• Anonym (Förstörd)

Extrema tvångstankar

Jag vill inte ha hjälp att bli av med mina så kallade problem så inga pekfingrar tack. Jag vill mest veta om fler har det såhär så att man känner sig mindre ensam. Jag kan till exempel inte göra saker på fel klockslag. Även om jag har försovit mig och klockan är 06.23 så måste jag ligga kvar i sängen tills klockan slår 06.30 och blir därmed ännu mer sen. Jag kan inte slänga skräp. Absolut att jag kan slänga det man skär bort från en köttbit eller sånt som kan lukta, men annars har jag flera sopsäckar fyllda med skräp som tomma tvålförpackningar, och då talar vi om hundratals, och tomma chipspåsar, pastaförpackningar, etc. Min kyl är fylld med såser och annat som gick ut för fem år sedan, men jag kan inte slänga dem. Jag måste tvätta händerna minst hundra gånger om dagen vilket har gett mig djupa sår på händerna då de är så uttorkade. Jag måste dubbelkolla att spisen är avstängd och att dörren är låst orimligt många gånger per dag. Varje gång jag tvättat händerna måste jag trycka till kranen så hårt att den nu sitter löst. Jag får panik om volymen på tv:n eller AC:n i bilen står på fel siffra. Fryser hellre när jag kör i så fall. Jag har alltid tänkt att så länge livet funkar så behöver jag inte göra något åt allt det här, och jag har ett högt uppsatt jobb och funkar utåt sett, men det här börjar bli rätt dränerande. Snälla, säg att jag inte är ensam om att ha det såhär? Kan inte ens gå på golvet på grund av allt skräp som ligger där nu och det känns övermäktigt att ta tag i det.
  • Svar på tråden Extrema tvångstankar
  • Anonym (Förstörd)

Jag tror inte att jag kan bli vräkt. Jag samlar ihop allt skräp med jämna mellanrum i svarta sopsäckar och lägger dem i förråd jag hyrt. Jag hyr fem förråd för att få plats med allt skräp. Jag hör själv att det inte är riktigt rimligt och att det är en onödig kostnad, men jag klarar verkligen inte av förändringar eller att göra mig av med saker.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (L) skrev 2026-02-12 12:52:41 följande:
    Är du rädd för att något hemskt ska hända om du går emot tvången, eller är du räddast för tomheten som uppstår om du inte har dina ritualer? 

Om du trivs med dina ritualer så kanske du kan fundera på om du har autism?
    När jag var sjuk hade lite liknande tvång som ts berättar om, dock inte i närheten av så allvarliga.
    Det var tanken på att saker kunde hända om jag hoppade över tvången som ställde till det för mig.

Mitt sätt var att avsluta ett tvång i taget, ta en strid åt gången så att säga.

Men som sagt, mina problem var inte i närheten av ts. Mitt hem såg ut som vilket hem som helst som exempel.
  • Anonym (L)
    Anonym (Förstörd) skrev 2026-02-12 12:56:54 följande:

Jag tror att jag är autistisk eller åtminstone har starka drag av det då jag tar saker väldigt ordagrant och har andra sådana drag. Jag tror även att jag har starka drag av ADHD. Plus att jag är djupt deprimerad och får massa panikångestattacker. Jag tror mest att jag känner att det börjar bli tungt att bära allt inom mig och alltid behöva dölja mitt riktiga jag. Men jag har en chefsposition och är väldigt uppskattad på jobbet och jag vet inte vad som skulle hända om fasaden sprack.

Kan det vara så att du har starka drag av autism och att vara chef kräver så mycket av dig  dagligen att du blir mycket stressad? Och stressen kanaliserar du i rutiner, för när du gör dem så kan du hålla borta ångesten?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Förstörd) skrev 2026-02-12 12:59:45 följande:

Jag tror inte att jag kan bli vräkt. Jag samlar ihop allt skräp med jämna mellanrum i svarta sopsäckar och lägger dem i förråd jag hyrt. Jag hyr fem förråd för att få plats med allt skräp. Jag hör själv att det inte är riktigt rimligt och att det är en onödig kostnad, men jag klarar verkligen inte av förändringar eller att göra mig av med saker.

Vad händer om värden till förråden behöver tillgång till dem?
    Vid t ex en brandinspektion?

JAg tycker så innerligt synd om dig... har du svagare stunder då du verkligen inte orkar mer?
    Skulle du kunna ta en sån stund och skicka ett mail till soc och be om hjälp?

Jag vet hur svårt det är att bryta onda vanor, du överlever ju med dina sopberg. Men är det ett liv?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Förstörd) skrev 2026-02-12 12:51:07 följande:

Tycker ni som läser ärligt att det jag beskriver låter så hemskt att man måste få hjälp med det? Det här är min vardag och jag vet inget annat. Jag anpassar mitt jobb så att det inte påverkas lika mycket som hemma plus att mina problem är som störst innanför mina fyra väggar. Man hör ju att många har tvångstankar och lite OCD.

Vad gör du den dag du inte får plats i ditt hem?
  • Anonym (Förstörd)

Jag ångrar att jag startade den här tråden. Nu mår jag ännu sämre. Snälla, sluta skriva.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Förstörd) skrev 2026-02-12 13:11:20 följande:

Jag ångrar att jag startade den här tråden. Nu mår jag ännu sämre. Snälla, sluta skriva.

Du kan anmäla tråden och be att få den borttagen.

Hoppas du får hjälp, önskar dig allt lycka i framtiden. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (ocd deluxe)
    Anonym (Förstörd) skrev 2026-02-12 12:51:07 följande:

Tycker ni som läser ärligt att det jag beskriver låter så hemskt att man måste få hjälp med det? Det här är min vardag och jag vet inget annat. Jag anpassar mitt jobb så att det inte påverkas lika mycket som hemma plus att mina problem är som störst innanför mina fyra väggar. Man hör ju att många har tvångstankar och lite OCD.

Har själv diagnostiserats med OCD, men det du har är på en helt annan nivå. Du skriver själv extrema tvångstankar i rubriken, men nu tycker du inte att det är så hemskt?
  • Anonym (Förstörd)
    Anonym (ocd deluxe) skrev 2026-02-12 13:44:35 följande:
    Har själv diagnostiserats med OCD, men det du har är på en helt annan nivå. Du skriver själv extrema tvångstankar i rubriken, men nu tycker du inte att det är så hemskt?
    Tycker du att det jag beskriver låter värre än för dig med diagnostiserad OCD?
  • Anonym (ocd deluxe)
    Anonym (Förstörd) skrev 2026-02-12 13:48:21 följande:
    Tycker du att det jag beskriver låter värre än för dig med diagnostiserad OCD?
    Ja, tyvärr. Väldigt mycket.
Svar på tråden Extrema tvångstankar