• 1Mammatill2

Mens

Hej jag undrar om tips. Min dotter är 11 i år. Vill ha tips om vilka bindor/trosskydd ni rekommenderar i början? Hon har inte fått sin mens än men vill vara förberedd den dagen hon får det. Jag var 9 år när jag fick min. Jag hade noll kunskap eller information om mens alls. Jag har redan haft samtalet om det för henne. Har aldrig hållt hemligt om mens för mina barn. När jag fick första gången så trodde jag att jag skulle dö då jag inte visste vad som hände med mig. Ville inte att min dotter ska vara med om samma. Men vill alltså ha tips o råd vad jag kan köpa till henne sen

• Svar på tråden Mens
  • Anonym (AU)

Jag tyckte bäst om Always med vingar, både dagtid och så nattbinda på natten, när jag var i hennes ålder. Sen började jag med OB tamponger efter något år eftersom jag blödde så kraftigt och behövde både binda och tampong för att klara åtminstone några timmar. I vuxen ålder har jag däremot blivit menskopps-frälst och kompletterar ibland med trosskydd i tyg. 

Hade du inte kunnat köpa ihop ett litet "lager" med bindor, tamponger, menskopp, menstrosor eller vad som nu känns lämpligt... Så får hon testa själv när dagen väl kommer? Alla är ju olika och har olika behov. 

• Anonym (Sofia)

Jag köpte en nessisär och fyllde den med olika mensskydd, informationsblad, choklad och deo som hon fick när det började att bli dags.
    Hon gillade apotekets tunna mindre bindor, hon är petit och de andra bindorna blev för långa.
    Sedan upptäckte vi att både Ö o B samt normal har de tunnare bindorna, med vingar och betydligt billigare än de välkända märkena.
    Hon har testat on men föredrar bindor.

• Fjäril kär

Jag skulle låta henne välja själv vad som kommer kännas mest bekvämt och minst pinsamt. Menstrosor i skolan på gympan tex . 
    Köp hem ett lager av olika storlekar och varianter av bindor, tamponger, trosskydd och menstrosor så får hon testa själv.  
    Förklara gärna hur olika saker ska användas . 

Jag själv minns att det jag tyckte var mest jobbigt var mängden blod , att mängden var outförsägbar och att det ibland blödde igenom.  Så förbered också en liten necessär med extra trosor,  våtservetter,  extra skydd etc att ha i skolväska.

• Anonym (mens)
    1Mammatill2 skrev 2026-02-06 08:32:31 följande:
    Mens

Hej jag undrar om tips. Min dotter är 11 i år. Vill ha tips om vilka bindor/trosskydd ni rekommenderar i början? Hon har inte fått sin mens än men vill vara förberedd den dagen hon får det. Jag var 9 år när jag fick min. Jag hade noll kunskap eller information om mens alls. Jag har redan haft samtalet om det för henne. Har aldrig hållt hemligt om mens för mina barn. När jag fick första gången så trodde jag att jag skulle dö då jag inte visste vad som hände med mig. Ville inte att min dotter ska vara med om samma. Men vill alltså ha tips o råd vad jag kan köpa till henne sen

Produkter är egentligen rätt individuellt vad man gillar. Det är ju bra om de är förpackade så att man ka ta med ett par i väskan.

Vill också slå ett slag för menstrosor, det har revolutionerat livet för min dotter. Första mensdagen behöver hon binda, men sen räcker det med menstrosa som vi bara tvättar i tvättmaskinen. De håller en dag om man inte har väldigt riklig blödning. 

Sen info om vad mens är, att flytningar är normalt, att mensen kan ha olika färg, vara olika riklig, hur länge den brukar vara, hur ofta den ska komma, hur man kan hålla reda på när det är dags (finns bra appar, eller i sin kalender). Också prata om mensvärk och PMS vad som kan hjälpa och att det är normalt. 

Min dotter fick nån bok om detta, finns säkert mer modern info nu. 
Svar på tråden Mens