• Anonym (Mamma)

Blir det rent?

Hej! Har ett barn som ibland går iväg till ett ställe där det finns lite djur efter skolan. Han brukar ibland sätta sig på golvet inne hos vissa djur, där det finns spolning, urin, hö och annat. 

Brukar tvätta hans kläder separat som han haft på sig i 60 grader men det känns ändå inte fräscht. skulle ni anse att kläderna är rena efter en 60 graders tvätt? 

• Svar på tråden Blir det rent?
  • Aliona

Ja, det skulle jag. Jag tänker att det främst är tvättmedlet och det intenstiva sköljandet i tvätten som tar bort smut. 

• Anonym (g)

Tidigare hästtjej. Aldrig tvättat kläder på högre än 60.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (g) skrev 2026-03-04 17:37:04 följande:

Tidigare hästtjej. Aldrig tvättat kläder på högre än 60.

Ja, men då har du ju speciella ridkläder som du BARA använder i stallet. Mitt barns kläder som han har bland smådjuren har han även vid andra tillfällen (tvättade såklart), i skolan t ex. Då känns det lite mer ofräscht. Att han har på sig dem hemma, när vi gör aktiviteter på helgen, i skolan mm. (även fast dem är tvättade). Men jag kanske överdriver. Tack för din åsikt. 

• Anonym (g)
    Anonym (Mamma) skrev 2026-03-04 18:27:58 följande:

Ja, men då har du ju speciella ridkläder som du BARA använder i stallet. Mitt barns kläder som han har bland smådjuren har han även vid andra tillfällen (tvättade såklart), i skolan t ex. Då känns det lite mer ofräscht. Att han har på sig dem hemma, när vi gör aktiviteter på helgen, i skolan mm. (även fast dem är tvättade). Men jag kanske överdriver. Tack för din åsikt. 

Kan du inte fråga innan du antar något? Nej, jag har inte enbart haft ridkläder för jag har inte enbart ridit utan hanterat alla möjliga djur i stallmiljö i kläder som inte alltid varit just stallkläder. Fortfarande inte tvättat på högre än 60... Ja. Du överdriver.
  • Anonym (Tips)

Förslag ditt barn kan ha extra utekläder? En hos förskolan du inte behöver se smutsigt. Sen annan utekläder hemma du har koll. 

• Tom Araya
    Anonym (Mamma) skrev 2026-03-04 18:27:58 följande:

Om han ofta är där, skaffa ett par tåliga byxor som han endast använder till det.
  • Anonym (Geo)
    Anonym (Mamma) skrev 2026-03-04 17:23:32 följande:
    Blir det rent?

Hej! Har ett barn som ibland går iväg till ett ställe där det finns lite djur efter skolan. Han brukar ibland sätta sig på golvet inne hos vissa djur, där det finns spolning, urin, hö och annat. 

Brukar tvätta hans kläder separat som han haft på sig i 60 grader men det känns ändå inte fräscht. skulle ni anse att kläderna är rena efter en 60 graders tvätt? 

Vill du vara säker kokar du skiten, 90 C.
Svar på tråden Blir det rent?