• Anonym (Aa)

Bröllop 3v efter FL

Hej!
    Ska gifta mig i sommar. Vi har bokat kyrka, tält, mat allt.
    Min syster har nu fått veta att hon ska föda 3 v innan vårt bröllop.
    Är en 70 mils resa mellan våra ställen i Sverige där vi bor.
    Jag har full förståelse att det kanske inte går att hon kommer ner, tycker såklart det är otroligt tråkigt men tänker att det finns ju sätt att lösa det på beroende på hur hon mår efteråt. 

• Svar på tråden Bröllop 3v efter FL
  • Anonym (Aa)

FORTSÄTTNING! Blev fel i publiceringe?

Men hon totalt ignorerar mig när jag frågat om hon vill spela in en videohälsning, kanske vara med på länk istället för att vara där.
    Det enda jag får är att vi är hemska som inte avbryter vårt bröllop, vilket blir väldigt konstigt då vi bestämde detta 1 månad innan hon blev gravid. Finns bara ett datum som fungerar annars måste vi vänta ett helt år och min fästmans mamma är väldigt svårt sjuk så det vill vi inte med tanke på att hon kanske inte lever då.

Väldigt knepigt situation, Tänker är det någon av er som har ideér på hur man kan lösa detta på bästa sätt?
    Och tycker ni vi är hemska som inte vill flytta vårt datum ett år?

• Anonym (Sigrid)

Det är inte säkert att han överhuvudtaget har fött än vid det datumet.  Att gå över tiden är rätt vanligt. Det kan i sig innebära komplikationer och att hon ligger på sjukhus , väntar på kejsarsnitt eller igångsättning.  Hon kan må oerhört dåligt och inte kunna resa alls. 

Om hon har fött beror det på hur..  jag hade aldrig i livet rest så långt efter mitt kejsarsnitt då jag var sängliggande i två veckor och hade ont, var uppsvälld som en ballong fortfarande och mådde bara otroligt skit ...  även vid en vaginal förlossning kan man må piss i veckor med avslag, blod, läckande bröst och bebis som skriker...

Ta inte för givet att hon kan komma helt enkelt.  Att få bebis är en stor grej och kan innebära så enormt mycket saker man inte vet något om

Dessutom är risken att någon gäst smittar bebis med sjukdomar.  En lite snuva hos någon kan bli en svårt sjuk bebis i värsta fall..  

• Anonym (Mia)
    Anonym (Aa) skrev 2026-02-07 18:54:02 följande:

Men hon totalt ignorerar mig när jag frågat om hon vill spela in en videohälsning, kanske vara med på länk istället för att vara där.
    Det enda jag får är att vi är hemska som inte avbryter vårt bröllop, vilket blir väldigt konstigt då vi bestämde detta 1 månad innan hon blev gravid. Finns bara ett datum som fungerar annars måste vi vänta ett helt år och min fästmans mamma är väldigt svårt sjuk så det vill vi inte med tanke på att hon kanske inte lever då.

Väldigt knepigt situation, Tänker är det någon av er som har ideér på hur man kan lösa detta på bästa sätt?

Låt henne lösa det själv. Hon har fått en inbjudan, då får hon bestämma hur hon vill göra. Jag förmodar hon är välkommen med sin bebis. 
  • Anonym (E)

Hon kanske är ledsen över att hon eventuellt inte kan komma, och när du då ber om videohälsning redan nu så kanske hon känner att du redan bestämt dig för och räknar med att hon inte kommer och därav får dåligt samvete och tar ut det fel

Jag tror att det blir lite konstigt att sitta med och titta på en länk, jag hade nog velat ha bilder och videos om det var min syster, ringt något videosamtal efter middagen kanske men annars är man väldigt i nuet på ett bröllop och antingen är man där eller så år man inte det liksom

• Anonym (W)
    Anonym (Sigrid) skrev 2026-02-07 18:58:43 följande:

Det är inte säkert att han överhuvudtaget har fött än vid det datumet.  Att gå över tiden är rätt vanligt. Det kan i sig innebära komplikationer och att hon ligger på sjukhus , väntar på kejsarsnitt eller igångsättning.  Hon kan må oerhört dåligt och inte kunna resa alls. 

Om hon har fött beror det på hur..  jag hade aldrig i livet rest så långt efter mitt kejsarsnitt då jag var sängliggande i två veckor och hade ont, var uppsvälld som en ballong fortfarande och mådde bara otroligt skit ...  även vid en vaginal förlossning kan man må piss i veckor med avslag, blod, läckande bröst och bebis som skriker...

Ta inte för givet att hon kan komma helt enkelt.  Att få bebis är en stor grej och kan innebära så enormt mycket saker man inte vet något om

Dessutom är risken att någon gäst smittar bebis med sjukdomar.  En lite snuva hos någon kan bli en svårt sjuk bebis i värsta fall..  

Hon har garanterat fött då jo. Man går inte över tiden 3 veckor, då blir man igångsatt senast 1-2 veckor efter BF.
  • Anonym (S)

Visste hon inte att ni planerade bröllop? Eller var graviditeten oplanerad?

Jag säger inte att man måste anpassa sitt barnafödande efter syskons bröllop, men gör man inte det så får man ju acceptera att det kan krocka.

• Anonym (H)

Men jisses, vilken diva. Antingen stannar hon hemma eller så går hon på bröllopet med bebis och partner i närheten. 
  • Kvittning

Såklart ni inte flyttar bröllopet pga hennes graviditet. 

Ni behöver båda två respektera varandra i detta. Hon behöver respektera att ni inte kan planera ert liv efter hennes graviditet, och ni måste respektera att hennes fokus är på barnet och att hon troligen inte kommer och nog inte engagerar sig på något annat sätt heller utan kommer fokusera på sitt eget.

Och ni behöver också förstå båda två att ert bröllop kommer ta fokus från hennes graviditet och hennes graviditet kommer ta fokus från ert bröllop. Vilket ju inte är ett problem för alla som klarar av att fokusera på flera saker samtidigt.

• Anonym

Det är inte hela världen om hon missar bröllopet.
    En skrikande bebis kan också förstöra både vigseln och efterkommande fest.

• Anonym (om)

Ni kan ju såklart inte ställa in alla era viktiga livshändelser för din syster skull. Ni lever ert liv, hon lever sitt.

Men sluta tjata på henne om hennes medverkan på olika sätt, bara fortsätt planeringen för bröllopet och låt henne planera för sitt liv. Vill och kan hon komma så gör hon väl det, annars inte. Blir ni osams över detta så är det så, du har inte gjort nåt fel. 

Om hon tjatar på er att byta datum så svara du bara lugnt och sansat att det går inte, det kommer ni inte att göra. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2026-02-08 19:18:01 följande:

Det är inte hela världen om hon missar bröllopet.
    En skrikande bebis kan också förstöra både vigseln och efterkommande fest.

Nja, nyfödingar låter inte mycket alls. Lite mer drag i lungorna efter några månader
    Tror inte den nyblivna mamman kommer att festa särskilt länge oavsett.
  • Anonym
    Anonym skrev 2026-02-09 15:37:36 följande:
    Nja, nyfödingar låter inte mycket alls. Lite mer drag i lungorna efter några månader
    Tror inte den nyblivna mamman kommer att festa särskilt länge oavsett.
    Jodå, det gör de.
Svar på tråden Bröllop 3v efter FL