• Utvandradtjej

Vi har inga vänner

Har haft sån ångest länge för att jag och min man inte har någon umgängeskrets. Vi bodde först i Sverige när vi träffades, märkte inte så mycket av att vi inte träffade kompisar då vi fick 3 barn snabbt och umgicks mycket med min familj och släkt. Vi flyttade till norge av många anledningar, där min man är ifrån. Vi köpte en gård som ligger helt för sig själv. 
    Trodde vi skulle börja umgås med min mans vänner men dom bjuder aldrig in, vi bjuder in lite då och då. Hans familj hälsade på oftare och ställde upp mer då vi bodde i Sverige än vad dom gör sen vi flyttade närmare. Vi umgås inte så mycket med min familj längre.
    Min man är supersocial och jag tar hundra år på att lära känna någon. 
    Vi bjuder verkligen in ofta och har gjort gjenom många år, vi blir aldrig inbjudna. 
    Hans kompisar går ut tillsammans, men han blir aldrig medbjuden. Han är så snäll, ställer upp för folk men får liksom inget tillbaks. Jag själv är så mycket mer reserverad så förstår att dom kanske inte vet "vart dom har mig".

• Svar på tråden Vi har inga vänner
  • Utvandradtjej

Vi är framgångsrika. Min man är smartare än dem flesta och har ibland lite dåliga sociala antenner. Jag övertänker allt av miner och kroppsspråk och läser när dom inte tycker som han, han kör på. Jag blir tyst när han är i närheten så han får "ta över" allt av sociala situationer och jag fattar att detta förstör för mig

• Anonym (Anonym)
    Utvandradtjej skrev 2026-02-20 19:26:25 följande:

Vi är framgångsrika. Min man är smartare än dem flesta och har ibland lite dåliga sociala antenner. Jag övertänker allt av miner och kroppsspråk och läser när dom inte tycker som han, han kör på. Jag blir tyst när han är i närheten så han får "ta över" allt av sociala situationer och jag fattar att detta förstör för mig

Vad osköna ni verkar vara, "min man är smartare än de flesta"

Inte undra på att ni inte har vänner.

Fokusera på att bli lite skönare, ni verkar vara awkward typer?
  • Utvandradtjej

Konstruktivt svar😂 Det är inte han som skriver, utan jag. Jag försöker förklara hur vi är. Han är inte överlägsen, han är allt för snäll. Men funderar på om folk är avundsjuka, och ditt svar? Låter lite så. 

• Anonym (Anonym)
    Utvandradtjej skrev 2026-02-20 19:35:22 följande:

Konstruktivt svar😂 Det är inte han som skriver, utan jag. Jag försöker förklara hur vi är. Han är inte överlägsen, han är allt för snäll. Men funderar på om folk är avundsjuka, och ditt svar? Låter lite så. 

Hahahaha den var bra. 

Jag är avundsjuk på att du är en paranoid schizofren?

Du behöver tagga ner lite va, kom ner till jorden.
  • Utvandradtjej

Vad är det för fel att vissa är smartare än andra? Har aldrig sagt att jag är det. 
    Jag konstaterar att han är smartare än dem flesta jag träffat. Han är snällare är dem flesta jag träffat. Och då är vi osköna? 😅

• Anonym (Anonym)
    Utvandradtjej skrev 2026-02-20 19:43:54 följande:

Vad är det för fel att vissa är smartare än andra? Har aldrig sagt att jag är det. 
    Jag konstaterar att han är smartare än dem flesta jag träffat. Han är snällare är dem flesta jag träffat. Och då är vi osköna? 😅

Om din man har högt IQ så är det bra. Men varför ens nämna det?

Jag har IQ 150 men brukar hänga med folk som har runt 80 IQ eller liknande. Varför skulle det vara en grej att man är smartare än andra?

Nu måste jag gå och hänga med mina 80 IQ kompisar, de kallar på mig. Kommer inte kunna skriva mer för tillfället
  • Anonym (Lilla jag)

Din man verkar ha svårt att läsa sociala signaler. Jag jobbar inom IT och har en hel bunt såna människor omkring mig, även om dom flesta av dom mer lutar åt det tystlåtna hållet. Finns dock en kvinna som bara "maler på" om man börjar prata med henne. Hon tar noll hänsyn till om andra vill säga nåt och man ser att folk hon pratar med är artiga, men ångrar att dom fastnar hos henne. Du kanske måste försöka hjälpa din man med det sociala och lära honom att läsa av människor bättre.

• Utvandradtjej
    Anonym (Anonym) skrev 2026-02-20 19:49:02 följande:
    Om din man har högt IQ så är det bra. Men varför ens nämna det?

Jag har IQ 150 men brukar hänga med folk som har runt 80 IQ eller liknande. Varför skulle det vara en grej att man är smartare än andra?

Nu måste jag gå och hänga med mina 80 IQ kompisar, de kallar på mig. Kommer inte kunna skriva mer för tillfället
    Jag har ingen aning om vad jag har i IQ eller vad personer i min närhet har. Men är såklart ett sätt att beskriva honom, och har man inte samma sociala antenner pga det så är det såklart relevant. Inte så att jag presenterar honom som att han är smartare än resten av alla andra 🤔 
    Men du är tydligen så smart att du trycker ned någon som ber om hjälp men sedan kallar sina vänner att dom har 80 i IQ. Fint.
  • Anonym (P)
    Utvandradtjej skrev 2026-02-20 19:17:44 följande:
    Vi har inga vänner

Har haft sån ångest länge för att jag och min man inte har någon umgängeskrets. Vi bodde först i Sverige när vi träffades, märkte inte så mycket av att vi inte träffade kompisar då vi fick 3 barn snabbt och umgicks mycket med min familj och släkt. Vi flyttade till norge av många anledningar, där min man är ifrån. Vi köpte en gård som ligger helt för sig själv. 
    Trodde vi skulle börja umgås med min mans vänner men dom bjuder aldrig in, vi bjuder in lite då och då. Hans familj hälsade på oftare och ställde upp mer då vi bodde i Sverige än vad dom gör sen vi flyttade närmare. Vi umgås inte så mycket med min familj längre.
    Min man är supersocial och jag tar hundra år på att lära känna någon. 
    Vi bjuder verkligen in ofta och har gjort gjenom många år, vi blir aldrig inbjudna. 
    Hans kompisar går ut tillsammans, men han blir aldrig medbjuden. Han är så snäll, ställer upp för folk men får liksom inget tillbaks. Jag själv är så mycket mer reserverad så förstår att dom kanske inte vet "vart dom har mig".

Din man kanske tappade sina kompisar när han var borta från Norge i några år. Idag har de kompisarna så många vänner som de känner att de behöver och orkar med, så de bjuder inte in er. De behöver inte tycka illa om er, men de behöver er inte.

Så ni får försöka hitta nya kompisar på olika sätt. Kanske om ni skaffar en gäststuga så att ni kan bjuda in kompisar från Sveige?
  • Utvandradtjej

Tack för relevant svar. 
    Har aldrig sätt på det på det sättet. Jag utgår från mig själv, mina barndomskompisar är dom jag jag helst skulle umgåtts med men vi har spridits ut på olika ställen. 
    Vi har mycket plats mina vänner kan bo på, men det ärdet vardagliga jag saknar.

Svar på tråden Vi har inga vänner