• Anonym (kontentan)

Ställ inte frågor på bb

Jag tror att kontentan av den samlade erfarenheten av BB och Soc idag är; fråga inte - googla istället. För ber man om råd på BB, ja, då ses man som "osäker" och "oerfaren" (duh, klart att förstagångsföräldrar är osäkra och oerfarna) och "inte klarar av det" - som nyförlöst , omtumlad och, ja, oerfaren. Och då ringer de soc.

Det verkar nästan ha gått lite väl över styr med det. 

Så, blivande mammor - googla först! Hur illa det än låter.

• Svar på tråden Ställ inte frågor på bb
  • Anonym
    Anonym (Titti) skrev 2026-02-20 18:28:45 följande:
    Jag hittar inget sådant ug-avsnitt. Kan du länka?
    Det gick den 28 januari,  har inte möjlighet att länka nu. Hittar du inte så får jag återkomma. 
  • Anonym
    Anonym (vanir) skrev 2026-02-20 18:20:14 följande:

Fast TS uppmanar ju att inte ställa frågor på BB. Att inte visa sig osäker eller okunnig.

Om det var skäl nog att kontakta Soc, då skulle hälften av alla barn som föds bli omhändertagna, det förstår du väl? 

Man bör inte skrämma upp blivande föräldrar bara för att det finns de som (tyvärr) har blivit felbehandlade, eller som har dåliga erfarenheter.

Nåja, alla som anmäls blir inte fråntagna sina barn.
  • Anonym (P)
    Anonym skrev 2026-02-20 18:46:23 följande:
    Nåja, alla som anmäls blir inte fråntagna sina barn.

Och alla som ställer frågor på BB blir inte anmälda. 

Men du verkar tycka att det är en korrekt slutsats att dra efter att ha sett ett fall där det gått fel. 

• Anonym (Titti)
    Anonym skrev 2026-02-20 18:44:15 följande:
    Det gick den 28 januari,  har inte möjlighet att länka nu. Hittar du inte så får jag återkomma. 
    Det har jag sett. Men hon heter Malin, inte Emma. :)

I det fallet var det ju fler faktorer som spelade in, inte minst fel i mvc-journalen. Om inte personalen redan har fått för sig att man har en intellektuell funktionsnedsättning så är det nog inte så riskabelt att ställa frågor på bb.
  • Aliona

Jag hoppas att din slutsats inte är baserad på egna erfarenheter. Jag beklagar i så fall. Själv är jag rörd till tårar när jag tänker på den fantastiska hjälp och stöd jag fick på förlossningen, neo/bb under en mycket stressande och ångestfull vecka när barnet föddes och inte mådde bra. Deras engagemang, värme och tålamod att svara på frågor och förklara var otroligt. Det kan ha fruktansvärda konsekvenser när sjukvård, soc eller rättväsendet gör fel, men det är just undantag och det är generellt bättre att anmäla i onödan än att ett barn som verkligen far illa inte blir räddat.  

• Anonym (kontentan)
    Anonym (X) skrev 2026-02-20 16:09:57 följande:

Här lyser den bristande självinsikten så starkt att man blir bländad.

Nja, inte mycket inte. 
  • Anonym (kontentan)
    Anonym skrev 2026-02-20 16:12:56 följande:
    Eller också har ts sett dokumentären om Emma.
    Det kanske du också skulle göra.

Uppdrag granskning, SVT.
    Bland annat, Även hört dussinet andra vittnessmål, läst andra repotage.
  • Anonym (kontentan)
    Anonym (P) skrev 2026-02-20 16:52:56 följande:

Och vad bevisar den? Att det är så det går till eller att det är ett undantag?

Nej, TS är sannolikt en förälder som själv haft kontakt med soc och saknar självinsikt. 

Det spelar faktikst ingen roll, eftersom du ändå inte skulle tro mig om jag sa nej.
  • Anonym (kontentan)
    Anonym (Bra bemötande) skrev 2026-02-20 17:13:08 följande:
    Beklagar att du har haft den upplevelsen. Själva har vi blivit bra och vänligt bemötta och jag tror knappast våra frågor var ?smartare? än någon annans.
    Vad bra att ni inte har något att klaga på i bemötandet. 
  • Anonym (kontentan)
    Anonym (Sara) skrev 2026-02-20 17:51:13 följande:

Jag ställde frågor på bb och jag flaggade för BVC om att jag mådde dåligt och gärna tog emot tips på bra psykolog när jag drabbades av förlossningsdepression. Dessutom tackade jag nej till hembesök och gick till BVC istället. Ingen kontaktade soc för den sakens skull. 

Det är ju bra.
Svar på tråden Ställ inte frågor på bb