• Anonym (Trött)

Får inte gå ner längre

varit tillsammans 36 år och sexlivet har varit fantastiskt med inslag av oralt leksaker mm.
    visst är det inte lika ofta längre men sista året  när jag vill tillfredsställa henne så spjärnar hon emot när jag vill gå ner.
    har frågat om hon är obekväm och fick svaret det behöver inte alltid vara pang på.till saken är att jag älskar att tillfredställa henne oralt och hon har gått multipla ggr bakåt i tiden.
    och jag har sett det som förspel.
    känns som det håller på att dö ut.
    tips på vad man skall göra ?

• Svar på tråden Får inte gå ner längre
  • GrannyGoodness

Prova att prata med henne om varför hon inte vill detta längre. varför känns det inte som förspel, hur vill hon ha det, osv.

• Anonym (Du har fått svar)

Hon har ju gett dig svaret? Du går pang på. Hon gillar inte det.

• Semlisen

Till och börja med så måste du sluta försöka gå ner på henne, om hon inte uttryckligen säger att hon vill att du gör det. Att du fortsätter att försöka gång på gång så till den grad att hon måste "spjärna emot" för att du ska låta bli är ett stort problem! Det kommer skapa en otrygghet hos din partner när du inte accepterar det hon säger. Att hon gillat det tidigare spelar ingen roll. Vår sexualitet förändras med tiden, det som en gång kändes jätteskönt kan bli rent ut sagt obehagligt. 

Du skriver också att hon sagt att du går för "pang på", där har du ytterligare information om va hon faktiskt tycker. Släpp idén om att oralsex är förspel, för det är det inte. Du måste ha ett "förspel" för att få din partner redo för sex oavsett vilken typ av sex man har. 

Slutligen så PRATA med din partner och lyssna på vad hon säger! 

• Anonym (Anette)

Vad gör du INNAN du går ner på henne?  Får hon ens nån chans att bli sugen med tex kyssar eller närhet ? 

Ju äldre man blir ju mer noga är det för oss kvinnor att få tid att bli upphetsad och sugen. Att vi är kåta mentalt hjälper inte om vi inte får hjälp att känna oss  kroppsligt sugen med olika typer av närhet och förspel. 

Oralsex är inte ett förspel, det är en aktiv del av sexet och samlaget .

Och viktigt är att om din kvinna är i klimakteriet så blir det extra viktigt att bli fysiskt kåt och våt för annars gör sex ohyggligt ont , vilket även gäller oralsex. Att bli slickad på en torr klitoris är ju som att torka ditt torra ollon med en sträv och raspig handduk.. det gör ONT.  

• Anonym (Trött)

Har alltid kysst och smekt ,hållit om masserat henne innan,jag är den i förhållandet som är mest intim.
    hon vill bara att jag stoppar in den direkt så det är hon som är pang på inte jag.
    fuktig blir hon direkt, och hon har aldrig sagt att hon är öm.
    det blir ganska tråkigt sexliv att det inte händer något annat i sexlivet. Framförallt eftersom vi inte har det så ofta längre.
    har pratat men hon drar alltid sig undan samtalen Vilket gör det svårare.

• Anonym (K)

Det kanske har hänt nåt fysiskt med henne som gör att hon inte vill? Typ urinläckage eller nåt så att hon känner sig ofräsch där nere? Det är rätt skamfyllt att prata om. Föreslå att ni duschar tillsammans som förspel? Hon kanske vill att du går ner på henne i duschen, eller när hon är helt nyduschad?

• Fjäril kär
    Anonym (Trött) skrev 2026-02-06 04:13:44 följande:

Har alltid kysst och smekt ,hållit om masserat henne innan,jag är den i förhållandet som är mest intim.
    hon vill bara att jag stoppar in den direkt så det är hon som är pang på inte jag.
    det blir ganska tråkigt sexliv att det inte händer något annat i sexlivet. Framförallt eftersom vi inte har det så ofta längre.

Det låter inte som att hon överhuvudtaget inte varit så intresserad av sex alls.  Våt kan man bli mekaniskt så det betyder inte att hon är kåt bara för det. 
    Om hon nu drar sig undan och inte vill varken ha sex eller prata så betyder det bara att hon faktiskt inte vill mer än det du får. 
    Hon är förmodligen i klimakteriet och börjar tappa lusten och kanske också attraktionen. 
  • Anonym (En till)
    Fjäril kär skrev 2026-02-06 08:00:51 följande:
    Det låter inte som att hon överhuvudtaget inte varit så intresserad av sex alls.  Våt kan man bli mekaniskt så det betyder inte att hon är kåt bara för det. 
    Om hon nu drar sig undan och inte vill varken ha sex eller prata så betyder det bara att hon faktiskt inte vill mer än det du får. 
    Hon är förmodligen i klimakteriet och börjar tappa lusten och kanske också attraktionen. 

Känner så väl igen det du beskriver, och tänkte också att det kan bero på något sådant. 

Jag har nästan aldrig varit intresserad av sex (utom i tonåren då man är full med hormoner). Beter mig därför exakt som TS kvinna bortsett från att jag aldrig fått ut något av att någon går ner på mig, känner inget och blir bara obekväm ( rädd för att lukta ills osv) .Jag har försökt att göra det för andras skull men det har bara medverkat till att jag har ännu mindre lust för sex. 

TS det viktigaste är att försöka prata och vara lyhörd inför varandra. Risken är att du får henne att tappa lysten helt om du inte är lyhörd.Om hon är intresserad av att ha ett sexliv med dig, kanske hon går med på att söka hjälp om hon tappat lusten.

• Anonym (Grabb)

Jag håller med om "alla" ovan svar. 

För mig så är inte oralsex lika med "förspel", tvärtom så ser jag det som aktivt sexande och ibland så kanske båda parter "nöjer" sig med oralsex för att kanske nå orgasm, allt sex behöver inte innebära penetration, jämt, alltid. 

Vilket innebär att det krävs mer än att bara pang bom, glida ner mellan benen, även för mig som man kan jag tillägga. 

Närhet, beröring, gärna en lång stund innan, gärna innan kläderna åker av... kyssar och smek, ta på varandra, och allt det.

Sen är jag lik TS, ett stort fan av oralsex. Både att ge och att få.

MEN, här kommer den (och Fjäril Kär är inne på det). Givet det du skriver TS, att det snarare är hon som är mer "pang på", hon vill att du "stoppar in den".

Ni har inte sex på samma sätt längre, inte med samma frekvens, inte med samma "inslag". Ni har ett långt förhållande... klart att sexet kan förändras, det kan gå i vågor, man kan tappa bort saker, etc bla bla

Men jag är inte helt övertygad om att det enbart handlar om fysiska saker, att oralsexet i sig är problemet (!), det kan handla om hormonella (klimakteriet) absolut, men det kan även handla om er relation i  stort och ert sex-och samliv...

Just det är med, "stoppa in den bara", dvs - få det gjort! Det för mig låter mer som husfridsknull, sorry, men det måste sägas.

Been there, didn't do it... i mitt tidigare långvariga förhållande. Det är fullständigt meningslöst, även för mig som man, att bara "stoppa in den", "få det överstökat". 

Då kan jag lika bra tillfredsställa mig själv...

Tror att du och din partner skulle behöva sätta er ned, prata om ert sex-och samliv, och kanske även relationen.

Tror i sak inte att detta handlar om själva "oralsexet", eller huruvida du är för snabb på pucken, eller för pang på. Tror det finns annat som skaver här...

• Anonym (SK)

Ni har varit ihop i 36 år. Ni träffades förmodligen runt 20 årsåldern, +/_ några år. 20+36=56 plus/minus några år. 

Läs på om klimakteriet. 

Det är som puberteten fast för äldre  För många en sjuhelvetes hormonstorm som kastar runt både det ena och det andra. 

• KimLinnefeldt
    Anonym (Trött) skrev 2026-02-06 04:13:44 följande:

Det är inte schysst att avvisa sexuellt och ändå inte vilja prata om det. Ta upp det i neutral zon, vid frukostbordet eller promenaden. Förklara hur viktigt det här är för dig och hur gärna du vill att ni ha skönt tillsammans, hur det än går till.
  • Anonym (Gissar)

Gissar att det kan handla om klimakteriet.

Svar på tråden Får inte gå ner längre