• AlienMomma

10 åring som snor saker

Snälla HJÄLP. Ge råd! Nånting! Vi håller på och blir tokiga här hemma...vi har 3 barn hemma, en på 10 år, en på 3 år o en bebis. 10 åringen(min bonus) tar saker helatiden, altså godis, sötsaker o sånt som inte är hennes HELATIDEN, vi har pratat om det massor, för varje gång försöker hon dölja det och det blir bråk. Hon tog sin lillebrors godis som han satt och åt, han va inte vid bordet just då och hon gick dit och syoppade det i munnen sen lekte hon dum och sa att hon inte gjort det(jag vet för han va på övervåningen med mig just då), sen när hon fattade att vi visste så erkände hon sen, hon tog det för att hon ville, hon har en påse chips och eget godis på rummet. Nej dom får inte äta varje dag men hon går och tar nästan varje dag men från andras saker och äter upp, i förrgår tog hon från kylskåpet av sin pappas fikabröd, säger att hon inte gjort det, nu har jag sett att hon tagit av mitt helgfika(äter inte godis så har det istället) ser vart jag skärt i den o sen har nån annan skärt av en mindre bit brevid, jag har inte gjort det och min man äter inte den fikan så vet att det är hon, 3 åringen når inte o kan såklart inte skära med åsn kniv heller. Vad gör man? Har varit såhär i 6 hela år! Vi blir tokiga! Vi får inte ha låt för hon kan gå och äta upp allt för oss. Tips? Inget dömande för vi har försökt, och vi handlar på veckodag oftast onsdag så godiset/fikat är ju här under dagen, antagligensnor hon när jag nattar dom andra(pappa jobbar natt så är ej hemma) eller på morgonen innan skolan innan vi hinner upp, eller ja hunnit gå ner. Snälla behöver hjälp, vi har försökt pedagogiskt o ch prata och ta reda på varför hon gör som hon gör men får aldrig nåt svar, är så trpkigt och hon och pappan bråkar pg det, och nu har det blivit att jag och hon pckså bråkar för det börjar gå över styr. 3 åringen snodde några gånger när han var 2 men inget efter det, han lärde sig att sluta, men hpn har gjort såhär SEN hon va 3. Snälla hjälp!

• Svar på tråden 10 åring som snor saker
  • AlienMomma
    Anonym (Mamma) skrev 2026-02-05 15:54:09 följande:
    Menar att en tioåring kan behöva hjälp med något enklare en en macka om det finns problem med sug och dåliga val. Har inte skrivit att barnet ska äta massa sött utan gav pizzabullar som förslag. Finns ju hur mycket som helst att välja på.
    Hon kan göra macka med diverse tillbehör,flingor, yoghurt osv. Finns att välja. Vill hon det? Nej. Ett tag skippade h8n också frukost men det hade vi också ett rejält snack om.
  • AlienMomma
    Anonym (Fd styvfamilj, numera fri) skrev 2026-02-05 16:00:58 följande:
    Ok, ja men då förstår jag hur du menar.

Kan man verkligen ogilla all frukt? Jag har då aldrig stött på någon som gör det.

Nötter i en mindre mängd kan vara bra, ja eller pizabullar kanske (vet inte vad det är), Popcorn.

Men INTE godis eller söta bullar/kakor eller läsk/saft med socker.

Risken för övervikt och karies blir ju stor om sådant äts eller dricks i tid och otid.

En idé vore väl kanske att prata med barnet om detta och komma fram till något som ts och barnets pappa tycker är ok.
    Plus att barnet måste inse att man inte alltid behöver äta för att man är sugen.
    Det är bra att lära sig tidigt i livet.
    Instämmer. Man måste lära sig. Föräldrar ska inte behöva behaga barnet hursomhelst. Är så ungar blir olydiga rötägg. Pratar såklart inte bara i matväg nu utan generellt om uppfostran.
  • Anonym (Fd styvfamilj, numera fri)
    Anonym (andas) skrev 2026-02-05 15:59:41 följande:
    Vad är det du sitter och skriver!!!! Tänker han så om sitt eget barn??? 

Han vill inte ha sitt eget barn för att hon påminner om mamman, och tillåter sig då att även han vara en kass förälder och en kass person. Det är inte konstigt att den här lilla tjejen har beteendeproblem med såna föräldrar. Vuxna som ska ta hand om henne, ni borde skämmas. 
    Lägg skulden där skulden hör hemma va.

Ts försöker iallafall, hon försvarar ju barnet för f*n!

Sen kanske det inte är så konstigt att äpplen inte faller så långt från trädet och att pappan, för barnets skull, inte vill att hon utvecklas till en kopia av sin mor.

Du borde skämmas som ger dig på ts som iallafall försöker!
    Det är minsann inte alla som skulle göra för ett styvbarn.
  • AlienMomma
    Anonym (andas) skrev 2026-02-05 16:00:41 följande:
    Med tanke på hur pappan beter sig mot sitt barn så vore soc kanske en god idé. 
    Ok så soc ska ta henne bort till sin mamma för att pappan sa som han sa? Men för övrigt är den bästa pappan. Make sense. Antar att du aldrig sagt nåt fel till ditt/dina barn dom du sen kanske ångrat?
    AlienMomma skrev 2026-02-05 16:03:23 följande:
    Instämmer. Man måste lära sig. Föräldrar ska inte behöva behaga barnet hursomhelst. Är så ungar blir olydiga rötägg. Pratar såklart inte bara i matväg nu utan generellt om uppfostran.
    Att låta barn bestämma är att binda ris åt egen rygg.
    Det blir bara värre och värre när de blir äldre.

Hon är tio år nu, hur ska det bli när hon är femton om detta inte bromsas upp...
  • AlienMomma

Han vill inte ha sitt eget barn för att hon påminner om mamman, och tillåter sig då att även han vara en kass förälder och en kass person. Det är inte konstigt att den här lilla tjejen har beteendeproblem med såna föräldrar. Vuxna som ska ta hand om henne, ni borde skämmas. 
    Han har älskat henne över allt på himmel o jord, hjort allt för henne.

Som jag skrivit tidigare så har inte pappan sagt nåt sånt dom tidigare 6 åren hon hållit på. Så hon höll på innan för att han sa så i framtiden? Är hon synsk?
  • AlienMomma
    Anonym (Fd styvfamilj, numera fri) skrev 2026-02-05 16:06:00 följande:
    Att låta barn bestämma är att binda ris åt egen rygg.
    Det blir bara värre och värre när de blir äldre.

Hon är tio år nu, hur ska det bli när hon är femton om detta inte bromsas upp...
    Antagligen skulle hon bli som sin syster. Som nu är 15bår o bpr hos en främmande familj för att hon mordhotade sina syskon vid ett psykbryt.
    AlienMomma skrev 2026-02-05 16:10:16 följande:
    Antagligen skulle hon bli som sin syster. Som nu är 15bår o bpr hos en främmande familj för att hon mordhotade sina syskon vid ett psykbryt.
    Oj... det var illa.
    Jösses!
  • AlienMomma
    Anonym (Fd styvfamilj, numera fri) skrev 2026-02-05 16:13:08 följande:
    Oj... det var illa.
    Jösses!
    Ja..vi är rädda att det ska bli så...hon dlog sin lillebror i huvet när han va typ 1 ,1.5 år gammal flör att han råkade slå till henne med en leksak när dom lekte. Hon slog han hårt i huvet ned knytnäven då va hon 8 nästan 9 år.
  • Anonym (Mamma)
    AlienMomma skrev 2026-02-05 16:01:36 följande:
    Hon kan göra macka med diverse tillbehör,flingor, yoghurt osv. Finns att välja. Vill hon det? Nej. Ett tag skippade h8n också frukost men det hade vi också ett rejält snack om.
    Varför sådant motstånd mot att ordna något hon vill ha? 
Svar på tråden 10 åring som snor saker