Inlägg från: Anonym (Konfa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Konfa)

Konfirmationspresent?

Jag fick en psalmbok av min farmor. Knappt bläddrad i... 

Köp det som ni tror att hon vill ha - eller ännu hellre fråga henne!

Använder hon smycken så är det en poppis present, men alla tjejer använder inte smycken. Kanske vill hon hellre ha pengar till något som hon sparar till en dyrare sak. 

Vi ska troligen på konfirmation till sommaren och kommer själva troligen få en konfirmand i familjen nästa år. Tjejer båda två som gillar smycken så det kommer bli nåt åt det hållet. 

Hade det varit kille så även smycken där. Halsband, armband eller manchettknappar eller slipsnål. 

• Anonym (Konfa)
    Anonym (M.) skrev 2026-02-23 22:12:44 följande:

Det bör vara något med kristen anknytning.

Bör vara och bör vara... 

Min bror köpte en dator för konfirmationspengarna och var lyckligare för det än ett kors... (Sen har han gått ur svenska kyrkan också som vuxen i och för sig...)

Det är väl upp till konfirmanden och den som ger gåvorna att välja? Även om man konfirmerat sig så är det inte säkert att man vill få presenter med kristen anknytning även om det är många som ger det. 

Hellre något som man vet att de använder och uppskattar oavsett vad än nåt som blir liggande i en låda likt doppresenter i tenn och nysilver som inga vuxna använder själva. 

Sparar hon till en cykel eller kamera - ja då är ett bidrag till det precis lika minnesvärt som en bibel som kanske bara blir liggande i en låda och aldrig använd? 
  • Anonym (Konfa)
    Anonym (M.) skrev 2026-02-23 23:10:44 följande:
    Absolut inte halsband eller armband till en kille! Det har bara bögar och blattar. Manschettknappar och slipsnål funkar, men jag undrar om en så ung pojke skulle uppskatta det... dröjer ju flera år tills han ska ha sin första kostym till studenten (i normalfallet; en del privatskolor har förstås kostymkrav redan i yngre åldrar). 
    Hrmmm. Du har en lätt snedvriden syn va? Har en gymnasieungdom hemma - typ alla hans kompisar har halsband och många har armband. Ingen är bög och ingen är blatte (för att använda dina ord). De går ekonomisk, teknisk, natur, el, bygg och fordon. Helt vanliga grabbar med halsband. Både tunna kedjor och lite mer länkar. 

Slipsnål hellre än manschettknappar kan jag ge dig rätt för, men det handlar ju inte om att de ska använda det nu utan i framtiden och ha det som minnesgåva. 

Här har de två-tre tillfällen i nian där killarna har slips på sig, så jodå, det förekommer. Kommunal skola på mindre ort där EPA-bilar är hårdvaluta.
Svar på tråden Konfirmationspresent?