• Anonym (Grönsaken)

Ensam grönsaksansvarig i hushållet

Rubriken är lite dramatisk, men jag börjar bli lite trött på detta. Vi försöker dela på hushållsysslor där matlagning är inkluderad. Jag tar merparten, men han är inte långt efter. Men, när han lagar mat, serveras det knappt en grönsak så långt ögat når.

I bästa fall finns isbergssallad med lite gurka. Annars kan det ligga ett salladsblad, typ romansallad, på tallriken. Allra helst finns inga grönsaker alls. Igår skulle han laga en pasta som jag brukar göra. Jag brukar ha i en hel ask småtomater i pastasåsen och låta dem koka ner. Han tog FEM småtomater som hela familjen skulle dela på.

Detta gör att jag aldrig kan slappna av och göra nåt enkelt till middag. Jag skulle också vilja kunna koka korv nån gång, eller slänga fram lite varma mackor, men eftersom barnen knappt ser en grönsak när han lagar mat, känner jag att jag behöver tänka extra mycket på det. Det är bönsallader, grova grönsaker, bön- och grönsaksrör  och "vanliga" grönsaker varenda måltid för min del, ofta i flera uppsättningar eftersom han inte möter upp när han lagar mat.

Han äter min mat med god aptit och berömmer ofta grönsaks- och böntillbehören. Han köper gärna hem bönor och linser, men när han själv ska laga mat får man liksom leta länge efter något som kan liknas vid något grönt. Han skulle aldrig få för sig att laga något vegetariskt heller. I bästa fall kyckling, men nästan alltid rött kött, typ kött, sås och potatis. 

Är det fler som har det så här? HUr har ni löst det? Är jag överdriven? Jag fattar att abrnen inte dör av det här, men det känns ändå onödigt lite. 

• Svar på tråden Ensam grönsaksansvarig i hushållet
  • Anonym (Grönsaken)
    Tow2Mater skrev 2026-03-09 20:31:07 följande:
    Ja du valde honom som far. 

Hos oss står den ena oftast för proteinet i form av kött, den andra oftast för det andra som serveras till. Som skrivits ovan finns det ofta en kålsalladsmix i kylen som kan ätas av alla om inget annat finns till.

Ge små barn en skål mikrade frusna ärtor eller brockoli till, det tar 4-5 min i micron. Större barn kan mikra det själva.
    När vi träffades och skaffade barn, kunde han laga mat och bjöd på diverse grönsaker. Två barn senare har den förmågan helt och hållet försvunnit. 
  • Anonym (Lilla O)
    Anonym (Grönsaken) skrev 2026-03-09 20:16:42 följande:
    Men eftersom han inte tycker att det är viktigt, blir det inte en ansvarssyssla bland andra. Det blir en sak som jag gör "i onödan" som han kallar saker som inte är absolut basal nivå. Typ baka en tårta till födelsedagskalaset, istället för att bara servera ett rör ballerinakex. 
    Anonym (d) skrev 2026-03-09 19:34:08 följande:

Vad säger han om du tar upp detta? 

Det växlar lite mellan att han inte alls förstår vad jag pratar om, till att jag har kontrollbehov eller till att jag överdriver. Men igår räknade jag tomatbitarna i pastan. Det var tio halvor. Det är fan inte att överdriva.
    Ok, så det stora problemet är att ni inte är överens om vad som är normal standard på kosten för er familj. Jag förstår. I din ursprungliga TS så visste jag inte riktigt om det var pga brist på kunskap hos din man, som ju verkade uppskatta dina grönsaksrätter där även om han inte själv presterade på den fronten.

Men i det här fallet så gäller det kommunikation och förhandlingar. Jag är inte orolig för barnen (för de har ju dig och får grönsaker i alla fall hälften av måltiderna), men det här är något som skaver för dig och därför bör det vara viktigt för din man med. Alltså eftersom du prioriterar det högt så tycker jag att han bör ta hänsyn till det.

Grönsaker kan vara väldigt lätta att tillaga: körsbärstomater, babymorötter, ärtor, mm tar ingen egentlig tid att tillaga och räknas lika mycket in i grönsaksfacket som mer avancerade och tidskrävande sallader. Kanske några lätta alternativ kan kännas mer tillgängliga för din man? 

Hur gamla är barnen? Kan de ta på sig att bereda en del av grönsakerna?

Läser din man böcker? Kanske du kan smyga in någon bok av Pollan eller liknande på hans nattygsbord.
  • Anonym (E)

Det är jättebra att du tänker på grönsakerna, jag själv har väl blivit bättre på det med åren, men försök släppa på det när det är han som lagar maten, det är inte så farligt att skippa grönsakerna ibland, vi har inte grönsaker varje middag. Går barnen i förskolan/skolan så får de i sig lite där, du kommer inte att kunna ändra på honom så försök att bara acceptera, jag antar att det fortfarande är hyfsat normal mat han lagar och inte bara fryst pizza

• Anonym (Lee)
    Anonym (Grönsaken) skrev 2026-03-09 19:21:06 följande:

Rubriken är lite dramatisk, men jag börjar bli lite trött på detta. Vi försöker dela på hushållsysslor där matlagning är inkluderad. Jag tar merparten, men han är inte långt efter. Men, när han lagar mat, serveras det knappt en grönsak så långt ögat når.

I bästa fall finns isbergssallad med lite gurka. Annars kan det ligga ett salladsblad, typ romansallad, på tallriken. Allra helst finns inga grönsaker alls. Igår skulle han laga en pasta som jag brukar göra. Jag brukar ha i en hel ask småtomater i pastasåsen och låta dem koka ner. Han tog FEM småtomater som hela familjen skulle dela på.

Detta gör att jag aldrig kan slappna av och göra nåt enkelt till middag. Jag skulle också vilja kunna koka korv nån gång, eller slänga fram lite varma mackor, men eftersom barnen knappt ser en grönsak när han lagar mat, känner jag att jag behöver tänka extra mycket på det. Det är bönsallader, grova grönsaker, bön- och grönsaksrör  och "vanliga" grönsaker varenda måltid för min del, ofta i flera uppsättningar eftersom han inte möter upp när han lagar mat.

Han äter min mat med god aptit och berömmer ofta grönsaks- och böntillbehören. Han köper gärna hem bönor och linser, men när han själv ska laga mat får man liksom leta länge efter något som kan liknas vid något grönt. Han skulle aldrig få för sig att laga något vegetariskt heller. I bästa fall kyckling, men nästan alltid rött kött, typ kött, sås och potatis. 

Är det fler som har det så här? HUr har ni löst det? Är jag överdriven? Jag fattar att abrnen inte dör av det här, men det känns ändå onödigt lite. 

I mitt föräldrahem ryckte jag att det var väl mycket frysta grönsaker, som kokades lätt som tillbehör till måltiderna. Nu i efterhand när jag själv är vuxen, förstår jag att det var lättillgängligt de dagar som föräldrarna inte orkade hålla på så mycket med grönsaker.

Det finns fördomar mot frysta grönsaker. Men de är högkvalitativa, ofta närodlade, som fryses in direkt när de är nyskördade och fina. Dietisterna gillar dem skarp!

Det finns många blandningar + alla wok-grönsaker som man också kan koka.

Så be partnen att koka upp lite sådant i en kastrull som komplement till sina kötträtter, de dagar han lagar mat
  • Anonym (Majrova)
    Anonym (Grönsaken) skrev 2026-03-09 20:34:09 följande:
    När vi träffades och skaffade barn, kunde han laga mat och bjöd på diverse grönsaker. Två barn senare har den förmågan helt och hållet försvunnit. 
    Strategisk inkompetens alltså.
    Han gör minimum och litar på att du tar upp slacket.

Visst är det intressant hur vissa män helt tappar förmågan att göra saker med tiden? Men om du skiljer dig kommer han så klart att magiskt kunna det där igen när han ska fånga nästa kvinna.
  • Tow2Mater

Han kan ge dem en frukt efteråt, det räknas också lika mycket in i posten 'frukt och grönt'.

• Ezmeraldah
    Anonym (Grönsaken) skrev 2026-03-09 20:18:13 följande:
    Om han ensam skulle stå för matlagning skulle mina barn på växa upp på fryst paj, pizza på färdig pizzadeg och pasta med gräddsås. Ibland skulle det växlas mot kött med fryspommes och bea på burk. Det är inte en kost som jag vill att barnen ska äta veckans alla dagar. Okej två dagar i veckan kanske, men inte hela tiden. 
    Men då har ni ju så extremt olika syn på vad barnen ska äta att ni kanske borde tagit den diskussionen innan ni fick barn...? 
  • Anonym (123)

Jag är inte så förtjust i grönsaker till mat så du blir att vi nästan aldrig serverar det til maten. 

Grönsaker har vi mer att snaska på medan vi lagar  maten eller som mellanmål och vi är väldigt mycket, bara inte just som en del av måltiden. 

• Månljus

Vet du hur de åt under sambons uppväxt? 

Är man inte van vid att äta grönsaker är det längre till att göra det till en vana. 

• Anonym (?)
    Anonym (Grönsaken) skrev 2026-03-09 19:21:06 följande:

Släpp det och sluta reta upp dig
    Ni får mat varje dag och tillräckligt med grönsaker. 
Svar på tråden Ensam grönsaksansvarig i hushållet