• Anonym (L)

Anonym orosanmälan

Fick precis brev om att jag ska träffa socialtjänsten nästa vecka eftersom det har kommit in en anonym orosanmälan gällande mina barn. Förra veckan var det en person i min närhet som hotade med att göra en anmälan när hon blev arg på mig för en sak (som inte har med barnen att göra). Sedan bad hon om ursäkt och sa att hon inte hade gjort det. Hon hotade med annat också.

Det enda alternativet jag kan komma på är om det skulle varit en granne eftersom 4-åringen kan vara väldigt högljudd och det har hänt att jag har höjt rösten också. Men det har varit så länge så jag vet inte riktigt varför någon skulle göra en anmälan nu, dessutom har vi bara en granne vägg i vägg.

Har jag inte rätt att veta direkt vad det står i anmälan och när den kom in? Eller kommer de att berätta det först på mötet? 

• Svar på tråden Anonym orosanmälan
  • Anonym (Vera)

De berättar på mötet. Antagligen blir det inget av det såvida du inte missköter dina barn. 

• Anonym (.)

Du kan nog ligga på dem redan nu om anmälans innehåll. Man har rätt att veta så kanske fungerar det att få veta tidigare om du insisterar.

• Anonym (.)

Du kan nog ligga på dem redan nu om anmälans innehåll. Man har rätt att veta så kanske fungerar det att få veta tidigare om du insisterar.

• Anonym (Hmhm...)

Eftersom det är en anonym anmälan kommer soc inte berätta vem som anmält. Men det gör ingenting, för till 99-100% förstår den som blivit anmäld av ändå vem som gjort det när du får veta vad anmälan gäller.
    Mitt tips till dig är att ringa soc nu idag och be dem berätta vad anmälan handlar om, du ska såklart bara vara lugn och saklig och inte fråga vem som anmält.

På så vis har du lite tid att fundera på vad som inkommit och kan formulera eftertänkta svar utan att bli stressad och "rabbla/babbla", bli tyst, direkt komma försvarsställning eller annat.

I telefonsamtalatet säger du inget om vad som hönt mellan dig och kvinnan i din närhet. Men om du fortfarande tror att det är hon så berätta om er dispyt och hennes hot.

Lycka till {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Hmhm...)
    Anonym (Hmhm...) skrev 2026-03-11 14:40:07 följande:

Eftersom det är en anonym anmälan kommer soc inte berätta vem som anmält. Men det gör ingenting, för till 99-100% förstår den som blivit anmäld av ändå vem som gjort det när du får veta vad anmälan gäller.
    Mitt tips till dig är att ringa soc nu idag och be dem berätta vad anmälan handlar om, du ska såklart bara vara lugn och saklig och inte fråga vem som anmält.

På så vis har du lite tid att fundera på vad som inkommit och kan formulera eftertänkta svar utan att bli stressad och "rabbla/babbla", bli tyst, direkt komma försvarsställning eller annat.

I telefonsamtalatet säger du inget om vad som hönt mellan dig och kvinnan i din närhet. Men om du fortfarande tror att det är hon så berätta om er dispyt och hennes hot.

Förtydligar, inget i telefon nu -allt på mötet mellan 4 ögon.
  • Anonym (Så)

En anonym orosanmälan är anonym hela vägen, dvs att soc inte heller vet vem. Ibland om det finns ett mönster kring anmälningarna så kan man gissa vem det är men man kan ju inte säkert veta (exempelvis ex som anmäler under en vårdnadstvist).

Gå dit, förbered dig inte på något scenario då det är svårt veta innan vad som lyfts. Du kommer få veta det som oron gäller. Var öppen och svara på frågorna. 

Det som de ska ta ställning till är om de behöver träffa er mer/det finns behov kolla vidare om oron stämmer (utredning) eller inte. 

Jag skulle inte oroa mig i onödan då det sällan är så hemskt som man föreställer sig. De vill ju inte jävlas med en utan kolla om man behöver hjälp/stöd med något. Oftast leder en förhandabedömning inte till något mer, ibland till en råd/stöd kontakt , ibland en beviljad insats med mer målinriktat stöd och vid extrema undantagsfall något ännu mer omfattande.

Lycka till! 

• EpicF
    Anonym (Hmhm...) skrev 2026-03-11 14:40:07 följande:

Soc vet inte heller vem som anmält, eftersom den är anonym. 
Svar på tråden Anonym orosanmälan