• Anonym (H)

Hyresvärden blev arg

Jag ska flytta och försöker undvika många dubbla hyror.
    Jag har därför lagt upp annons på Facebook och Blocket för att hitta intressenter.
    Jag har sedan förmedlat dem till hyresvärden. 3 ggr har jag skickat personers uppgifter samt bett dem registrera sig på hemsidan. 

Hyresvärden själv kommer inte arbeta för att få den uthyrd i nuläget då hon har en likadan 1a ledig i samma hus. Hon har därför inte ens lagt upp den som ledig på hemsidan.

Idag blev hon arg. Hon skrev ett mejl i arg ton och bad mig ta ner annonsen då de som svarat hittills inte har uppfyllt kraven. 
    hon avslutade med 
    -jag råder dig därför att ta bort annonsen så att vi kan fokusera vår arbetstid på rätt saker.

Nu vågar jag ju inte tipsa fler personer då hon blev arg. Jag blev så förvånad för trodde hon skulle bli glad att jag hjälper till. Så tråkigt när hon inte ens lagt upp den på hemsidan så det är noll chans att få den uthyrd inom uppsägningstiden. 

• Svar på tråden Hyresvärden blev arg
  • Fjäril kär
    Anonym (H) skrev 2026-02-03 10:06:54 följande:
    Men lösa det själv är ju precis vad jag försöker göra! 
    Nej du förväntar dig att hyresvärden ska lösa ditt privata problem. 
  • Fjäril kär
    Anonym (H) skrev 2026-02-03 10:09:27 följande:

Dessutom är det en grupper på Facebook som finns till just för detta syfte och många gör samma sak. Så är inte konstigt att jag trodde det var okej

Absolut,  men det är under förutsättning att just din hyresvärd har ett sånt system och har den sortens kösystem där sånt är godkänt.   

En Facebook-grupp kan inte veta det utan det måste du först fråga hyresvärden.
  • Anonym (H)
    Fjäril kär skrev 2026-02-03 10:18:22 följande:
    Nej du förväntar dig att hyresvärden ska lösa ditt privata problem. 

Nej? Jag kan däremot omöjligen lösa problemet om hon inte medverkar då det är hennes lägenhet. 

Hon skrev dessutom innan jag började leta att vi kan korta ner uppsägningen om jag hittar någon som kan ta över kontraktet. Så hon hade kunnat säga snällt att hon vill sköta allt själv men det gjorde hon ej

• Anonym (Mi)

Det påminner mig om när jag var 18 år och hade ett sommarjobb som jag ville sluta på för hade hastigt och lustigt blivit erbjuden att följa med på en resa som kändes mer lockande 😂 jag skaffade en ersättare (bästa kompisen) som ?fick? mitt jobb. Jag var ju 18 och förstod inte att anställningsavtalet var personligt utan tänkte att jag ju löst problemet 😂 ingen tanke på att arbetsgivaren kanske ville välja ut sina anställda själv. som tur var var min arbetsgivare snäll och tog det som det var, även om han lät litet chockad på telefon, men som vuxen förstår jag ju att det inte är så det funkar med avtal 😂

• Anonym (H)
    Anonym (Mi) skrev 2026-02-03 10:30:29 följande:

Det påminner mig om när jag var 18 år och hade ett sommarjobb som jag ville sluta på för hade hastigt och lustigt blivit erbjuden att följa med på en resa som kändes mer lockande 😂 jag skaffade en ersättare (bästa kompisen) som ?fick? mitt jobb. Jag var ju 18 och förstod inte att anställningsavtalet var personligt utan tänkte att jag ju löst problemet 😂 ingen tanke på att arbetsgivaren kanske ville välja ut sina anställda själv. som tur var var min arbetsgivare snäll och tog det som det var, även om han lät litet chockad på telefon, men som vuxen förstår jag ju att det inte är så det funkar med avtal 😂

Har absolut ingen liknelse 
  • Anonym (Mi)

Haha tycker du inte? Det påminde mig oavsett.

Men oavsett tycker jag att hyresvärden efter förmåga kan försöka lösa det för att vara snäll, om det är möjligt utan större ansträngning, dvs om de har fler intressenter som de kan godkänna (och hinner gå igenom dem) än vad de har objekt.

• Ezmeraldah
    Anonym (H) skrev 2026-02-03 10:26:22 följande:

Hon skrev dessutom innan jag började leta att vi kan korta ner uppsägningen om jag hittar någon som kan ta över kontraktet. 

Men då så! Föreslå nån av dem som svarat på anonsen  (och uppfyller kraven)?
  • Ezmeraldah
    Anonym (Mi) skrev 2026-02-03 10:37:38 följande:

Men oavsett tycker jag att hyresvärden efter förmåga kan försöka lösa det för att vara snäll, om det är möjligt utan större ansträngning, dvs om de har fler intressenter som de kan godkänna (och hinner gå igenom dem) än vad de har objekt.

Men då skulle ju alla be om den tjänsten. Ingen vill ju betala dubbla hyror. Det tycker jag generellt inte att man kan begära. 

I det här fallet är det ju speciellt eftersom TS hyresvärd sagt att uppsägningstiden kan kortas ner om TS hittar en ny hyresgäst.

Hon skrev dessutom innan jag började leta att vi kan korta ner uppsägningen om jag hittar någon som kan ta över kontraktet. Så hon hade kunnat säga snällt att hon vill sköta allt själv men det gjorde hon ej

• Ezmeraldah
    Anonym (H) skrev 2026-02-03 09:48:57 följande:
    Hon skrev ett mejl i arg ton och bad mig ta ner annonsen då de som svarat hittills inte har uppfyllt kraven. 
    Då är ju problemet inte att du försöker hitta en ny hyresgäst utan att personerna du föreslagit inte uppfyller kraven. Med tanke på att:

Hon skrev dessutom innan jag började leta att vi kan korta ner uppsägningen om jag hittar någon som kan ta över kontraktet

Vilka krav har hyresvärden?
  • Anonym (Mi)
    Ezmeraldah skrev 2026-02-03 11:09:50 följande:
    Men då skulle ju alla be om den tjänsten. Ingen vill ju betala dubbla hyror. Det tycker jag generellt inte att man kan begära. 

I det här fallet är det ju speciellt eftersom TS hyresvärd sagt att uppsägningstiden kan kortas ner om TS hittar en ny hyresgäst.

Ja, och alla kan väl fråga? Och går det inte så går det inte, man får acceptera att det är på hyresvärdens villkor. Jag menar förstås inte att det är en rättighet utan att alla kan försöka vara sjyssta om möjligheten finns. Och särskilt som du skriver att hyresvärden dessutom själv sagt att det skulle kunna vara en lösning.
Svar på tråden Hyresvärden blev arg