• Linda123abc

Bostadsort

Hej,

Jag blir allt mer trött på vad jag anser vara en hård stämning i samhället. Bor sen några år i Malmö och trivs inte alls, men har ett jobb jag uppskattar. Väldigt anonymt, enda kontakten är med grannen som jag byter ngr ord med när vi ses i trapphuset. Senast för en månad sen blev jag hotad när jag skulle på till hemköp, inte första ggn. Har engagerat mig i flera föreningar men inget som tar fart. Tar tacksamt emot tips på platser i Sverig där man värnar om varandra, där man hälsar på ica, som har vacker natur.

• Svar på tråden Bostadsort
  • Anonym (XXX)
    Linda123abc skrev 2026-02-13 09:54:15 följande:
    Bostadsort

Hej,

Jag blir allt mer trött på vad jag anser vara en hård stämning i samhället. Bor sen några år i Malmö och trivs inte alls, men har ett jobb jag uppskattar. Väldigt anonymt, enda kontakten är med grannen som jag byter ngr ord med när vi ses i trapphuset. Senast för en månad sen blev jag hotad när jag skulle på till hemköp, inte första ggn. Har engagerat mig i flera föreningar men inget som tar fart. Tar tacksamt emot tips på platser i Sverig där man värnar om varandra, där man hälsar på ica, som har vacker natur.

För det första, du kan flytta inom Malmö. Eller till någon mindre kranskommun. Men jag tror att det är bättre att bo i ett villaområde än i lägenhet om man vill ha bra kontakt med sina grannar.

Tycker man läser om många idag som helst inte vill ha kontakt med andra, de svarar inte i telefon, öppnar inte dörren och tycker att grannar som säger hej är påflugna. 
  • UngGubbeinorr

Har inte så mycket med del av landet att göra, snarare stad vs landsbygd. Jag har bott både i Malmö och Norrbotten och har bekanta i Stockholm men också vänner i Dalarna och västergötlands landsbygd. Känner så väl igen vad du skriver om stadens anonymitet där grannar knappt hälsar på varandra, alla lever i sin kokong. Mycket rädslor och misstänksamhet. På landet är den sociala omsorgen om varandra betydligt större. Baksidan av det kan dock exemplifieras av hur socialt avvikande, tex homosexuella alltid flytt till stadens anonymitet.

• Anonym (Isa)
    UngGubbeinorr skrev 2026-02-13 10:06:37 följande:

Har inte så mycket med del av landet att göra, snarare stad vs landsbygd. Jag har bott både i Malmö och Norrbotten och har bekanta i Stockholm men också vänner i Dalarna och västergötlands landsbygd. Känner så väl igen vad du skriver om stadens anonymitet där grannar knappt hälsar på varandra, alla lever i sin kokong. Mycket rädslor och misstänksamhet. På landet är den sociala omsorgen om varandra betydligt större. Baksidan av det kan dock exemplifieras av hur socialt avvikande, tex homosexuella alltid flytt till stadens anonymitet.

Alltid, var väl en överdrift.

För länge sen bodde jag i en liten by i mellannorrland. Ett par bröder in från Stockholmstrakten flyttade till grannbyn och tog över en restaurang/pensionat.  Snart förstod alla bybor att de inte var bröder, utan ett par. Alla hade lite roligt åt att de låtsades vara bröder, men uppskattade att någon tagit över verksamheten och ingen brydde sig om vad de gjorde i sängkammaren, restaurangen gick bra och ?bröderna? trivdes.

Har hört gamla historier om andra ?syskon? eller ?goda vänner? i trakten som inte velat skylta med att de varit ett par, men alla visste hur det låg till och brydde sig inte. Vet inte hur det är nu, men kan väl knappast ha blivit sämre med tiden. Visst, det finns säkert fördomar på en del håll men långt ifrån överallt på landsbygden. 

• UngGubbeinorr
    Anonym (Isa) skrev 2026-02-13 11:31:51 följande:

Alltid, var väl en överdrift.

För länge sen bodde jag i en liten by i mellannorrland. Ett par bröder in från Stockholmstrakten flyttade till grannbyn och tog över en restaurang/pensionat.  Snart förstod alla bybor att de inte var bröder, utan ett par. Alla hade lite roligt åt att de låtsades vara bröder, men uppskattade att någon tagit över verksamheten och ingen brydde sig om vad de gjorde i sängkammaren, restaurangen gick bra och ?bröderna? trivdes.

Har hört gamla historier om andra ?syskon? eller ?goda vänner? i trakten som inte velat skylta med att de varit ett par, men alla visste hur det låg till och brydde sig inte. Vet inte hur det är nu, men kan väl knappast ha blivit sämre med tiden. Visst, det finns säkert fördomar på en del håll men långt ifrån överallt på landsbygden. 

Ofta eller generellt hade kanske varit bättre ordval. Nu är jag snart 60 år och visst har saker o ting förändrats. Dock i stora drag kvarstår skillnaden mellan landsbygd och stad. Det kan dock vara svårt att komma utifrån och bli accepterad i gemenskapen i någon liten by med bara några hundra innevånare. Men väl där, så kan det nästan vara som att familjen utökats. Jisses, man låser inte ens dörren när man går hemifrån. Alla i byn hälsar när man möts i bilen längs landsvägen. Om nåt verktyg saknas finns alltid nån i byn som har, man hjälper varann. Har byafester osv..
  • Anonym (Oskar)

Det är nog bara att vänja sig, då Sverige som land har utvecklats till ett hårt klimat. Där människor blivit väldigt hatiska. För inte tala om hur ytligt och ekonomiskt hetsigt det blivit.Om du inte tjänar si eller bor så. Glöm, att du är intressant för dom allra flesta. Människor är inte intressanta. Ekonomiskt välstånd och vad du äger är det däremot. Riktiga skit värderingar detta land dragit på sig. Börjar likna USA mer och mer när jag tänker efter.

Tycker man märker att folk helst vill vara ifred numera. Något har definitivt skett med sanhällsklimatet.

Det enda jag kan tänka mig som fortfarande är relativt orört och genuint är förmodligen någon norrländsk liten by.

Helt seriöst, folk börjar bli helt koko i det här landet. För inte tala om alla falskhet och annat. Varför i hela fridens namn vill man utsätta sig för detta? Nja, jag tror nog människosläktet är lite efterblivet ändå. Om du klarar dig själv, njut. Du slipper en hel del problem och människor som med största sannolikhet inte kommer berika ditt liv nämnvärt. 

Svar på tråden Bostadsort