• Vilsen80

40+ och vilsen

Hej, 

skapat nytt konto för att ställa min fråga och fundering lite anonymt. Signaturen och överskriften är väl för att visa ungefär vilken ålder jag är.

Hur som helst jag är en man i 40års åldern och lever tillsammans med min fru och våra 2 tonårsbarn. 

Skulle säga att jag och min fru aldrig haft några problem direkt och vi alltid varit intima och haft ett okej sexliv. Nu för tiden är det väl nån gång i veckan vi faktiskt har sex. Inga större bekymmer över huvud taget i förhållandet eller med våra barn enligt mig.

Detta är dock inte problemet utan det är att jag håller på med ett fritidsintresse/hobby/sport och jag där igenom har umgåtts lite med en kvinna som är exakt samma ålder som mig och jag nu har fått känslor för henne. Hon började med denna hobby/sport/intresse för nåt år sen.

Hon är också gift med 2 barn...

Hon har varit rätt på om att få lite hjälp av mig och så med hobbyn vi utövar så vi har varit en del på tu man hand. Och hon har messat mig en hel del även om att vi ska träffas och för att jag ska hjälpa henne lite och vi ska "utöva vår hobby ihop".  Detta har jag delvis hållit lite hemligt från min fru när jag märkte att hon blev lite svartsjuk.

Denna kvinna är väldigt energisk person och liksom social och pratar och kramar typ alla.

Detta har som sagt var inte varit några större problem förens för nån månad eller två tillbaka då jag började få känslor för henne.

Jag som sagt har inte varit i denna sits sen jag var i typ 20 års åldern o vet fan inte hur jag ska hantera detta. 

Jag skrev till kvinnan och sa att vi behövde träffas för att prata på tu man hand och det gjorde vi snabbt idag och då sa jag till henna hur jag kände. 

Jag hade väl tänkt igenom detta noll som vanligt och körde allt helt på känsla typ och jag kan väl säg som så att det var väl inte så att hon kände ömsidigt lika dant tror jag... 

Hon ställde typ frågor hur jag och min frus förhållande var och ja jag vet ifan huvudet på mig började snurra så jäkla vilsen kände jag mig.

Hur som så sa jag att om hon inte kände lika dant så är det nog bäst att hon och jag inte träffas ensamma fortsättningsvis. 

Och jag får väl försöka undvika henne så gott det går helt enkelt tänker jag.

Men vad vill jag har hjälp med då..? Jo, hur fan kommer jag över denna crush? 

40+ och känner mig som en nykär 15-åring. Helt sjukt tänker på henne varje dag, flera gånger om dagen så det blir svårt att koncentrera sig på annat liksom..

Så vänligen flame on, tipsa vad ska jag göra???

Just nu testar jag alkoholen... den är god åtminstone..!!Tungan ute

• Svar på tråden 40+ och vilsen
  • Tecum

Du låter bara tiden gå, så småningom går det över. Du har fördelen av att veta hur hon känner, alltså inte alls som dig. I praktiken har du blivit nobbad och det är bara att hacka i sig. Att gå och tråna efter någon som sagt nej är bara ett sätt att tycka synd om sig själv.

• Anonym (Mia)

Fokusera på ditt äktenskap istället så kommer det att gå över. 

• Anonym (R)

Ingen kan säga hur länge en förälskelse varar. 

Kvinnan som du blev förälskad i är säkert en person som det är lätt att bli förälskad i. Öppen, glad, spontan och intensiv? Om du själv är lite spontan av dig var det kanske något som du kände igen dig i. 

Jag gissar att den här kvinnan kan ha varit med om liknande händelser tidigare. 

Normalt brukar 2 år vara max. när det gäller förälskelser, men oftast går det fortare. Klokt att fortsätta träffa henne i hobbysammanhang, men inte på tu man hand. Då kommer du att vänja dig vid att ni inte blev ett par. 

Livet innehåller oväntade vändningar, det är bara att acceptera att det blev så här och åka med. Förmodligen har du en känslomässig anknytning kvar till din fru, som hade börjat bråka om du skulle ha börjat skilja dig. Om ni har det hyggligt för övrigt. 

Fundera på om det är något annat i ditt liv som du skulle behöva förändra? Ibland blir man förälskad för att man behöver förändring.

Eller har vardagskärleken mellan dig och din fru tagit slut? Har du gått och varit missnöjd med förhållandet ett tag nu? Finns det alltså en rot till förälskelsen i ditt nuvarande förhållande? Kan ni jobba med förhållandet i så fall?

• Anonym (Skilsmässa)

Tänker du borde lämna din fru som du tagit för givet. Menar, om hon andra kände likadant hade du stannat hos frun då? Känns inte rättvist. Ge din fru en chans att träffa någon som uppskattar henne istället. 

• Anonym (Klövar och hovar)

Att komma över en förälskelse handlar om två saker  1: förstå varför det hände och 2 sysselsätta sig av rätt anledning 

Att bli förälskad är en sak men du behöver funderanpå varför du agerade på känslorna och vad du förväntade dig av den bekännelsen du gjorde? 

För att här nånstans gick du över en hel massa gränser som kan ses helt klart som otrohet.  Och det är här nånstans självrannsakan måste komma in och förstå varför du gick så långt. 
    Du säger att du och din fru egentligen har det bra men tyckte du verkligen det INNAN den andra dök upp eller är det en efterhandskonstruktion? 
    För trots allt är det stor skillnad på att ha sex av slentrianmässigt sugenhet och på att ha sex för att man längtar efter sin partner och är passionerat attraherad och kåt... 

Att glömma av rätt anledning hör ihop med varför du blev förälskad.   
    Man kan begrava sig och gå all in i sitt äktenskap bli en hängiven äkta man men det brukar sluta med en förskräckelse då man glömmer att det dåliga samvetet nånstans längs vägen brutalt dyker upp...antingen kommer det fram vad man gjort eller så händer andra saker.. 
    Att försöka fly , supa skallen av sig eller tokträna på gymmet och andra mer extrema åtgärder är aldrig ett bra tips för då har man inte lärt sig något och glömmer att reflektera och självrannsaka ..  och vips kommer en ny kvinna snart knacka på axeln och le sött .... 

• ragnvaldigur

Vad hade hänt tror du om hon kände likadant? Lek lite med tanken. Hade ni fortsatt att ses och ev varit otrogna? Och sen då? 

Du verkar ändå nöjd i din nuvarande relation och har råkat bli förälskad i nån annan. Sånt händer många. Det går säkert över med tiden. Men fattar att det är jobbigt

• Vilsen80

Jag tackar för alla svar. 

Planen är väl egentligen rätt lätt vad det beträffar kvinnan jag har crush på. 
    Jag kan ta ett break från min "hobby" typ jag har en dag i veckan jag måste vara där men då brukar ej denna kvinna vara på plats.
    Önskar såklart jag haft denna insikt innan jag pratade med henne om mina känslor men lätt att vara efterklok... 

Vad det beträffar min fru så har jag ingen plan nu. 
    Är dålig på att ha hemligheter för henne så jag kommer troligen berätta detta för henne men inte nu.
    Är inte så säker på att hon kommer lämna mig men all tillit är ju såklart bortkastad.

Jag skäms för allt detta. För att ha typ kastat bort ett förhållande på nästan 20 år..

Vad jag ska gör med min tid istället är väl nästa sak att kanske fundera ut... Och kanske reflektera och fundera lite på vad några av er skrivit... 

• Tecum
    Vilsen80 skrev 2026-02-21 07:07:05 följande:

Jag kan ta ett break från min "hobby" typ jag har en dag i veckan jag måste vara där men då brukar ej denna kvinna vara på plats.
    Önskar såklart jag haft denna insikt innan jag pratade med henne om mina känslor men lätt att vara efterklok... 

Är dålig på att ha hemligheter för henne så jag kommer troligen berätta detta för henne men inte nu.
    Är inte så säker på att hon kommer lämna mig men all tillit är ju såklart bortkastad.

Jag skäms för allt detta. För att ha typ kastat bort ett förhållande på nästan 20 år..

Vad jag ska gör med min tid istället är väl nästa sak att kanske fundera ut... Och kanske reflektera och fundera lite på vad några av er skrivit... 

Varför så drastisk? Varför ska du berätta för din fru och förstöra tilliten i onödan? Inget har ju hänt annat än att du gjort bort dig genom att berätta om känslor för någon som inte besvarade dem. Fundera istället på vad som saknas i ditt äktenskap och vad ni tillsammans kan göra för att väcka liv i attraktionen.
  • Anonym (ManR)
    Vilsen80 skrev 2026-02-20 18:08:10 följande:
    40+ och vilsen

Hej, 

skapat nytt konto för att ställa min fråga och fundering lite anonymt. Signaturen och överskriften är väl för att visa ungefär vilken ålder jag är.

Hur som helst jag är en man i 40års åldern och lever tillsammans med min fru och våra 2 tonårsbarn. 

Skulle säga att jag och min fru aldrig haft några problem direkt och vi alltid varit intima och haft ett okej sexliv. Nu för tiden är det väl nån gång i veckan vi faktiskt har sex. Inga större bekymmer över huvud taget i förhållandet eller med våra barn enligt mig.

Detta är dock inte problemet utan det är att jag håller på med ett fritidsintresse/hobby/sport och jag där igenom har umgåtts lite med en kvinna som är exakt samma ålder som mig och jag nu har fått känslor för henne. Hon började med denna hobby/sport/intresse för nåt år sen.

Hon är också gift med 2 barn...

Hon har varit rätt på om att få lite hjälp av mig och så med hobbyn vi utövar så vi har varit en del på tu man hand. Och hon har messat mig en hel del även om att vi ska träffas och för att jag ska hjälpa henne lite och vi ska "utöva vår hobby ihop".  Detta har jag delvis hållit lite hemligt från min fru när jag märkte att hon blev lite svartsjuk.

Denna kvinna är väldigt energisk person och liksom social och pratar och kramar typ alla.

Detta har som sagt var inte varit några större problem förens för nån månad eller två tillbaka då jag började få känslor för henne.

Jag som sagt har inte varit i denna sits sen jag var i typ 20 års åldern o vet fan inte hur jag ska hantera detta. 

Jag skrev till kvinnan och sa att vi behövde träffas för att prata på tu man hand och det gjorde vi snabbt idag och då sa jag till henna hur jag kände. 

Jag hade väl tänkt igenom detta noll som vanligt och körde allt helt på känsla typ och jag kan väl säg som så att det var väl inte så att hon kände ömsidigt lika dant tror jag... 

Hon ställde typ frågor hur jag och min frus förhållande var och ja jag vet ifan huvudet på mig började snurra så jäkla vilsen kände jag mig.

Hur som så sa jag att om hon inte kände lika dant så är det nog bäst att hon och jag inte träffas ensamma fortsättningsvis. 

Och jag får väl försöka undvika henne så gott det går helt enkelt tänker jag.

Men vad vill jag har hjälp med då..? Jo, hur fan kommer jag över denna crush? 

40+ och känner mig som en nykär 15-åring. Helt sjukt tänker på henne varje dag, flera gånger om dagen så det blir svårt att koncentrera sig på annat liksom..

Så vänligen flame on, tipsa vad ska jag göra???

Just nu testar jag alkoholen... den är god åtminstone..!!Tungan ute

Sånt här håller man för sig själv. Det går över.

Egentligen är det bara ens hormoner som tar över hjärnan. Inget konstigt alls. Som man är man förprogrammerad på att få barn med många kvinnor. Därför får man känslor för många kvinnor. Sedan får man förstå att det är klokare att hålla sig till en kvinna för alla. Besparar alla mycket problem.

Blir du ihop med den här kvinnan kommer samma hände med ännu en ny kvinna i framtiden... Enda skillnaden är att du då splittrat din familj och sänkt er ekonomi.
  • Anonym (ManR)
    Vilsen80 skrev 2026-02-21 07:07:05 följande:

Berätta inte för din fru. Inget hände ju. Glöm den där kvinnan och gå vidare...
  • Anonym (kapten Gråskägg)

Det går vanligen över på 6-12 månader.

Även om du hade fått henne som älskarinna så hade den värsta klådan gått över på ett år så bara var glad att du är mogen nog att inte fara iväg utan kan tänka med det övre huvudet också.

Huruvida du har tappat känslor och borde separera från din fru är en helt egen sak. Det beslutet behöver övervägas och eventuellt tas oberoende av om det finns en annan kvinna tillgänglig eller inte. 

• Citat78

Jag tror många män blir kära i en kvinna så fort hon visar "intresse " av samma sak som honom, eller som i ditt fall att ni har umgåtts och har liknande intresse.
    På nåt sätt tycker jag det är strong av dig att tala om det för henne, men undrar också vad du hade förväntat dig? Vad hade hänt om hon sagt att hon också hade känslor? Hade du varit otrogen då? 
    Och varför undanhåller du det för din fru? 
    Men håll dig borta från henne, umgås med din fru istället. Hitta på roliga saker med henne, prata gott om din fru framför andra och även till din fru. Det kommer göra att intresset för din fru ökar, och din crusch för den andra kommer minska.
    Håll inte kontakt med hon du har känslor för. 

• Anonym (M.)
    Tecum skrev 2026-02-21 11:37:06 följande:
    Varför så drastisk? Varför ska du berätta för din fru och förstöra tilliten i onödan? Inget har ju hänt annat än att du gjort bort dig genom att berätta om känslor för någon som inte besvarade dem. Fundera istället på vad som saknas i ditt äktenskap och vad ni tillsammans kan göra för att väcka liv i attraktionen.
    Håller med. Det är ju självklart att man inte berättar något frivilligt, som kan störa relationen. 
Svar på tråden 40+ och vilsen