Inlägg från: Anonym (Missan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Missan)

Klängig katt

Du skulle kunna testa om en annan katt kan ge honom lite mer social stimulans utan att det är du som behöver ge honom det. Risken är väl att du får två "snuggle bugs" som skiter i varandra, eller att de börjar bråka. 

Annars hade jag faktiskt funderat på omplacering... Det känns ju inte rättvist mot någon att du ska leva med den stressen och att katten i förlängningen känner sig oönskad. 

I fortsättningen rekommenderar jag att du köper vuxna omplaceringar, då vet man oftast vad man får! 

Själv har jag tre katter och hade älskat en katt som du beskriver, har en som gillar att gosa med mig, en som föredrar min sambo och en som skiter i vilket och lever i sin egen lilla värld. 

• Anonym (Missan)
    Anonym (Npf) skrev 2026-03-13 15:04:59 följande:
    Han var ett år när han kom till oss och beskrevs så som jag hoppades att han skulle vara.

Oönskad har jag svårt att tro att han känner sig. Han får väldigt mycket uppmärksamhet, och ännu mer veckorna barnen är här. Det är mitt mående som blir påverkat. Har funderat på att skaffa en kompis till honom, men ja... tänker lite att man vet vad man har, men inte vad man får...
    Då får du ta det som ett kvitto på att han känner sig mer trygg hos dig än där han var innan. Bravo! (Fast jobbigt för dig, förstås.)

Du kan ju testa att vi någon omplaceringsorganisation vara jourhem till en annan katt för att se hur det funkar. Funkar det inte så adopteras ju katten ut till en ny familj, men om kemin stämmer och resultatet blir som önskat så kan du adoptera den själv.
  • Anonym (Missan)
    Anonym (sluta ha innekatt) skrev 2026-03-14 07:32:58 följande:

Du bör omplacera katten, det låter inte som att ni har en ömsesidig relation. Förslagsvis till nån som kan erbjuda den utevistelse. Många katter behöver det för att kunna må bra.

Det är olyckligt att så många skaffar så kallad "innekatt" för att sedan uppleva beteendeproblem som resultat. Katt är inte ett djur som generellt sett trivs med att bara vara inne. Det borde vara olagligt att hålla katter på det sättet.

Det beror nog mycket på vad man förväntar sig av sitt kattägande och vad man vill investera i katten. Jag har alltid bara haft innekatter men vet också om att man behöver engagera sig mer och tillgodose kattens behov av stimulans och rörelse på annat sätt än genom utevistelse. 

Nu verkar ju TS dock faktiskt vara rätt bra på att ta hand om sin katt, och att den är gosig och sällskaplig är inget beteendeproblem, tvärt om! Men för någon som TS kan det bli påfrestande ändå. 

Och jag ser nog mycket hellre att folk är rädda om sina katter och håller dem inne än släpper dem vind för våg. 
Svar på tråden Klängig katt