• entusiastiska kvinnan

För dyr bostadsrätt?

Är en månadsavgift på cirka 6 000 kronor rimlig för en tvåa? Utöver detta tillkommer även amortering, ränta med mera. Bostadsrättsföreningen uppger att ekonomin är stabil, men det är svårt att få det att gå ihop när månadsavgiften höjs kontinuerligt. När lägenheten köptes låg avgiften på 3 000 kronor.
  • Svar på tråden För dyr bostadsrätt?
  • Anonym (Klara)

Det beror väl på. Var den finns, storlek, din ekonomi t ex.

• Anonym (Klara)
    entusiastiska kvinnan skrev 2026-02-03 13:29:15 följande:

Lägenheten har två rum och ligger söder om Stockholm. 

Och? 
  • Anonym (Klara)
    entusiastiska kvinnan skrev 2026-02-03 13:41:20 följande:

Det är ganska dyrt för att vara söder om Stockholm då många boende klagar över avgiften. 

OK. Ja, har du inte råd får du flytta.
  • Anonym (Embla)

Vore fullt rimligt på min ort. Förort norr om Sthlm.

• entusiastiska kvinnan

Om det är norr om Stockholm eller innanför tullarna är det rimligt men ganska dyrt för en tvåa tycker jag med tanke på att amortering och andra rörliga utgifter också tillkommer. Blir nästan 20 000 kr. 

• Anonym (V)
    entusiastiska kvinnan skrev 2026-02-03 13:21:52 följande:
    För dyr bostadsrätt? Är en månadsavgift på cirka 6 000 kronor rimlig för en tvåa? Utöver detta tillkommer även amortering, ränta med mera. Bostadsrättsföreningen uppger att ekonomin är stabil, men det är svårt att få det att gå ihop när månadsavgiften höjs kontinuerligt. När lägenheten köptes låg avgiften på 3 000 kronor.
    Kolla på Brf.se. De har gått igenom väldigt många bostadsrättsföreningars årsredovisningar och presenterar vilken ekonomisk status de har idag, utifrån olika ekonomiska synvinklar. Du får helt enkelt så hur bra föreningen är. 

Om de har gått igenom den så kostar det kanske 150-200 kr att få se resultatet. Förutom dagens läge får du också se hur räntekänslig föreningens ekonomi är. Hur mycket avgiften går upp om räntorna skulle höjas någon procent eller mer. 

Det redovisningen inte visar är den tekniska statusen på huset. Men du kanske vet om det är stambytt eller om taket behöver bytas t.ex.?
  • Anonym (Grabb)

Hur långt är ett snöre...?

Hur många kvm?
    Nybyggnation? Eller äldre fastighet?
    Idag (2026) så säger du att månadsavgiften är 6tsek, men den var 3tsek när den köptes... och när var det, vilket år?

Många Brf har fått höja sina månadsavgifter lite mer än "sedvanligt" de senaste 3-5år. Orsakerna kan vara flera...

Ökade kostnader för VA, El, Sophämtning. Dessa "taxor" har i många städer/kommuner gått upp kraftigt.

Kanske har man stundande renoveringar som gör att man vill höja avgiften för att kunna ha råd, den dagen...

Lån och räntor. Kan slå mot alla Brf:er, men det finns många nybyggnationer som kanske räknade på lägre räntor i sina ekonomiska kalkyler och som tvingats göra lite större höjningar av månadsavgifter (+10-15%).

Men samma sak kan sägas om "hyresrätter"...

Tiden då avgifterna höjdes med 2-3% är liksom förbi, idag så vill många hyresvärdar (och somliga Brf:er) få igenom höjningar på 5-10%...

Om det är för dyrt, kan ju bara du och din "ekonomi" svara på... 

Jmf jag min BR mot en motsvarande HR i min lilla stad så är det ganska svårt att hitta en HR som är "billigare"...

• Anonym (V)

OBS! Jag skrev fel, sidan som granskar bostadsrättsföreningars ekonomi heter

allabrf.se 

Det var länge sedan jag använde den. 

• MsM84

Om en avgift är rimlig eller ej går inte att avgöra. Detta är dock varför det är så viktigt att ha ordentlig koll på en förenings ekonomi innan man köper en lägenhet. Räcker pengarna inte till måste en förening höja avgifterna vilket kan sänka värdet på lägenheterna i föreningen. Detta har säkert drabbat många de senaste åren då räntorna kraftigt höjts, om ekonomin precis gått ihop innan så gör den inte längre det när räntorna blir 3-4x vad de var innan.

• Aliona

Till skillnad mit hyra så är det svårt att säga om en brf-avgift är för hög eller inte. Avgiften beror på många olika saker, som har skrivits om redan. Sen ska avgiften sättas i relation till priset på lägenheten. Är avgiften låg så brukar priset vara högre, och är avgiften hög så brukar priset vara lägre. Kolla runt lite på hemnet så får du ett hum om båda priser och avgifter. 

• Anonym (P)

Gissar att det är en nybyggd fastighet . Då kräver nog föreningens lån att månadskostnaden är ganska hög. I en gammal förening brukar det vara lägre kostnad.

• Anonym (Emilie)
    entusiastiska kvinnan skrev 2026-02-03 13:59:44 följande:

Om det är norr om Stockholm eller innanför tullarna är det rimligt men ganska dyrt för en tvåa tycker jag med tanke på att amortering och andra rörliga utgifter också tillkommer. Blir nästan 20 000 kr. 

Jag tycker att det låter dyrt oavsett plats.

Det finns nyproducerade hyresrätter för ca 12-14000/månad som du kan flytta till. Då kan du spara lite också. 
Svar på tråden För dyr bostadsrätt?