• Anonym (Ts)

Kreta med barn tips

Hej. Någon som har tips om Kreta. Vi funderar på att åka dit i sommar, två vuxna och ett barn 10 år. Vi gillar att bada men inte bara, gillar att göra utflykter osv. 
    Tar gärna emot tips på orter, hotell, utflykter, vad man kan göra, fina stränder osv. Allt är av intresse :)

• Svar på tråden Kreta med barn tips
  • asdfgh

Det beror lite på vilken del av ön ni ska till.

Samariaravinen är fin men jag vet inte om jag skulle gå den med en 10åring. Det är ganska långt.

Knossos är känt och ligger i Heraklion.

Längre österut finns
    Aquasplash utanför Hersonissos. Vår (då) 10åring älskade det.

Spinalonga ligger ytterligare lite till öster. Man kan boka en heldagstur med båt som inkluderar både bad och ett besök på ön. Jag vet att det går från Agios Nicholaos men tror att det går båtar från även t ex Hersonissos. Gillar man inte båt kan man ta bilen (det bör även gå buss) till Plaka. Då är det under 1km över.

Voulisma Beach är en känd strand i Istron utanför Agios Nicholaos. Mellan Istron och Agios Nicholaos går det linjebuss om man inte vill hyra bil. Bussen tar den gamla vägen längs med kusten så det är ganska vackert och det finns även ett par andra fina stränder man kan hoppa av vid

Uppe på Lasithi-platån finns en känd grotta med stalagmiter och stalagtiter.

Mellan Istron och Pechia Ammos finns en annan arkeologisk site, Gournia. Inte lika uppbyggd som Knossos men cool eftersom man får gå runt överallt på ett helt annat sätt (typ som man fick på Knossos när jag var barn)

Svar på tråden Kreta med barn tips