Sladdis eller ej?
Hej! Har två barn på 6&8 år. Stabil relation och ekonomi. Vi båda har börjat fundera på sladdis. Finns någon snäll själ som vill dela med sig av erfarenheter kring sladdis?
Hej! Har två barn på 6&8 år. Stabil relation och ekonomi. Vi båda har börjat fundera på sladdis. Finns någon snäll själ som vill dela med sig av erfarenheter kring sladdis?
Räknas det verkligen som sladdis när de andra barnen är så små?
Räknas det verkligen som sladdis när de andra barnen är så små?
Puff i tråden.
efterfrågar erfarenheter av sladdisar :)
Du vet vad du har men inte vad du får (tvillingar, särskilda behov, NPF etc).
Även om barn blir självgående med åldern så minskar inte behovet av föräldranärvaro. Och "små barn små problem, stora barn etc" är 100% sant. Det är skillnad på att hantera konflikt över utspilld saft och en spade i sandlådan jämfört med att stötta med läxor, hantera pubertet, svåra kompisrelationer, brusten kärlek och allt annat som kommer med tonåren (alkohol, sociala medier, hur länge man får vara ute, hur långt hemifrån man får vara på egen hand etc) SAMTIDIGT som man har ett litet barn som kräver tillsyn eller omvårdnad...och kanske också sover dåligt.
Två barn i hyfsat samma ålder kan man ofta hantera själv = den andre får space/egentid/kan städa etc. Men har man en bebis också så...
Aktiviteter som är möjliga med ett eller flera äldre barn kanske behöver strykas från repertoaren i x antal år eller modifieras pga inte möjliga med bebis. Vi hade tex tänkt att det är iiiiiinga problem att ta med bebisen till stora barnets fotbollsträning. Hen kan ligga i vagnen och jollra eller tulta runt lite vid sidan om såsom vi sett andra småsyskon göra. Hell no. Vår batting hatade vagn, var allmänt onöjd som person och sen när hen började gå så blev hen bindgalen om hen inte fick vara med på planen och "spela". Så min tanke om att fotbollen kunde vara hela familjens aktivitet (som det var när vi bara hade ett barn) föll pladask. Det tyckte jag var jobbigt som mamma eftersom jag varit så otroligt engagerad innan. Att ta hand om det lilla barnet föll mestadels på mig pga amning mm så det blev pappa + son som åkte på träningar och matcher. Jag saknade min stora son och fotbollen och tyckte det var jobbigt att bli kvar hemma. Det blev en begränsning. Sen var jag såklart överlycklig över vår lilla också men det blev en stor förändring att hantera.
Vi hade bytt boende efter första barnet så allt behövde säkras och kontrolleras inför att vi fick ett till barn.
Kamratskaper försvann. Tråkigt nog. Många av våra vänner var 5-10 år äldre och deras yngsta barn var oftast jämnårigt med vårt äldsta. Så när vi fick en BEBIS föll vi liksom bort för den vardagen hade de lämnat bakom sig totalt. Nu är "bebisen" snart 9 och det är fortfarande lite så.
Mor-och farföräldrar är äldre och kan/orkar inte finnas som stöd på samma sätt som de kanske gjorde när de äldre barnen kom.
Vill man ha ett till barn så löser ju allt det här sig. Men av alla punkter och frågor som vi gick igenom och räknade upp inför att vår sladdis skulle komma (10+ år emellan barnen) så blev i princip alla besannade. Det var tufft mellan varven men vi ångrar oss absolut inte.
Tack för era utförliga svar.
Mycket att fundera över?
Fler med erfarenheter som vill dela med sig?