Energiskt barn
Hej,
Efterlyser lite råd från kloka föräldrar med energiska barn.
Vi har 5 barn sedan innan och denna 2 åring som det handlar om är vår sjätte. Vi är lite villrådiga för vi har aldrig varit med om maken till ett barn att hitta på olika upptåg hela dagarna. Han leker inte med leksaker eller sina syskon utan ägnar sina 12 vakna timmar om dygnet med diverse upptåg. Tex, dra ut alla sladdar i hela huset, ta fram diverse porslin, glas som han radar upp antingen på golvet eller bordet. Klättra på stolar, upp på diskbänken och på
med kranen och greja, öppna skåp som han försöker klättra in i. Ta en hink och ösa ut toalettvatten. Om hans storasystrar målar med vattenfärg och man försöker få med honom så klättrar han istället upp på bordet och försöker dricka målatvattnet. Om de badar står han med en hink och dricker badvatten. Tills saken hör är att han är väldigt hög smärttröskel och tycks inte bry sig om vattnet smakar tvål, eller när han ramlar och slår sig. I parken springer han bara runt och runt. Han stannar knappt en sekund på ett ställe. Han puttar också andra barn hela tiden, inte som att han är arg utan det verkar vara ett sätt för honom att söka kontakt eller att det är för mycket för honom att vara med andra barn. Han sover dåligt på nätterna, trots att han sover i min säng så vaknar han och härjar omkring. Kan fortsätta i evigheter. Men det är verkligen utan dess like för mig och min man. Är det någon som känner igen sitt barn och har råd hur vi ska bemöta/hjälpa honom (och oss) att få en lite lugnare tillvaro?