Anonym (Att dricka eller inte) skrev 2026-02-10 15:27:10 följande:
Var går gränsen för dig då? Inte supa sig redlös är självklart, men jag tycker man kan bli lite annorlunda på rösten och i ögonen även på ett par öl. Är det okej?
Ja du, hur långt är ett snöre? Det här är lite från "fall till fall" så att säga, JAG TROR inte att att en normal alkoholkonsumtion är farlig framför barnen, att vuxna blir lite gladare och mer högljudda på vissa tillställningar är sånt som "hör till", när det börjar bli bråk och slagsmål så har det ju definitivt gått för långt, barn i 10-12 års åldern har ju även oftast förstått att öl är vuxendricka och de hänger väl mer med varandra iaf....
Som sagt, det är väldigt svårt att bestämma i förväg om man inte är helnykterist, det är nog tyvärr något som blir ett problem den dag det går för långt.
Mitt barn har en kompis där pappan är "helgalkoholist", de är 14 år och även om de är hos kompisen så hänger de inte med de vuxna, jag vet att pappan hänger i garaget med några kompisar och dricker. Barnen vill ofta sova över hos varandra och då är det här de får sova, pappan är absolut inte elak men han blir för full helt enkelt, upprepar sig 1000 gånger osv, vi brukar ta med den kompisen på aktiviteter (en av favoriterna av vårt barns kompis) vi kan ta några öl även i hens sällskap och även om hen skulle märka skillnad (tror inte att det är speciellt märkbart om man inte sveper ölen utan dricker ett par med måtta) så tror jag inte att det är farligt att barnet ser att det faktiskt finns vuxna som kan hantera det, barnet i fråga har berättat att hen tycker att det är jätteroligt att följa med oss och göra saker
Jag gissar att du är föräldern till kompisen som följde med? Har barnet sagt något eller reagerade du bara på att de åkte kollektivt istället för bil?