Hatar detta
Anonym (Ts) skrev 2026-03-11 20:38:53 följande:
Tillägg, hans mående beror INTE på mig, det är jag som tar åt mig och blir ledsen...
Du skrev att han (din partner) mår dåligt, och att det känns som det är ditt fel. Men någonstans vet du ändå att det inte beror på dig.
Alltså, har du skuldkänslor utan någon riktig grund i verkligheten? Det är ju i så fall ett bekymmer.
En annan svårighet du verkar ha är att hantera de kraftiga negativa känslor som dyker upp när mannen inte vill komma till dig, och drar till med att orsaken till det är att du har druckit (trots att du inte har gjort det).
Du klarar inte den ångesten utan att ta till "sprit, droger eller tabletter". Som på sikt gör att du mår sämre på olika sätt.
Så någon slags krishantering när det gäller ångest verkar du behöva. Att kunna andas sig igenom de hemska känslorna med andertaget som ankare. Alltså inte försöka få bort dem, utan låta dem vara hemska, så att de kan lugna ner sig till slut.
Man kan räkna "UT, IN, UT, IN och så vidare.
Sedan finns det tekniker som Tapping, Tai chi och yoga som kan lugna en upprörd kropp en del. Men det tar inte bort alla negativa känslor. Men allt blir lugnare
Tapping är väldigt enkelt. Instruktioner finns på nätet. Brukar användas i krigsområden när man snabbt behöver nå många människor som mår dåligt och har ångest.
Lite varm mjölk (ska helst vara fet mjölk) kan också lugna lite. Man kan krydda med lite kanel och kardemumma. Ta inte för mycket. För mycket kanel mår kroppen inte bra av. De kryddorna är också lugnande om man är steessad och orolig.
Egentligen kanske du behöver en samtalskontakt på vårdcentralen. Eller med en diakon i Svenska kyrkan (man behöver inte vara religiös).
Ni verkar ju ha trasslat länge.