• Anonym (TS)

Borstar aldrig tänderna

Inga läxpinnar för jag vet att det är fel och äckligt och allt vad det är. Jag borstar i princip aldrig tänderna. Kan tvinga mig att göra det ifall jag ska iväg till läkaren, men annars sker det aldrig. Skulle uppskatta antalet gånger per månad som jag borstar tänderna till fem. Och så har det varit i flera år. Det finns nog flera orsaker till detta. Dels är jag djupt deprimerad och kan inte ta mig för någonting alls. Så allt bara förfaller och jag orkar inte bry mig. Dels har jag väldigt lätt för att kräkas och tandborstning triggar alltid kräkreflexerna så att jag kräks. Är det fler som kräks eller hulkar av att borsta tänderna? Vad kan man göra åt det? För jag vill ju egentligen inte ha det såhär. Men det är svårt att motivera sig till att borsta tänderna när det innebär att man kräks.

• Svar på tråden Borstar aldrig tänderna
  • En glad tjej
    Anonym (TS) skrev 2026-02-24 21:39:19 följande:
    Borstar aldrig tänderna

Inga läxpinnar för jag vet att det är fel och äckligt och allt vad det är. Jag borstar i princip aldrig tänderna. Kan tvinga mig att göra det ifall jag ska iväg till läkaren, men annars sker det aldrig. Skulle uppskatta antalet gånger per månad som jag borstar tänderna till fem. Och så har det varit i flera år. Det finns nog flera orsaker till detta. Dels är jag djupt deprimerad och kan inte ta mig för någonting alls. Så allt bara förfaller och jag orkar inte bry mig. Dels har jag väldigt lätt för att kräkas och tandborstning triggar alltid kräkreflexerna så att jag kräks. Är det fler som kräks eller hulkar av att borsta tänderna? Vad kan man göra åt det? För jag vill ju egentligen inte ha det såhär. Men det är svårt att motivera sig till att borsta tänderna när det innebär att man kräks.

Om du tycker tandlöshet, hål eller inflammationer i tänderna verkar okej behöver du inte tänka på att borsta tänderna. Kan du inte Fluxa istället, om du nu mår illa av att borsta tänderna? Och tugga flourtabletter.
  • Anonym (Malin)

Vad jobbigt för dig! Har du testat eltandborste? Jag tänker att man liksom håller den lite mer stilla och att det är kanske lättare att styra den så att den inte råkar hamna för långt in?

• Anonym (TS)

Jag har haft det såhär i 15 år nu och hade nog lidit mer om jag inte haft oförskämt bra tänder naturligt. Har aldrig haft något hål, inflammation eller några problem. Mitt problem är att jag börjar kräkas när jag ska spotta ut tandkrämen. Och sen är det igång. Även om jag använder lite tandkräm känner jag att jag måste spotta och sen har jag tvångstankar som inte underlättar heller.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (TS) skrev 2026-02-24 23:07:28 följande:

Jag har haft det såhär i 15 år nu och hade nog lidit mer om jag inte haft oförskämt bra tänder naturligt. Har aldrig haft något hål, inflammation eller några problem. Mitt problem är att jag börjar kräkas när jag ska spotta ut tandkrämen. Och sen är det igång. Även om jag använder lite tandkräm känner jag att jag måste spotta och sen har jag tvångstankar som inte underlättar heller.

Du kan borsta utan tandkräm och tillföra fluor på annat sätt! 
  • Tow2Mater

Har du aldrig haft hål, inflammation eller några problem är det väl bara att inte borsta. Tugga ett sockerfritt tuggummi istället.

• Anonym (Ella)

Får du någon hjälp med depressionen? Låter som du behöver det så att det kan vända. 

Det är oerhört stressande att uppleva fritt fall, tappa fotfästet. Jag har varit där själv! 

Har du testat med mindre tandborste?

Själv använder jag inte tandkräm utan kokosfett utan smak när jag borstar tänderna - pga sjukdom. 

Det finns tandkräm som inte löddrar, t.ex. Proxident i en gul tub på apotek. 

• Anonym (D)

Om din kropp är stressad då blir det fler kräkreflexer.  Allas kroppar har mest stresshormon på morgonen. Till kvällen brukar kortisolet sjunka en del, utom för dem som är vansinnigt stressade. Kanske att du skulle ha lite lättare att borsta på kvällen?

Om man bygger upp plack på tänderna kan det vara skadligt för att man kan få paradontit. Och det skadar hjärtat i längden, bakterier från tänderna går in i blodomloppet (detta vet man säkert) och tänderna ramlar dessutom ur på lång sikt.

Se tandborstningen som en investering inför bättre dagar i framtiden, trots att det inte känns så nu. Använd en tandkräm som tar bort plack om du bara borstar en gång per dag. Den heter Paradontax.  Den tandkrämen är dyr, kolla på nätet efter extra erbjudanden. Ofta kan man beställa på nätet billigare och sedan hämta paketet på ett närliggande apotek.

• Anonym (D)

Försök att få terapi mot rvång genom vården. 
  • Anonym (Råd)

Råder dig till att börja ta hand om dina tänder.

Har själv tyckt det varit obehagligt men det var för att jag borstade fel. Jag tror att ju mer man gör det desto skönare är det. När det känns riktigt rent. Sen kan du börja med mellanrumsborstar också.

Bara för att du inte visar tecken på någon tand/tandköttssjukdom så betyder det inte att det möjligtvis existerar en.

• Anonym (Plötsligt fattig)

Att slarva kan bli dyrt och t.ex. visdomständer blir ofta dåliga. Jag måste nu ta ut tre stycken i år, till en kostnad av 17 000 kr efter subventioner.

Om jag hade orkat sköta dem bättre och klarat mig tills jag blev pensionär hade det blivit gratis med de nya ändrade reglerna.

Men då jag har djupa fickor och inflammerat (fast jag inte har ont eller så förutom just när jag borstar tänderna) så finns det risk att bakterier kommer in i blodet och sätter sig på hjärtat. Forskare ser allt tydligare länk mellan parodontit och hjärtsjukdom och därför betalar jag nu för att ta bort risken. 

• KimLinnefeldt

Man måste inte använda tandkräm. Svälj vatten och saliv istället för att spotta.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ella) skrev 2026-03-03 13:42:54 följande:

Hur mår du nu? 

Vad fint av dig att fråga. Försökte ta livet av mig i helgen så hamnat på akutpsyk. Allt är kaos. 
  • Anonym (Ella)
    Anonym (TS) skrev 2026-03-04 14:02:49 följande:
    Vad fint av dig att fråga. Försökte ta livet av mig i helgen så hamnat på akutpsyk. Allt är kaos. 
    Jag är glad att du lever! Hoppas du får bra hjälp nu och en vårdplan! Kram! 
Svar på tråden Borstar aldrig tänderna