• Anonym (Sömnig)

Jobbiga sömnproblem, nån som har tips?

Jag minns inte längre när det började men skulle tro nåt år sedan då jag fick svårt att somna. Ibland sov jag inte alls vilket var oerhört jobbigt. Trodde det berodde på sen träning men den teorin verkar inte stämma heller. Min läkare skrev ut Propavan till mig vilket vanligtvis hjälper men nu har mitt problem utvecklats till att jag vaknar ca kl 3 på natten oavsett om jag använt Propavan eller inte. Och för det mesta kan jag inte somna om utan ligger vaken tills jag går upp vid 6-tiden.

En läkare tipsade mig om att inte lägga mig tidigt men jag somnar nu vid 23 och sover bara 4 timmar. Jag jobbar mycket hemma och kan då sova till 7:30 om jag vill, men det har jag aldrig lyckats med. Enda gången sömnen funkar bra är under sommarsemestern.

Har nyligen fyllt 50 så vet inte om det kan vara klimakteriet som spökar. 

Nån som känner igen sig och har några bra tips?

• Svar på tråden Jobbiga sömnproblem, nån som har tips?
  • Anonym (Samma)

Samma här, blir 50 i år. Den biologiaska tanken är väl att vi ska sitta vakna när de yngre sover, vakta vår avkomma:) 

Men träning sent får ju upp adrenalinet så det borde vara en av anledningarna.

• Anonym (Sömnig)
    Anonym (Samma) skrev 2026-02-23 09:49:01 följande:

Samma här, blir 50 i år. Den biologiaska tanken är väl att vi ska sitta vakna när de yngre sover, vakta vår avkomma:) 

Men träning sent får ju upp adrenalinet så det borde vara en av anledningarna.

Ja, träning kan absolut störa, men nu är problemet där oavsett om jag tränat eller inte så jag har tappat den anledningen som jag trodde på i början. 

Tycker den biologiska klockan kan skärpa till sig för mina barn är myndiga så dom kan gott försvara sig själva vid behov. 😅
  • Parlplattan

Det är vanligt förekommande att man vaknar vid 03 om man har problem med stress/överaktivt nervsystem. Lever du under stress? Isf kan det hjälpa att jobba med mindfulnes och liknande på dagarna. 

• MsM84

Du säger inget om vad du faktiskt gör för att sova bättre, så saker som hjälper mig: få dagsljus, se till att gå en ordentlig (minst 30 min) promenad varje dag - helst ute i naturen och utan mobil och utan distraktioner som att lyssna på något. Inget koffein efter lunch. Jobba med stressnivåerna så de håller sig på en bra nivå. Inte sova dagtid. 

• Anonym (HRT)

Jag är 55+ nu. Gjorde allt för att sova, inklusive alla råd jag fick vid sömn-KBT. Min sömn blev oerhört mycket bättre när jag började med Östrogen , Lenzetto i mitt fall. Helt revolutionerande! Kunnat sluta med sömnmediciner. 

• Anonym (Sömnig)
    Parlplattan skrev 2026-02-23 11:13:55 följande:

Det är vanligt förekommande att man vaknar vid 03 om man har problem med stress/överaktivt nervsystem. Lever du under stress? Isf kan det hjälpa att jobba med mindfulnes och liknande på dagarna. 

Jag upplever inte själv att jag lever under stress. Har ett statligt jobb som är bra mycket lugnare än min tidigare privata arbetsplats. Barnen är stora så dom fixar det mesta själv. Jag sportar en hel del så skulle tro jag är långt över snittet träningsmässigt jämfört med andra i samma ålder.
  • Anonym (Sömnig)
    MsM84 skrev 2026-02-23 11:28:38 följande:

Du säger inget om vad du faktiskt gör för att sova bättre, så saker som hjälper mig: få dagsljus, se till att gå en ordentlig (minst 30 min) promenad varje dag - helst ute i naturen och utan mobil och utan distraktioner som att lyssna på något. Inget koffein efter lunch. Jobba med stressnivåerna så de håller sig på en bra nivå. Inte sova dagtid. 

Mitt sovrum är mörkt, svalt och hyggligt tyst vanligtvis (sover med öronproppar ändå). Dricker bara te till frukost så därefter är det koffeinfritt. Kan inte påstå att jag är så mycket ute och går den här årstiden, men har gått en del när det är varmare och kan inte påstå att det gör någon skillnad för min del. Allra tröttast på hela veckan är jag troligtvis efter ett par timmar på stallet på helgen. Skulle lätt kunna somna på soffan efter man kommit hem och ätit lunch då, men det går inte för nån timme senare har jag träning.
  • Anonym (Sömnig)
    Anonym (HRT) skrev 2026-02-23 11:42:03 följande:

Jag är 55+ nu. Gjorde allt för att sova, inklusive alla råd jag fick vid sömn-KBT. Min sömn blev oerhört mycket bättre när jag började med Östrogen , Lenzetto i mitt fall. Helt revolutionerande! Kunnat sluta med sömnmediciner. 

Det fär låter ju intressant. Går man till sin husläkare för att kolla om man behöver östrogen?
  • Anonym (Q)
    Anonym (HRT) skrev 2026-02-23 11:42:03 följande:

Jag med! Jag höll på att förlora förståndet från sömnbrist men efter ett par veckor på HRT så har jag sovit utan problem. Jag kan stå ut med vallningar och torra slemhinnor och viktuppgång, men får jag inte sova så faller allt samman.

Och jag hade lagt om livet med fokus på sömnhygien: inga skärmar på kvällen, svalt, mörkt sovrum, samma läggtider varje kväll, ordentligt med motion och dagsljus på förmiddagen, sömnhypnos, inget koffein etc, osv. Det gav möjligen marginella effekter, men inte i närheten av effekten av HRT.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Q) skrev 2026-02-23 14:10:47 följande:
    Jag med! Jag höll på att förlora förståndet från sömnbrist men efter ett par veckor på HRT så har jag sovit utan problem. Jag kan stå ut med vallningar och torra slemhinnor och viktuppgång, men får jag inte sova så faller allt samman.

Och jag hade lagt om livet med fokus på sömnhygien: inga skärmar på kvällen, svalt, mörkt sovrum, samma läggtider varje kväll, ordentligt med motion och dagsljus på förmiddagen, sömnhypnos, inget koffein etc, osv. Det gav möjligen marginella effekter, men inte i närheten av effekten av HRT.
    FYI Jag är 49 år gammal och har tagit HRT i 14 månader nu.
Svar på tråden Jobbiga sömnproblem, nån som har tips?