• Anonym (S)

Sfinkterruptur

På min förlossning för tre månader sedan ådrog jag mig en grad 3 bristning med sfinkterruptur. Jag mår dåligt då jag känner mig så ensam med denna typen av skada. Ingen i min omgivning har fått en sådan allvarlig förlossningsskada och jag saknar andra att prata med som fått liknande skada. Någon mer som har fått samma här inne och som skulle vilja berätta hur ni mår och hur ni har läkt/besvär? 

• Svar på tråden Sfinkterruptur
  • Anonym (Samma här)

Hej! 

Lider med dig! Jag fick samma nivå av bristning med första och det tog på mig enormt. Har varit bitter över förlossningen och skadan efteråt men idag, ca 4 år senare är bitterheten borta. Själva förlossningen men framförallt efter va jobbigt på så många sätt. Förhoppningsvis har den fysiska biten nästan läkt nu för dig? För mig tog det lång tid, 
    Min bristning sydde de ca 4h efter förlossningen och det gjordes inte på operation. När jag väl vågade prova sex så gick det typ inte för det gjorde svinont. Det gick knappt att undersöka mig Även 1 år efter. De sa allt såg bra ut men jag tyckte de va mer öppet och jag trodde en del av insidan hamnade på utsidan så att säga. Utöver att jag inte längre kunde njuta av sex (hemskt) så hade jsg Även svårt att få in en tampong normalt, det gick igenom osv, Ca 1,5 år blev jag gravid igen via ivf (som 1a barnet) och jag var LIVRÄDD för förlossningen.
    Fick stöd från vården, jag kunde få välja snitt men en fel av mig ville utmana min tidigare erfarenhet. Det landade i att jag skulle prova vaginal men  hade möjlighet att bryta för snitt  om jag ville. Blev en grad 2  bristning och direkt efteråt var det som natt och dag. Sån otroligt stor skillnad.  Så bra som jag måla direkt efter förlossningen med andra barnet mådde jag inte först ca 3v efter första barnet. Jag hör dig, jag lider med dig, du är inte själv! ❤️ Jag har nu blivit undersökt på nytt och jag har inte längre  ont vid sex, de tar mig på allvar och om jag vill kan jag  få operation när jag är klar med födandet :)

Hur går läkandet för dig?

Svar på tråden Sfinkterruptur