Inlägg från: Ikaros12 |Visa alla inlägg
  • Ikaros12

När terapi inte är ett val?

Jag tycker att du har helt rätt i att både han, du och ni behöver hjälp. Du behöver lära dig att sätta gränser och hålla kvar dem med kärlek. Det kommer leda till att han beter sig som en trotsig treåring, men så måste det bli och i det behöver du stöd. Det låter som att han behöver få mentaliseringsbaserad terapi. Det han behöver lära sig kan inte du lära honom om han själv inte inser vad han saknar och vad han behöver arbeta med. Han kommer istället fortsätta att flytta dina gränser genom sitt beteende i och med att du i dag inte för honom får säga hur du upplever saker. Det måste ske förändringar nu för annars kommer åren att gå snabbt och du kommer att ha mindre och mindre ork att ta tag i det.  Ta hand om dig så att du orkar.

• Ikaros12
    Anonym (levasåhär) skrev 2026-02-17 13:37:07 följande:
    Ja det är väldigt svårt att hantera och jag tar gärna hjälp. Men jag når inte fram där alls. Tack, försöker verkligen i den mån jag kan att sätta gränser eller inte acceptera ett visst agerande. Det slutar oftast i att han drar iväg samtalet till något annat och sen vill han inte prata om situationen alls. Vid nästa diskussion ska han ta upp det som hänt tidigare än fast det var avhandlat och klart i min mening? Men det funkar bara från hans koll såklart
    Det är supersvårt! jag förstår verkligen av egna erfarenheter vad du står i. Jag behövde massor av hjälp för att inte tappa bort mig själv. Det som var svårt för mig var att jag aldrig blev bemött tillbaka på det sätt jag är van vid då jag varit i konflikt med andra. För mig blev det bara värre och värre. Till slut var jag tvungen att lämna utan att få ett ordentligt avslut. det var jättesvårt, men som tur gick jag i terapi parallellt vilket hjälpte mig.
Svar på tråden När terapi inte är ett val?