• Anonym (Mig)

Ett långt år

För 1,5 år sedan började jag prata med en kille online som ställde in alla dejter med olika ursäkter. Sjuk, fullt upp etc. Jag hade en känsla av att jag vill träffa honom ändå och höll kontakten. Efter 3 månader får vi till våran första träff, vi ses efter det 2 gånger till varav en av gångerna spenderar vi 4 nätter och 5 dagar ihop. Har det helt fantastisk.
    Sedan försvinner han ur mitt liv igen i 3 månader med diverse ursäkter. Han är under den perioden arbetslös och bor hemma hos sina föräldrar. Så det är inte en fråga om tid, snarare rädsla/ovilja att vilja fortsätta relationen. En av sakerna han säger tidigt är att han bor några mil bort och att han tycker det känns som en svår situation då jag har ensam på heltid. 

Hur som helst 3 månader senare dyker han upp efter många om och men. Han säger jag är lite småkyld, hur känner du om det? Jag säger det är ingen fara, du kan komma hit.
    Efter det får vi till ett börja ses allt oftare och utvecklar en relation.
    Tillslut får han träffa mitt barn, han påtalar att det är svårt för honom då han aldrig träffat ett barn samt haft en flickvän förut. Han har alltså varit singel i 30 år.

Många gånger när mitt barn tex blir upprörd, börjar han dra sig undan och gå in ett annat rum. Säger att det är obekvämt för honom, men att det kanske blir lättare med tiden. Han säger också saker som ?Det är svårt för mig att tycka om ditt barn när han blir så arg? Mitt barn är i vanliga fall ett väldigt lugnt barn.

Vi kämpar på, det går lite lättare och dom leker ibland. Ibland säger han saker så som ?Nej jag vill inte leka? eller ?Nej jag orkar inte spela fotboll med dig? samt att mitt barn ett flertal gånger frågat ?Kan du läsa en godnatt saga för mig?? Vilket alltid gjort han obekväm och han sagt nej till.

Han säger efter en fin helg ihop att han måste fundera på vad han vill och behöver tid för sig själv. Han hade ingen aning om att när allt går bra, att barn kräver sådan uppmärksamhet.
    Jag har tålamod men börjar berätta att jag inte kan finna mig i en situation vars mitt barn inte blir fullt accepterat och att jag inte kan slitas mellan mitt barn och en pojkvän. 

Vi fortsätter kämpa på och har många fina stunder ihop. Men han landar som alltid i att ?Du och jag hade kunnat haft det fint ihop, men nu är vi faktiskt 3 personer och då kan man inte bara gå vidare med situationen?

1 år går. Eller ja, 1,5 år allt som allt. Denna kille har också ett väldigt undvikande beteende och så fort han tycker något är jobbigt har han en tendens att åka hem.
    Det börjar växa en sorg i mig för var dag som går, att kanske går inre den här säcken att knyta ihop med barn och honom. 
    I en fin stund säger han att han gärna vill ha barn med mig och går all in, gradviditets testet är negativt och helgen efter är vi tillbaka i ?Jag känner att jag inte kommer klara av att bo med dig och ditt barn, jag är inte redo för det ännu?

Resten av relationen består av att han börjar säga att han inte vet vad han vill, att han måste få växa in i ett familjeliv och känna efter med tiden. Han säger att han känner sig orättvis mot mig och mitt barn för hur dåligt han hanterar saker och för att han velar.
    Det börjar tära på mig på riktigt nu.
    Så efter 1 år ihop frågar jag honom ?Älskar du mig? Ser du någon framtid med mig om du bara får drömma lite??
    Han svarar ?Att jag skulle älska dig är alldeles för stora ord och just nu ser jag ingen framtid, men jag gör allt för att kunna se det. Men jag ser ingen just nu, men allt jag tänker på är hur du och jag ska kunna vara med varandra - hur det någonsin ska gå.?

Jag väljer att lämna relationen.
    Och ingenting har någonsin gjort så ont i hela mitt liv.
    Vi pratar igen i telefonen och han säger ?Jag tycker om dig, men jag hade behövt flera år till för att lära känna dig och ditt barn och veta vad jag vill?

Det bara maler i mitt huvud, hur hamnade jag här ens?
    Jag mår så jävla dåligt och känner sån jävla skuld mot alla.
    Jag har blivit besatt av att försöka lösa allt det här i mitt huvud.
    Han sa även att jag har ett enormt tålamod med honom, att han är imponerad..

• Svar på tråden Ett långt år
  • Anonym (Rune Puls)

Du gjorde rätt, tycker jag, trots smärtan. Han har haft gott om tid på sig att vänja sig vid dig, vid barnet och den situationen. Trots det backar han. Du förtjänar någon som ger dig trygghet och stöd. 

Gå vidare genom att gå vidare. Träffa andra, sköt om ditt barn och dig själv. En vacker dag träffar du en bra man.

• Anonym (Mig)
    Anonym (Rune Puls) skrev 2026-02-26 16:26:36 följande:

Du gjorde rätt, tycker jag, trots smärtan. Han har haft gott om tid på sig att vänja sig vid dig, vid barnet och den situationen. Trots det backar han. Du förtjänar någon som ger dig trygghet och stöd. 

Gå vidare genom att gå vidare. Träffa andra, sköt om ditt barn och dig själv. En vacker dag träffar du en bra man.

Tack snälla fina du för dom orden.
  • Tom Araya

Han har rätt, du har haft ett fantastiskt tålamod med honom. Dags att lägga din tid och energi på något annat/någon annan nu, med lite bättre förutsättningar.

• Anonym (Mig)
    Tom Araya skrev 2026-02-26 17:08:16 följande:

Han har rätt, du har haft ett fantastiskt tålamod med honom. Dags att lägga din tid och energi på något annat/någon annan nu, med lite bättre förutsättningar.

Åh tack det hjälpte att höra snälla du!
  • Anonym (Rune Puls)

Jag träffade min nya kvinna som hade två barn. Jag hade också två. Jag snuddade inte ens vid tanken att jag skulle välja bort henne för att hon hade barn. TS har troligen större tur om hon träffar en man som har egna barn, det påverkar ens värderingar i grunden.

Vi bestämde oss för att inte skaffa fler barn, vi var runt 40. Så jag steriliserade mig för att slippa oönskade graviditeter (och kondomer/spiraler/hormonpiller).

Efter några år flyttade vi ihop. Mina barn hade flyttat hemifrån, hennes bodde kvar. Det var påfrestande, så vi blev särbo igen under några år. Sen köpte vi gemensam bostad där vi och hennes barn bodde, tills de flyttade ut.

Nu är vi 60+ och gullar med barnbarn.

Livet är inte en raksträcka.

• Anonym (Mig)
    Anonym (Rune Puls) skrev 2026-02-27 12:55:38 följande:

Jag träffade min nya kvinna som hade två barn. Jag hade också två. Jag snuddade inte ens vid tanken att jag skulle välja bort henne för att hon hade barn. TS har troligen större tur om hon träffar en man som har egna barn, det påverkar ens värderingar i grunden.

Vi bestämde oss för att inte skaffa fler barn, vi var runt 40. Så jag steriliserade mig för att slippa oönskade graviditeter (och kondomer/spiraler/hormonpiller).

Efter några år flyttade vi ihop. Mina barn hade flyttat hemifrån, hennes bodde kvar. Det var påfrestande, så vi blev särbo igen under några år. Sen köpte vi gemensam bostad där vi och hennes barn bodde, tills de flyttade ut.

Nu är vi 60+ och gullar med barnbarn.

Livet är inte en raksträcka.

Vad fint och höra att ni kunde hitta lösningar för att hålla ihop, ibland är det mödan värt. Det är nog väldigt bra när båda har barn att man kan förstå varandra dära.

Jag bor 100 mil från familj och vänner och var väldigt redo för att bjuda in en till person i vårat liv och skaffa en större familj. 
Svar på tråden Ett långt år