• Anonym (Lady G)

Likformiga män

Upplever att många, väldigt många män ser likadana ut, oavsett social status, från 30-35 och uppåt  - rakade eller snaggade, och med skägg, både kraftigt och glest... spelar ingen roll om de är ministrar eller lastbilschaufförer. 

Ställ alla dessa på rad så skulle det se väldigt lustigt ut.
    Är det ett mode eller bara ett enkelt sätt att framhäva ngn slags manlighet?

Vad tycker ni därute? Själv är jag ambivalent. Snyggt skött kan det emellanåt se stiligt ut men många gånger ovårdat och ofräscht.

• Svar på tråden Likformiga män
  • Postman

Kanske. Svårt för oss män att variera oss i och med att vi sällan sminkar oss, färgar håret, använder olika preparat att fylla ut oss med. Vi har extremt mycket mindre kläder och accessoarer att välja emellan. 

• Anonym (Förstårinteheller)

Jag förstår verkligen inte heller hur det modet på män med snaggat hår och stora helskägg kan ha blivit så populärt, för snyggt är det verkligen inte. Jag vill ha en man med snygg frisyr och rakad haka, så som män har sett ut innan.

• Tecum

Ja det är märkligt och det känns främmande för mig. Antar att de upplever att kvinnor tycker det är snyggt?

• Anonym (Prutt)

Eller så väljer de själva den stil de är mest bekväma i och struntar i vad kvinnor tycker eller inte tycker...

• Tecum
    Anonym (Prutt) skrev 2026-03-07 16:57:19 följande:

Eller så väljer de själva den stil de är mest bekväma i och struntar i vad kvinnor tycker eller inte tycker...

Är helskägg bekvämt?
  • Anonym (Prutt)
    Tecum skrev 2026-03-07 17:04:41 följande:
    Är helskägg bekvämt?
    Vissa tycker uppenbarligen det. Jag har ingen aning eftersom jag inte har något skägg.
  • Anonym (T)
    Anonym (Lady G) skrev 2026-03-07 15:06:59 följande:

Ja, det går mode i skägg och frisyrer. Och vad som anses se manligt ut är också en modesak.
  • Anonym (123)

Det stämmer väl in på befolkningen över lag?
    De flesta åldersgrupper ser lika ut. Både tjejer och killar.

• Anonym (Lady G)
    Postman skrev 2026-03-07 15:29:17 följande:

Kanske. Svårt för oss män att variera oss i och med att vi sällan sminkar oss, färgar håret, använder olika preparat att fylla ut oss med. Vi har extremt mycket mindre kläder och accessoarer att välja emellan. 

Klädstilar för män finns åtskilligt att välja på och även i viss mån accessoarer och likaså frisyrer. Skägg går väl att välja på om man vill slätraka eller låta det växa ett par dagar men att låta det gro igen helt och hållet är iaf inget som jag tycker känns fräscht.
  • Anonym (Lady G)
    Anonym (123) skrev 2026-03-07 18:06:22 följande:

Det stämmer väl in på befolkningen över lag?
    De flesta åldersgrupper ser lika ut. Både tjejer och killar.

Jo, att många i sina egna åldrar influeras av varandra är fullt normalt men att så många män i vuxen ålder väljer att samla på sig så mycket skägg och samtidigt inte lägga ned någon möda på frisyr tycker åtminstone jag är både fantasilöst och inte så attraktivt.
  • Anonym (123)
    Anonym (Lady G) skrev 2026-03-07 19:14:22 följande:
    Jo, att många i sina egna åldrar influeras av varandra är fullt normalt men att så många män i vuxen ålder väljer att samla på sig så mycket skägg och samtidigt inte lägga ned någon möda på frisyr tycker åtminstone jag är både fantasilöst och inte så attraktivt.
    Kanske.

Jag kan inte ha någon frisyr tyvärr.  Men jag kan göra en transplantation om kvinnan tycker det är viktigt.
  • Postman
    Anonym (123) skrev 2026-03-07 19:59:34 följande:
    Kanske.

Jag kan inte ha någon frisyr tyvärr.  Men jag kan göra en transplantation om kvinnan tycker det är viktigt.
    Precis, många av oss kan inte ha en frisör då många av oss tappar mycket av håret. 
  • Anonym (Lady G)
    Postman skrev 2026-03-07 20:04:32 följande:
    Precis, många av oss kan inte ha en frisör då många av oss tappar mycket av håret. 
    Det är inte på något sätt menat som en känga eller något nedvärderande men faktum kvarstår att så otroligt många män väljer helskägg, kanske för att kompensera hårbortfall, men även för att det verkar vara en enkel utväg, även om det rent estetiskt inte är lyckat alla gånger.
  • Anonym (123)
    Postman skrev 2026-03-07 20:04:32 följande:
    Japp så är det!

Jag anpassar mig gärna för att tilltala min kvinna. Men just håret är svårare. Man vill ju inte se ut som en transplanterad.
  • Anonym (123)
    Anonym (Lady G) skrev 2026-03-07 20:10:33 följande:
    Det är inte på något sätt menat som en känga eller något nedvärderande men faktum kvarstår att så otroligt många män väljer helskägg, kanske för att kompensera hårbortfall, men även för att det verkar vara en enkel utväg, även om det rent estetiskt inte är lyckat alla gånger.
    Jag har helskägg. 3-5 mm. Men det är för att jag ser märklig ut om jag är renrakad. Jag har ju inte Dolph Lundgren käkben eller hår på huvudet.
  • Postman
    Anonym (Lady G) skrev 2026-03-07 20:10:33 följande:
    Förstår att det inte är en känga eller något men det är en sorg att se hur ens hår antingen tunnas ut eller faller av, det är verkligen inte skoj. Kanske är det som du säger att skägg är en kompensation för hårbortfall eller så är det något genetiskt kodat i och med att vi har hårväxt i ansiktet. 
  • Desperado

Jag har testat helskägg eftersom ett ex ansåg att det var en bra idé, det ansåg inte jag. Helrakad i ansiktet, kort stubb på huvudet eftersom åldern tagit ut sin rätt och det är ganska tunt på huvudet. Att försöka med de strån som finns kvar kändes mest löjligt s å bättre att raka av anser jag. 

Anonym (Lady G) skrev 2026-03-07 15:06:59 följande:
    Likformiga män

Upplever att många, väldigt många män ser likadana ut, oavsett social status, från 30-35 och uppåt  - rakade eller snaggade, och med skägg, både kraftigt och glest... spelar ingen roll om de är ministrar eller lastbilschaufförer. 

Ställ alla dessa på rad så skulle det se väldigt lustigt ut.

Vad tycker ni därute? Själv är jag ambivalent. Snyggt skött kan det emellanåt se stiligt ut men många gånger ovårdat och ofräscht.

• KimLinnefeldt

Och alla kvinnor med fläskläppar, jätteögonfransar, rouge och botoxstela pannor. 

Det kallas mode. Alla borde vara sig själva.

• Anonym (Vek haka)
    Anonym (Förstårinteheller) skrev 2026-03-07 15:35:54 följande:

Jag förstår verkligen inte heller hur det modet på män med snaggat hår och stora helskägg kan ha blivit så populärt, för snyggt är det verkligen inte. Jag vill ha en man med snygg frisyr och rakad haka, så som män har sett ut innan.

Det är ju inne idag med enorm Chad-haka. Skägg döljer en vek haka.
Svar på tråden Likformiga män