Inlägg från: Anonym (Särbo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Särbo)

Komplicerad relation

Måste det pratas då? Varför inte skriva ett hederligt brev till honom? Eller ett mail/sms? Inget han behöver besvara exakt där och då. 

Jag och särbon skulle bara vara FWB från början. Vi hade båda lämnat långa relationer, min separation betydligt stökigare än hans med allt vad det inneburit i efterhand. 

Förra året, till alla hjärtans dag, skrev jag en lång text i ett kort om vad det betytt för mig att ha honom i mitt liv, vilket stöd han varit genom allt som då varit och att jag tycker om honom väldigt mycket. Inget krav på svar eller så, bara hur jag känner. 

Det har ibland, sedan dess, blivit ett par till liknande meddelanden på messenger. Aldrig med att jag behöver att han svarar, men ibland gör han det ändå. 

Vi har nu träffats i snart 2 år. I alla hans handlingar visar han att han tycker om mig som mer än en vän, som mer än FWB. Jag behöver inte orden, bara agerandet.

Jag tror att din partner känner sig lite trängd när du pratar om detta med honom, att han inte riktigt vet vad han ska svara just där och då. Därför kan det vara bättre med något skrivet. Då kan du också skriva att du inte behöver sätta någon etikett på er relation etc. 

• Anonym (Särbo)
    Anonym (Nina) skrev 2026-02-24 10:42:45 följande:
    Fint att läsa detta!

Jag har inte hållt på och tjatat massor på honom. Men för ett tag sedan va min bästa vän i stor hjärtesorg då hon träffat en kille ett tag som kk, det va bara sex och velt uttalat från hans sida att det inge handla om annat. Ändå va hon ledsen där hon har under 4 är ljugit intalat sig att han har känslor och jag vill inte bli så blåögd och ledsen. Nu kan jag inte jämföra då jag och "min" kille har en helt annan relation men man vet aldrig. 

Så jag ringde upp honom för att fråga i samband med detta. Det framkom att han tycker om mig och när vi ses är det inga tvivel om det. Han visar det väldigt tydligt! Han vill att jag säger till om jag upplever att han blir disträ för han vet med sig att han är fyrkantig och just nu har han mkt på sitt jobb. Jag har sagt till honom att jag inge har några problem med det, vilket jag inte har. Vi hörs ju varje dag flera gånger och han behöver inte känna att han måste svara på mina meddelanden direkt. 

Din idé om att skriva nått är inte helt dum... Kanske skulle göra det. 
    Ibland underlättar det även för en själv att få ner saker i text. Jag har ibland haft hjärnan i spinn och att bara skriva ner det som snurrar med diverse frågor till honom (utan att skicka) kan få mig att lugna mig och se att det är mina spöken som talar och faktiskt inte hans agerande. 

Så börja med att skriva och sen läs vad du skrivit och se om du vill skicka det. 
  • Anonym (Särbo)

Förresten, i en text kan du ju även också berätta vad eventuellt "bli ihop" betyder för dig och att du tex inte ser dig som sambo i framtiden, eller så länge som barnen är hemmaboende. 

Det sistnämnda är tex jag och särbon överens om då vi båda har barn. Sedan har vi en avståndsaspekt att ta hänsyn till. Då är det bättre att ha varsitt boende, när barnen gått ut gymnasiet och kanske flyttat ut så har vi fortfarande varsitt boende även om det kanske blir mer växelvist då. Det återstår att se och ligger långt fram i tiden. 

• Anonym (Särbo)
    Teresse7 skrev 2026-02-24 11:57:30 följande:

Vad skulle hända om du en dag vaknar och känner att nu vill jag ha ut mer. Nu vill jag vara hans flickvän. 

Om du förklarar och sedan går vidare, vad tror du han gör då? 

Tror du verkligen att han skulle släppa dig? Och OM han gör det så vet du till 100% att han inte är något att ha ändå. 

Jag vet att min nuvarande skulle släppa mig om jag kom och sa att jag vill ha mer än det vi har idag. Där vi ses de flesta helger då båda är barnfria. Ibland händer det att han har annat inplanerat, so what? Vi har båda ett liv utanför vår relation. Han gillar när jag kommer till honom för han har alltid diverse projekt på gång (bor i villa) som han kan pyssla med och slipper känna sig stressad över att något inte blir klart. Ibland hjälper jag till, ibland gör jag annat som tex fixar middagen. Ibland är vi hos mig för att vi ska göra något i min stad. 

Varför är en person "inget att ha" bara för att den är villig att släppa en om man vill ha mer än den kan ge? Det man haft innan kan fortfarande ha varit 100% rätt DÅ.
Svar på tråden Komplicerad relation