i att värden drar ut på tiden så mycket som möjligt.

• Anonym (H)
    Anonym (XXX) skrev 2026-02-03 09:55:48 följande:

Fast det är inte ditt jobb att skaffa hyresgäster. Du äger inte fastigheten och ska inte göra deras jobb. De bestämmer när de vill hyra ut. Att du har dubbla hyror är ditt problem, ingen annans.

Men borde väl ha rätt att försöka ta ansvar och lösa min situation..
  • Anonym (H)
    Anonym (Haha) skrev 2026-02-03 09:56:55 följande:

Låt hyresbolaget sköta sina egna angelägenheter.
    Du har inte med att göra vem som flyttar in när, du betalar för den tid som avtalet gäller.

Punkt slut.

Ditt agerande kan tvärtom resultera i att värden drar ut på tiden så mycket som möjligt.

Ok men jag visste helt seriöst inte att det var störande för henne. Jag trodde helt ärligt att jag gjorde oss båda en tjänst. Hon hade kunnat be mig från början att inte förmedla personer istället för att bli arg
  • Anonym (X)

Vår hyresvärd har ett kösystem så det skulle aldrig falla mig in att tro att de skulle uppskatta om jag satte ut en annons för min lägenhet om jag skulle flytta. 

• Fjäril kär

Att du har dubbla hyror är din egen sak att lösa och hyresvärden har noll skyldighet att lösa det.  Du har kunnat hittat lägenhet med annat flyttdatum tex 

Även om det har funnits godkända människor i kö har dom ändå kunnat få vänta om din hyresvärd tex bestämt sig för att tapetsera om innan nästa flyttar in och då har du ändå stått med dubbla hyror.  

Att man tipsar sin bästa vän eller syskon om sin lediga lägenhet är en sak men att skicka vidare nån slags bostadsförmedling är inte okej , du lurar ju dom som söker när det inte ens finns nån annons ute. 

• Anonym (H)
    Anonym (X) skrev 2026-02-03 10:04:47 följande:

Vår hyresvärd har ett kösystem så det skulle aldrig falla mig in att tro att de skulle uppskatta om jag satte ut en annons för min lägenhet om jag skulle flytta. 

Min hyresvärd har inte kösystem och har många lgh lediga. Så det är fritt fram
  • Anonym (H)
    Fjäril kär skrev 2026-02-03 10:05:17 följande:

Att du har dubbla hyror är din egen sak att lösa och hyresvärden har noll skyldighet att lösa det.  Du har kunnat hittat lägenhet med annat flyttdatum tex 

Även om det har funnits godkända människor i kö har dom ändå kunnat få vänta om din hyresvärd tex bestämt sig för att tapetsera om innan nästa flyttar in och då har du ändå stått med dubbla hyror.  

Att man tipsar sin bästa vän eller syskon om sin lediga lägenhet är en sak men att skicka vidare nån slags bostadsförmedling är inte okej , du lurar ju dom som söker när det inte ens finns nån annons ute. 

Men lösa det själv är ju precis vad jag försöker göra! 
  • Anonym (H)

Dessutom är det en grupper på Facebook som finns till just för detta syfte och många gör samma sak. Så är inte konstigt att jag trodde det var okej

Svar på tråden Hyresvärden blev arg