• Anonym (kontentan)

Ställ inte frågor på bb

Jag tror att kontentan av den samlade erfarenheten av BB och Soc idag är; fråga inte - googla istället. För ber man om råd på BB, ja, då ses man som "osäker" och "oerfaren" (duh, klart att förstagångsföräldrar är osäkra och oerfarna) och "inte klarar av det" - som nyförlöst , omtumlad och, ja, oerfaren. Och då ringer de soc.

Det verkar nästan ha gått lite väl över styr med det. 

Så, blivande mammor - googla först! Hur illa det än låter.

• Svar på tråden Ställ inte frågor på bb
  • Anonym (X)

Här lyser den bristande självinsikten så starkt att man blir bländad.

• Anonym
    Anonym (X) skrev 2026-02-20 16:09:57 följande:

Här lyser den bristande självinsikten så starkt att man blir bländad.

Eller också har ts sett dokumentären om Emma.
    Det kanske du också skulle göra.

Uppdrag granskning, SVT.
  • Anonym (P)
    Anonym skrev 2026-02-20 16:12:56 följande:

Uppdrag granskning, SVT.

Och vad bevisar den? Att det är så det går till eller att det är ett undantag?

Nej, TS är sannolikt en förälder som själv haft kontakt med soc och saknar självinsikt. 

• Anonym (Bra bemötande)
    Anonym (kontentan) skrev 2026-02-20 15:53:25 följande:
    Ställ inte frågor på bb

Jag tror att kontentan av den samlade erfarenheten av BB och Soc idag är; fråga inte - googla istället. För ber man om råd på BB, ja, då ses man som "osäker" och "oerfaren" (duh, klart att förstagångsföräldrar är osäkra och oerfarna) och "inte klarar av det" - som nyförlöst , omtumlad och, ja, oerfaren. Och då ringer de soc.

Beklagar att du har haft den upplevelsen. Själva har vi blivit bra och vänligt bemötta och jag tror knappast våra frågor var ?smartare? än någon annans.
  • Anonym
    Anonym (P) skrev 2026-02-20 16:52:56 följande:

Och vad bevisar den? Att det är så det går till eller att det är ett undantag?

Nej, TS är sannolikt en förälder som själv haft kontakt med soc och saknar självinsikt. 

Det bevisar ingenting, och det påstod jag inte heller.
    Men, det visar hur det kan gå. Eller ska du säga emot det också?

Tror du att alla som "kritiserar" soc har haft de i hasorna?
    Tror du att alla som har eller har haft kontakt med soc är dåliga människor?

Om nej, varför så fördömande?
  • Anonym (Sara)

Jag ställde frågor på bb och jag flaggade för BVC om att jag mådde dåligt och gärna tog emot tips på bra psykolog när jag drabbades av förlossningsdepression. Dessutom tackade jag nej till hembesök och gick till BVC istället. Ingen kontaktade soc för den sakens skull. 

• Anonym (vanir)
    Anonym skrev 2026-02-20 17:26:19 följande:

Fast TS uppmanar ju att inte ställa frågor på BB. Att inte visa sig osäker eller okunnig.

Om det var skäl nog att kontakta Soc, då skulle hälften av alla barn som föds bli omhändertagna, det förstår du väl? 

Man bör inte skrämma upp blivande föräldrar bara för att det finns de som (tyvärr) har blivit felbehandlade, eller som har dåliga erfarenheter.

• Anonym (Titti)
    Anonym skrev 2026-02-20 16:12:56 följande:

Uppdrag granskning, SVT.
    Jag hittar inget sådant ug-avsnitt. Kan du länka?
  • Anonym (P)
    Anonym skrev 2026-02-20 17:26:19 följande:

Klart det kan bli fel hos soc eller andra myndigheter. Det är människor som arbetar där, inte maskiner. 

Däremot är ju TS helt fel ute. Och självklart undrar man varför någon vill smutskasta de anställda på BB och i förlängningen även soc. 
  • Anonym (S)
    Anonym (kontentan) skrev 2026-02-20 15:53:25 följande:
    Ställ inte frågor på bb

Vad ställde du för frågor? Det är ju avgörande för att kunna veta om de kontaktar soc i onödan eller inte.
Svar på tråden Ställ inte frågor på bb