Inlägg från: Anonym (sluta ha innekatt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sluta ha innekatt)

Klängig katt

Du bör omplacera katten, det låter inte som att ni har en ömsesidig relation. Förslagsvis till nån som kan erbjuda den utevistelse. Många katter behöver det för att kunna må bra.

Det är olyckligt att så många skaffar så kallad "innekatt" för att sedan uppleva beteendeproblem som resultat. Katt är inte ett djur som generellt sett trivs med att bara vara inne. Det borde vara olagligt att hålla katter på det sättet.

Anonym (Npf) skrev 2026-03-14 21:56:33 följande:
    Vad är det för beteendeproblem du pratar om?

Vet du hur mycket problem katter skapar för omgivningen när de får gå ute utan tillsyn? Allt från att bajsa i sandlådor till att döda fåglar etc?

Jag har heller inte sagt att han aldrig får komma ut. Vi har provat koppel några gånger, men han vill bara in.
    Du upplever ju att det finns ett problem med hans beteende? Sen verkar det inte i detta fallet vara katten det är fel på utan snarare att du stör dig på något som är normalt givet omständigheterna.

Din katt är inomhus 24/7. Han verkar behöva mer stimulans än du ger honom. Då söker han (oönskat) din uppmärksamhet.

Detta är ett alldeles för vanligt mönster hos innekatter och innekattsägare och löses nästan alltid med att ge katten möjlighet till stimulans naturligt ute där den kan smyga, speja, jaga och utforska.

Att gå ut i koppel är inte att jämföra med fri utevistelse. Koppel funkar för vissa men många katter tycker att det är obehagligt med något som sitter åt runt kroppen som tex en sele. Katter i sele går ibland märkligt, längs husväggar, låg frigång, låg svansföring osv. Det tolkar då ägaren som att den inte vill vara ute. Fast egentligen är det mer en reaktion på att den inte gillar selen och inte har fått en chans att vänja sig vid att vara ute för att den inte fått vara det så mycket eller från ung ålder.

Om du stör dig på katten och hans beteenden och inte vill försöka förstå honom bättre så tycker jag att du ska omplacera till nån som har den ambitionen istället.
    Anonym (Npf) skrev 2026-03-15 18:32:48 följande:
    Herregud vad du har många förutfattade meningar.
    Jag har både privat och professionell erfarenhet av katter sedan decennier. Jag försöker ge dig råd utifrån hur du beskriver situationen och utifrån den erfarenheten på ett öppet diskussionsforum på internet. Det är tråkigt att du inte vill ha en konstruktiv diskussion utan istället väljer att bli defensiv och uttrycker det på detta sätt.

Jag tror inte att det är något fel på din katt. Jag tror att problemet uppstår i din inställning till hans (normala) beteende och din avsaknad av respons på hans behov.
    Anonym (Npf) skrev 2026-03-16 09:41:39 följande:

Om du vill ha en vettig dialog kan du börja med att fråga hur han aktiveras etc, istället för att utgå ifrån att jag inte vet hur man tar hand om en katt.

Han får massa uppmärksamhet och han har massa aktiveringsleksaker. Klättergrejer, pussel, laserpekare osv. Han är lika klängig vad man än gör.

Du verkar absolut vara en jätteduktig matte och gör säkert det allra bästa du förmår för din innekatt.

ÄNDÅ funkar ju inte er relation som du vill.

Om målet är att vara lite mindre med din katt än vad du är nu och slippa hans infernaliska gosande så kanske du ska överväga att ha honom mindre där du är?

Varför får inte kattstackarn gå ut? Bor du dåligt till? Är katten av en ras som inte tål svalare väder eller är det nån av de mindre intelligenta sorternas raskatt?
Svar på tråden Klängig katt