• Anonym (Att dricka eller inte)

Dricka alkohol när man ansvarar för barn?

Är det okej att en förälder dricker alkohol när den ansvarar för barn? Säg tex att föräldern gör en aktivitet, typ bowling, och sedan går ut och äter med sina barn och någon kompis till barnen. Hur skulle du reagera om föräldern drack alkohol? Gör det någon skillnad om det är dina barns andra förälder (din partner) som dricker eller om du är förälder till kompisen? Personen blir inte märkbart berusad, men väljer kommunal trafik istället för bil och dricker ett par öl under kvällen. Barnen går i mellanstadiet.

• Svar på tråden Dricka alkohol när man ansvarar för barn?
    Anonym (Grabb) skrev 2026-02-10 13:41:38 följande:

Blir så där härligt gammaldags... antar att ovan aktivitet äger rum en fredagskväll, alternativt en lördag.

Lite bowling, mat på stan (Pinchos kanske... givet att det är barn), den vuxna tar en öl eller två. Sällskapet har även bestämt sig för att åka kollektivt.

Det skulle jag inte ha några bekymmer med. 

Jag som förälder kan inte kräva att andra föräldrar avstår alkohol helt och hållet (en fredagskväll, lördagskväll), bara för att mitt barn är gäst, skall sova över, skall följa med på en aktivitet. Det jag kan önska och utgå från är att mina barns kompisars föräldrar dock har det goda omdömet att de inte "super skallen i bitar" och somnar på "bussen" eller i soffan innan mello-finalen är klar...

Mina barn, mitt ansvar. Är mitt barn iväg på en aktivitet så har jag fortfarande ansvar för mitt barn.

Men som alltid när det skall diskuteras alkohol så får man acceptera att folk tycker och tänker olika...

Tack för kloka tankar. Det är det här jag tycker är svårt, var går gränsen? Jag dricker gärna ett glas vin till mello, men skulle inte dricka om jag var iväg med mina egna OCH andras barn. Man vet inte vad de barnen har för erfarenheter, eller familjens inställning till alkohol. Tycker helt enkelt inte det är så viktigt att jag inte kan avstå när jag är ansvarar för andras barn. Det blir ändå en "anspänning", ens egna barn känner man ju på ett annat sätt och kan slappna av med. Men samtidigt vet jag inte om jag är överkänslig som tycker det är dåligt och oansvarigt.
  • Anonym (Agnes)

Jag tycker inte att det gör något, så länge man inte blir märkbart berusad, och självklart inte kör efteråt. Tänker också att det beror väl på hur många barn man har ansvar för och ålder på barnen. Men ja, sent generellt tycker jag inte att det är en stor grej.

Anonym (3 barnsmamma) skrev 2026-02-10 14:27:46 följande:

Inga problem alls, jag tar själv gärna ett par öl till maten om jag går ut och äter, supa sig redlös och ramlar omkull är självklart inte ok

Var går gränsen för dig då? Inte supa sig redlös är självklart, men jag tycker man kan bli lite annorlunda på rösten och i ögonen även på ett par öl. Är det okej?
    Anonym (Agnes) skrev 2026-02-10 15:26:14 följande:

Jag tycker inte att det gör något, så länge man inte blir märkbart berusad, och självklart inte kör efteråt. Tänker också att det beror väl på hur många barn man har ansvar för och ålder på barnen. Men ja, sent generellt tycker jag inte att det är en stor grej.

Vad innebär märkbart berusad för dig? Jag tycker att de flesta människor blir liiite annorlunda även vid rätt små mängder. Kanske inte så att en utomstående skulle märka något, men om min partner dricker två starköl märker jag en liten skillnad i röstläge och i blicken. Är det okej?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Att dricka eller inte) skrev 2026-02-10 15:31:35 följande:
    Vad innebär märkbart berusad för dig? Jag tycker att de flesta människor blir liiite annorlunda även vid rätt små mängder. Kanske inte så att en utomstående skulle märka något, men om min partner dricker två starköl märker jag en liten skillnad i röstläge och i blicken. Är det okej?
    Hur mkt drack den här föräldern? 
  • Anonym (tror)
    Anonym (Att dricka eller inte) skrev 2026-02-10 15:31:35 följande:
    Om en utomstående inte märker det så är det nog ingen fara. Att bli liiiiite annorlunda är nog inte heller nån fara för barn om de inte har tidigare dåliga erfarenheter av berusade vuxna. Och det du menar är kanske påverkad? 

Här är en beskrivning från folkhälsomyndigheten om grad av berusning.
    Om man är mellan nykter och ev en liten bit in på  berusad så tycker jag att det är okej.

Berusad.
    Upprymdhet. Hämningar minskar. Får lättare att prata. Sämre reaktion. Yviga rörelser. Högre röstläge.

Märkbart berusad.
    Svårt att fästa blicken. Hängande ögonlock. Störande för andra gäster. Högljudd. Överdrivet självsäker. Fumlig ? svårt att greppa saker. Svårt att uppfatta budskap. Kan slumra till.

Kraftigt berusad.
    Sluddrigt tal. Svårt att tala begripligt ? ingen röd tråd. Förvirrad. Somnar, svår att väcka. Svårt att kontrollera känslor. Svajande gång ? snubblar, faller. Svårt att gå stadigt ? behöver hålla i sig för att inte falla. Kräks. Nästan medvetslös. Uppfattar inte vad som sker.
  • Elis73

Alkohol och andras barn är alltid känsligt. Det som är självklart för mig är inte självklart för andra... Nu är mina barn så stora att målgruppen blir fel Men jag svarar som jag tänkte då det begav sig:

- Väldigt måttlig med alkohol om jag ansvarade för någon annans barn. Kanske 1-2 öl eller 1 glas vin. Och skulle bara dricka något om jag visste att den andra föräldern var OK med det. (Inte ny kompis med föräldrar jag inte kände.)
    - Ska man "ut på stan" så gäller absolut den måttlighet som är nämnd, fast i underkant av skalan.

Man ska alltså ha respekt för att man har olika syn på alkohol och att olika barn upplever saker olika. Kommer ihåg när jag var barn och en kompis till mig hade berättat för sina föräldrar att det var så jobbigt när hon hade följt med mig och min familj till en grillkväll hos några bekanta "för alla drack och var fulla". Och jag kan lova att det inte var något party vi var på.....  Men hennes rädsla för fulla människor och andra negativa händelser, gjorde att hennes upplevelse blev skrämmande. Gud vad mina föräldrar skämdes för att bli utpekade som oansvariga fylltrattar Det kunde de ha undvikit om de visste från början om hennes rädslor.....

• Anonym (3 barnsmamma)
    Anonym (Att dricka eller inte) skrev 2026-02-10 15:27:10 följande:
    Var går gränsen för dig då? Inte supa sig redlös är självklart, men jag tycker man kan bli lite annorlunda på rösten och i ögonen även på ett par öl. Är det okej?
    Ja du, hur långt är ett snöre? Det här är lite från "fall till fall" så att säga, JAG TROR inte att att en normal alkoholkonsumtion är farlig framför barnen, att vuxna blir lite gladare och mer högljudda på vissa tillställningar är sånt som "hör till", när det börjar bli bråk och slagsmål så har det ju definitivt gått för långt, barn i 10-12 års åldern har ju även oftast förstått att öl är vuxendricka och de hänger väl mer med varandra iaf.... 

Som sagt, det är väldigt svårt att bestämma i förväg om man inte är helnykterist, det är nog tyvärr något som blir ett problem den dag det går för långt.

Mitt barn har en kompis där pappan är "helgalkoholist", de är 14 år och även om de är hos kompisen så hänger de inte med de vuxna, jag vet att pappan hänger i garaget med några kompisar och dricker. Barnen vill ofta sova över hos varandra och då är det här de får sova, pappan är absolut inte elak men han blir för full helt enkelt, upprepar sig 1000 gånger osv, vi brukar ta med den kompisen på aktiviteter (en av favoriterna av vårt barns kompis) vi kan ta några öl även i hens sällskap och även om hen skulle märka skillnad (tror inte att det är speciellt märkbart om man inte sveper ölen utan dricker ett par med måtta) så tror jag inte att det är farligt att barnet ser att det faktiskt finns vuxna som kan hantera det, barnet i fråga har berättat att hen tycker att det är jätteroligt att följa med oss och göra saker

Jag gissar att du är föräldern till kompisen som följde med? Har barnet sagt något eller reagerade du bara på att de åkte kollektivt istället för bil?
    Anonym (Oj) skrev 2026-02-10 15:36:04 följande:
    Hur mkt drack den här föräldern? 
    Det vet jag inte för jag var inte där. Skulle gissa 2-3 starköl.
    Anonym (tror) skrev 2026-02-10 15:49:26 följande:
    Om en utomstående inte märker det så är det nog ingen fara. Att bli liiiiite annorlunda är nog inte heller nån fara för barn om de inte har tidigare dåliga erfarenheter av berusade vuxna. Och det du menar är kanske påverkad? 

Här är en beskrivning från folkhälsomyndigheten om grad av berusning.
    Om man är mellan nykter och ev en liten bit in på  berusad så tycker jag att det är okej.

Berusad.
    Upprymdhet. Hämningar minskar. Får lättare att prata. Sämre reaktion. Yviga rörelser. Högre röstläge.

Märkbart berusad.
    Svårt att fästa blicken. Hängande ögonlock. Störande för andra gäster. Högljudd. Överdrivet självsäker. Fumlig ? svårt att greppa saker. Svårt att uppfatta budskap. Kan slumra till.

Kraftigt berusad.
    Sluddrigt tal. Svårt att tala begripligt ? ingen röd tråd. Förvirrad. Somnar, svår att väcka. Svårt att kontrollera känslor. Svajande gång ? snubblar, faller. Svårt att gå stadigt ? behöver hålla i sig för att inte falla. Kräks. Nästan medvetslös. Uppfattar inte vad som sker.
    Ja jag menar nog märkbart påverkad, alltså inte att man verkar full, men ändå att det märks att personen druckit. Bra beskrivning 👍
Svar på tråden Dricka alkohol när man ansvarar för barn?