• Anonym (Förstörd)

Extrema tvångstankar

Jag vill inte ha hjälp att bli av med mina så kallade problem så inga pekfingrar tack. Jag vill mest veta om fler har det såhär så att man känner sig mindre ensam. Jag kan till exempel inte göra saker på fel klockslag. Även om jag har försovit mig och klockan är 06.23 så måste jag ligga kvar i sängen tills klockan slår 06.30 och blir därmed ännu mer sen. Jag kan inte slänga skräp. Absolut att jag kan slänga det man skär bort från en köttbit eller sånt som kan lukta, men annars har jag flera sopsäckar fyllda med skräp som tomma tvålförpackningar, och då talar vi om hundratals, och tomma chipspåsar, pastaförpackningar, etc. Min kyl är fylld med såser och annat som gick ut för fem år sedan, men jag kan inte slänga dem. Jag måste tvätta händerna minst hundra gånger om dagen vilket har gett mig djupa sår på händerna då de är så uttorkade. Jag måste dubbelkolla att spisen är avstängd och att dörren är låst orimligt många gånger per dag. Varje gång jag tvättat händerna måste jag trycka till kranen så hårt att den nu sitter löst. Jag får panik om volymen på tv:n eller AC:n i bilen står på fel siffra. Fryser hellre när jag kör i så fall. Jag har alltid tänkt att så länge livet funkar så behöver jag inte göra något åt allt det här, och jag har ett högt uppsatt jobb och funkar utåt sett, men det här börjar bli rätt dränerande. Snälla, säg att jag inte är ensam om att ha det såhär? Kan inte ens gå på golvet på grund av allt skräp som ligger där nu och det känns övermäktigt att ta tag i det.
  • Svar på tråden Extrema tvångstankar
  • Anonym (Maria)

Lider med dig. Jag har en familjemedlem som lider av svår OCD, han har inte ens kunnat träffa mig på flera år för att han har ?fobi? för småbarn och bebisar (blöjor, spya, dregel osv) när hans OCD är som värst. 

Jag kan också ha litegrann, det brukar bli värre när jag är gravid eller precis har fått barn. Det är det där att kolla spisen och att jag har läst ofta sen kan det också vara ?magiska? tvångstankar alltså typ att något hemskt kommer hända om jag inte gör det eller det. Jag har ändå så att jag kan kontrollera det hyfsat och jag har inte hela tiden. Men när det gäller min familjemedlem så kontrollerar det hela hans liv. Han är i en relation men kan inte jobba just nu. Det gör ont att veta att han har det så jobbigt.

Om man inte klarar av att kontrollera det själv har jag hört att KBT kan hjälpa. Har du testat det? Du kan nog börja med att kontakta vårdcentralen och be att få träffa en psykolog så kan han eller hon skicka dig vidare isåfall. Medicin kan hjälpa lite också tror jag. Vet din familj och dina vänner om det, kan du få stöd av någon? Det kanske kan kännas bättre om man inte bär på det själv. 

Lycka till! 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Förstörd) skrev 2026-02-12 11:25:30 följande:
    Extrema tvångstankar Jag vill inte ha hjälp att bli av med mina så kallade problem så inga pekfingrar tack. Jag vill mest veta om fler har det såhär så att man känner sig mindre ensam. Jag kan till exempel inte göra saker på fel klockslag. Även om jag har försovit mig och klockan är 06.23 så måste jag ligga kvar i sängen tills klockan slår 06.30 och blir därmed ännu mer sen. Jag kan inte slänga skräp. Absolut att jag kan slänga det man skär bort från en köttbit eller sånt som kan lukta, men annars har jag flera sopsäckar fyllda med skräp som tomma tvålförpackningar, och då talar vi om hundratals, och tomma chipspåsar, pastaförpackningar, etc. Min kyl är fylld med såser och annat som gick ut för fem år sedan, men jag kan inte slänga dem. Jag måste tvätta händerna minst hundra gånger om dagen vilket har gett mig djupa sår på händerna då de är så uttorkade. Jag måste dubbelkolla att spisen är avstängd och att dörren är låst orimligt många gånger per dag. Varje gång jag tvättat händerna måste jag trycka till kranen så hårt att den nu sitter löst. Jag får panik om volymen på tv:n eller AC:n i bilen står på fel siffra. Fryser hellre när jag kör i så fall. Jag har alltid tänkt att så länge livet funkar så behöver jag inte göra något åt allt det här, och jag har ett högt uppsatt jobb och funkar utåt sett, men det här börjar bli rätt dränerande. Snälla, säg att jag inte är ensam om att ha det såhär? Kan inte ens gå på golvet på grund av allt skräp som ligger där nu och det känns övermäktigt att ta tag i det.
    Hur dränerande måste det bli för att du skulle vilja bli av med dina problem?

Varför vill du ha kvar problemen?
  • Anonym (L)
    Anonym (Förstörd) skrev 2026-02-12 11:25:30 följande:
    Extrema tvångstankar Jag vill inte ha hjälp att bli av med mina så kallade problem så inga pekfingrar tack. Jag vill mest veta om fler har det såhär så att man känner sig mindre ensam. Jag kan till exempel inte göra saker på fel klockslag. Även om jag har försovit mig och klockan är 06.23 så måste jag ligga kvar i sängen tills klockan slår 06.30 och blir därmed ännu mer sen. Jag kan inte slänga skräp. Absolut att jag kan slänga det man skär bort från en köttbit eller sånt som kan lukta, men annars har jag flera sopsäckar fyllda med skräp som tomma tvålförpackningar, och då talar vi om hundratals, och tomma chipspåsar, pastaförpackningar, etc. Min kyl är fylld med såser och annat som gick ut för fem år sedan, men jag kan inte slänga dem. Jag måste tvätta händerna minst hundra gånger om dagen vilket har gett mig djupa sår på händerna då de är så uttorkade. Jag måste dubbelkolla att spisen är avstängd och att dörren är låst orimligt många gånger per dag. Varje gång jag tvättat händerna måste jag trycka till kranen så hårt att den nu sitter löst. Jag får panik om volymen på tv:n eller AC:n i bilen står på fel siffra. Fryser hellre när jag kör i så fall. Jag har alltid tänkt att så länge livet funkar så behöver jag inte göra något åt allt det här, och jag har ett högt uppsatt jobb och funkar utåt sett, men det här börjar bli rätt dränerande. Snälla, säg att jag inte är ensam om att ha det såhär? Kan inte ens gå på golvet på grund av allt skräp som ligger där nu och det känns övermäktigt att ta tag i det.
    1-2 % av befolkningen beräknas ha OCD. Kriteriet för att få diagnosen är bl.a. att ritualer och kontroller ska ta minst två timmar om dagen.
    Många har det mycket värre än så.

Eftersom man får dödsångest för egen eller för andras del när man går emot tvånget, så är det svårt att komma ur det på egen hand. 
  • Anonym (Förstörd)

Jag är livrädd för hur livet skulle vara utan alla mina ritualer. Och därför har jag hellre kvar dem än får hjälp med dem. Det känns typ som att jag kommer dö om jag inte får göra som jag vill. Till exempel med diskmaskinen. Ingen annan får röra den för ingen annan kan göra på rätt sätt. Man måste handdiska allt innan det ställs i diskmaskinen. När maskinen är körd måste disken stå kvar i minst tre dygn, gärna mer, innan man kan ställa in den i skåpen. Givetvis är det här jättejobbigt, men jag skulle må mycket sämre om jag inte fick göra saker på mitt sätt. Ingen i mitt liv anar att jag har det såhär extremt. Givetvis vet mina föräldrar lite då de såg mina fulla garderober med varenda schampoflaska jag någonsin använt när jag bodde hemma och de har någon gång reagerat på hur jag håller på med diskmaskinen när de är på besök. Men i övrigt försöker jag dölja allt. Mina föräldrar har dock ibland kommit hit och bara slängt saker för att de tycker att det bara är massa skit överallt och det förstör mig. Har dock inga sopor eller kaos hemma om någon ska komma hit. Men det sker typ aldrig då man inte kan visa upp ett sånt här bombnedslag för folk. 

• Anonym (Oj)

Hur fungerar du på arbetet? Där är det ju inte dina regler som gäller. 

Har din föräldrar inte sökt hjälp för dig medan du bodde hemma?

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Oj) skrev 2026-02-12 12:34:53 följande:

Hur fungerar du på arbetet? Där är det ju inte dina regler som gäller. 

Har din föräldrar inte sökt hjälp för dig medan du bodde hemma?

Samma tanke här.
    Det är inte för sent för föräldrarna att orosanmäla nu heller.

Ts måste få hjälp med detta. Snart har hon slagit loss kranen och måste ta in hantverkare dessutom.

Det finns hjälp att få även om det känns fruktansvärt skrämmande.
    Vet själv som fd anorektisk hur livrädd man är för att bli frisk, men när man plågat sig igenom det så mår man så mycket bättre när man är befriad från tvången.

Jag var tvungen att lära mig att äta normalt igen, det var ingen dans på rosor kan jag lova. Men det gick.
  • Anonym (Förstörd)

Tycker ni som läser ärligt att det jag beskriver låter så hemskt att man måste få hjälp med det? Det här är min vardag och jag vet inget annat. Jag anpassar mitt jobb så att det inte påverkas lika mycket som hemma plus att mina problem är som störst innanför mina fyra väggar. Man hör ju att många har tvångstankar och lite OCD.

• Anonym (L)
    Anonym (Förstörd) skrev 2026-02-12 12:28:14 följande:

Jag är livrädd för hur livet skulle vara utan alla mina ritualer. Och därför har jag hellre kvar dem än får hjälp med dem. Det känns typ som att jag kommer dö om jag inte får göra som jag vill. Till exempel med diskmaskinen. Ingen annan får röra den för ingen annan kan göra på rätt sätt. Man måste handdiska allt innan det ställs i diskmaskinen. När maskinen är körd måste disken stå kvar i minst tre dygn, gärna mer, innan man kan ställa in den i skåpen. Givetvis är det här jättejobbigt, men jag skulle må mycket sämre om jag inte fick göra saker på mitt sätt. Ingen i mitt liv anar att jag har det såhär extremt. Givetvis vet mina föräldrar lite då de såg mina fulla garderober med varenda schampoflaska jag någonsin använt när jag bodde hemma och de har någon gång reagerat på hur jag håller på med diskmaskinen när de är på besök. Men i övrigt försöker jag dölja allt. Mina föräldrar har dock ibland kommit hit och bara slängt saker för att de tycker att det bara är massa skit överallt och det förstör mig. Har dock inga sopor eller kaos hemma om någon ska komma hit. Men det sker typ aldrig då man inte kan visa upp ett sånt här bombnedslag för folk. 

Är du rädd för att något hemskt ska hända om du går emot tvången, eller är du räddast för tomheten som uppstår om du inte har dina ritualer? 

Om du trivs med dina ritualer så kanske du kan fundera på om du har autism?
  • Anonym (Förstörd)

Jag tror att jag är autistisk eller åtminstone har starka drag av det då jag tar saker väldigt ordagrant och har andra sådana drag. Jag tror även att jag har starka drag av ADHD. Plus att jag är djupt deprimerad och får massa panikångestattacker. Jag tror mest att jag känner att det börjar bli tungt att bära allt inom mig och alltid behöva dölja mitt riktiga jag. Men jag har en chefsposition och är väldigt uppskattad på jobbet och jag vet inte vad som skulle hända om fasaden sprack.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Förstörd) skrev 2026-02-12 12:51:07 följande:

Tycker ni som läser ärligt att det jag beskriver låter så hemskt att man måste få hjälp med det? Det här är min vardag och jag vet inget annat. Jag anpassar mitt jobb så att det inte påverkas lika mycket som hemma plus att mina problem är som störst innanför mina fyra väggar. Man hör ju att många har tvångstankar och lite OCD.

Solklart ja, detta begränsar ditt liv och din hälsa.
    Det låter som att du lever i en mardröm som du inte kan vakna ur.

Nu vet jag inte hur du bor, men jag vet att folk blir vräkta för liknande. Läs gärna på "hemhyra.se" där finns många berättelser om situationer som din.

Menar inte att skrämma dig men du behöver veta att det kan sluta så.
Svar på tråden Extrema tvångstankar