• Utvandradtjej

Vi har inga vänner

Har haft sån ångest länge för att jag och min man inte har någon umgängeskrets. Vi bodde först i Sverige när vi träffades, märkte inte så mycket av att vi inte träffade kompisar då vi fick 3 barn snabbt och umgicks mycket med min familj och släkt. Vi flyttade till norge av många anledningar, där min man är ifrån. Vi köpte en gård som ligger helt för sig själv. 
    Trodde vi skulle börja umgås med min mans vänner men dom bjuder aldrig in, vi bjuder in lite då och då. Hans familj hälsade på oftare och ställde upp mer då vi bodde i Sverige än vad dom gör sen vi flyttade närmare. Vi umgås inte så mycket med min familj längre.
    Min man är supersocial och jag tar hundra år på att lära känna någon. 
    Vi bjuder verkligen in ofta och har gjort gjenom många år, vi blir aldrig inbjudna. 
    Hans kompisar går ut tillsammans, men han blir aldrig medbjuden. Han är så snäll, ställer upp för folk men får liksom inget tillbaks. Jag själv är så mycket mer reserverad så förstår att dom kanske inte vet "vart dom har mig".

• Svar på tråden Vi har inga vänner
  • Utvandradtjej
    Anonym (Lilla jag) skrev 2026-02-20 19:54:57 följande:

Din man verkar ha svårt att läsa sociala signaler. Jag jobbar inom IT och har en hel bunt såna människor omkring mig, även om dom flesta av dom mer lutar åt det tystlåtna hållet. Finns dock en kvinna som bara "maler på" om man börjar prata med henne. Hon tar noll hänsyn till om andra vill säga nåt och man ser att folk hon pratar med är artiga, men ångrar att dom fastnar hos henne. Du kanske måste försöka hjälpa din man med det sociala och lära honom att läsa av människor bättre.

Men han är snäll, bara väldigt på. Kanske kör över vissa på ett vis. 
    Men jag ser på mig själv som lite autistisk fast utan att vara det. Blyg från början.
    Tack för relevant svar.
  • Anonym (Problem?)

Spontant undrar jag vad problemet är att ni inte har så stor umgängeskrets? Du har ångest över det skriver du, varför??

• Utvandradtjej
    Anonym (Problem?) skrev 2026-02-20 20:44:00 följande:

Spontant undrar jag vad problemet är att ni inte har så stor umgängeskrets? Du har ångest över det skriver du, varför??

Vi har allt utom vänner. Önskar att vi hade det, tror vi hade mått mycket bättre av det. Speciellt mannen min som är väldigt social. 
  • Anonym (Nk)

Det låter som din man har vänner som är kompisar med varandra? Dvs en krets? Kan ni försöka bjuda in hela kretsen på något kul? Grillparty? Kräftskiva? Valborg? Halloween, kan i samband med en av era födelsedagar eller nått. umgänge brukar föda umgänge. 

Dvs för att få igång den sammanhållna grejen. Tror lite som någon skrev, han var borta från Norge länge och tappade en del? 

Sen tycker jag det ofta är tydligt att det är tjejens umgänge som blir det primära kompishänget senare (tyvärr). Absolut inte i alla fall men det tenderar att oftare vara så.

Har de barn samma ålder? (Sjukt tråkigt men vissa verkaf inte kunna värdera relationer om det är så.)

Sen tror jag att de skulle behöva lära känna dig lite bättre, sluta låda din man hålla låda. Sätt dig bland de andra fruarna och bjud på dig själv, va inte den tråkiga Svenska reserverade tjejen liksom. 

• Anonym (P)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-02-20 19:49:02 följande:
    Om din man har högt IQ så är det bra. Men varför ens nämna det?

Jag har IQ 150 men brukar hänga med folk som har runt 80 IQ eller liknande. Varför skulle det vara en grej att man är smartare än andra?

Nu måste jag gå och hänga med mina 80 IQ kompisar, de kallar på mig. Kommer inte kunna skriva mer för tillfället
    Det är extremt ovanligt att det är så stor skillnad i IQ mellan vänner. Människor brukar umgås med andra som liknar en själv lite grand. (Utan att man behöver vata precis lika). 

TS försöker fundera på vad det är som gör att hennes mans kompisar inte vill umgås så mycket med honom, trots att han enligt henne är snäll. Kanske är maken och kompisarna för olika när det gället vissa saker.? Så kan det ju vara. Kanske är TS man lite smartate/framgångsrikare och samtidigt lite mer socialt okänsligare än vad kompisarna är. 

Eller också är det bara att kompisarna redan har de vänner som de behöver.

Jag tror att TS och hennes man behöver söka sig utåt, till andra aktiviteter utanför hemmet, för att se om de med tiden kan träffa nya vänner. Aktiviteter där man ses i samma grupp under lång tid. 
  • Anonym (Anonym)
    Utvandradtjej skrev 2026-02-20 20:08:37 följande:
    Jag har ingen aning om vad jag har i IQ eller vad personer i min närhet har. Men är såklart ett sätt att beskriva honom, och har man inte samma sociala antenner pga det så är det såklart relevant. Inte så att jag presenterar honom som att han är smartare än resten av alla andra 🤔 
    Men du är tydligen så smart att du trycker ned någon som ber om hjälp men sedan kallar sina vänner att dom har 80 i IQ. Fint.
    Tja jag är tillbaks.

Skit i IQ och hur smart din man är. Fokusera på att vara ödmjuka och nämn inte sånt skit. 

Mitt tips till dig är att ni kan tillsammans (du och din man) gå till SFI i Norge om ni är där och skaffa er nya kontakter där, ni kan gå fram till folk och säga att ni vill skaffa er nya vänner och ni kan prata norska och lära dem språket. Invandrare tenderar att vara trevligare än vanligt folk så gå dit och ge det ett försök. 

Introducera er för nyanlända invandrare och lär dem språket, i gengäld får ni kompisar som ni kan bjuda hem, fika ute tillsammans med, gå på bio med eller vad som helst. Om ni trivs med att skaffa er endast tjejkompisar så fokusera på att snacka med tjejer, finns fullt med folk. Ni behöver bara gå in på SFIs lokal och fråga personalen när studenter kommer in där, sedan möter ni upp studenterna och introducerar er på norska, Kan du ens norska? Din man kan snacka med dem på norska isf så tar ni det därifrån. 

Inte så dum ide ändå eller vad tycker du? På så sätt kan ni skaffa er nya vänner som startar sina liv från början och ni är med i deras resa från början. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (P) skrev 2026-02-20 21:13:35 följande:
    Det är extremt ovanligt att det är så stor skillnad i IQ mellan vänner. Människor brukar umgås med andra som liknar en själv lite grand. (Utan att man behöver vata precis lika). 

TS försöker fundera på vad det är som gör att hennes mans kompisar inte vill umgås så mycket med honom, trots att han enligt henne är snäll. Kanske är maken och kompisarna för olika när det gället vissa saker.? Så kan det ju vara. Kanske är TS man lite smartate/framgångsrikare och samtidigt lite mer socialt okänsligare än vad kompisarna är. 

Eller också är det bara att kompisarna redan har de vänner som de behöver.

Jag tror att TS och hennes man behöver söka sig utåt, till andra aktiviteter utanför hemmet, för att se om de med tiden kan träffa nya vänner. Aktiviteter där man ses i samma grupp under lång tid. 
    TS behöver tillsammans med sin man gå in på närmsta SFI och erbjuda sig snacka språket med nyanlända invandrare och i samband med det gå ut på aktiviteter med dem och bli så småningom vänner med dem. Istället för att vänta och hoppas på något ska bli av. 

Tänker att SFI är perfekt start då man från början blir delaktig i människors liv som börjar om från början.

TS Prova detta, gå in på SFI och erbjud att lära dem språket och skaffa dig vänner där, du kan gå upp mot 20 personer och bjuda hem dem som ni hittar på aktiviteter med. Du kan bjuda hela SFI att komma ut på grillfest med er.
  • Anonym (Norsk)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-02-20 22:33:39 följande:
    TS behöver tillsammans med sin man gå in på närmsta SFI och erbjuda sig snacka språket med nyanlända invandrare och i samband med det gå ut på aktiviteter med dem och bli så småningom vänner med dem. Istället för att vänta och hoppas på något ska bli av. 

Tänker att SFI är perfekt start då man från början blir delaktig i människors liv som börjar om från början.

TS Prova detta, gå in på SFI och erbjud att lära dem språket och skaffa dig vänner där, du kan gå upp mot 20 personer och bjuda hem dem som ni hittar på aktiviteter med. Du kan bjuda hela SFI att komma ut på grillfest med er.
    Tror hennes man är från Norge..SFI eller då NFI möjligtvis blir nog överflödigt.

Men undrar TS, har du och din man pratat om det här med era vänner? Och har han då nämnt det att han inte blir medbjuden? Om det är nära vänner till honom borde han ju kunna höra med sina vänner om varför. Bor ni långt från andra, mer ut på landet?
  • Anonym (Mia)

Engagera er i något!

En lokal hembygdsförening, fotbollsklubben, körsång, kyrkan, något med lantbruk (ni bodde på en gård), en idrottsförening. danskurs, spela dragspel, engagera er politiskt, biodlarförening, - ja i princip vad som helst som funkar för er och familjen. 

Det brukar vara ett svinbra sätt att hitta nya vänner. Man blir inte kompis med en gång men efter ett par gånger brukar man ju hitta någon att "hänga" lite mer med när man träffas inom det man valt. 

Har kompisar som engagerat sig som ledare för barnens idrottslag vilket gjord att de fick ett häng med de andra ledarfamiljerna som ju dessutom har barn i samma ålder = win win. 

• Eurydike 87

Mitt bästa tips för att hitta nya vänner eller behålla gamla är att ha kul! För om man ser till att ha kul när man umgås så smittar det ofta av sig till den andra personen och relationen. Att inte vara långsint är också bra, så länge det inte är ett destruktivt mönster som upprepar sig. 

• Anonym (M.)

Fast vill ni INNERST INNE umgås med andra då, eller handlar det mera om att det är status att ha många vänner och vara bjuden på en massa saker? För min erfarenhet är, att ÄR människor sociala så får de vänner överallt.

Jag hade en sådan kompis som barn: hennes familj behövde bara stanna bilen på en rastplats en stund, så hade hon blivit kompis med någon annan unge som också rastade där med sin familj - och sedan brevväxlade dessa och åkte kors och tvärs över Sverige och hälsade på varandra! Glad

Du skriver att du är mer reserverad. Du kanske EGENTLIGEN tycker att det är mest jobbigt att umgås med andra? Att det är obekvämt? Det kanske syns på dig att du egentligen inte vill? Låt det bara vara i så fall - herregud, du är inte ensam i världen, du har man och tre barn. Du är fantastiskt lyckligt lottad! Umgås med dem! När man har familj behöver man egentligen inga andra.

...och längtar du ändå efter ett utbyta tankar och råd o.s.v. med andra människor, så finns ju internet med alla forum, både i Sverige, Norge och alla andra länder på jorden! Glad

• Anonym (M.)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-02-20 22:33:39 följande:

Nyanlända invandrare kan innebära hur mycket problem som helst. TS har barn, och många av dessa folk har "intressanta" åsikter om flickors gifasålder och gossekärlek exempelvis. Samtidigt som TS och hennes man inte hör till någon klan som man behöver vara rädd för att hamna i krig med, så det är fritt fram. Profeten säger inget heller eftersom TS och hennes man inte är muslimer - så fritt fram. 

...och även om det inte skulle gå SÅ illa, så kan dessa bli väldigt efterhängsna och krävande.

Nä, det där var ett farligt råd...
Svar på tråden Vi har inga vänner