• Anonym (Van med ordning o reda)

Omogen 18 åring

Jag är särbo med en man som har en 18 årig dotter. Hon tar inget eget initiativ till att söka sommarjobb. 
    Min särbo och hans ex tar inte  heller tag i saken utan jag har ( frustrerad ) sänt länkar till honom om hur man kan söka jobb. 
    Min särbos ekonomi är urusel!
    Jag blir orolig för våra ev gemensamma aktiviter som han inte har råd med.
    När sommaren kommer så är jag rädd för att det blir som de senaste. Hon är uppe på nätterna och spelar på datorn och sover sedan fram till kl 14.
    Saknar initiativ från både min särbo och hans dotter!!!
    ge gärna tips på hur jag/ska/bör/ kan resonera!

• Svar på tråden Omogen 18 åring
  • Anonym (M.)

Du har inte med det att göra. Du kan inte klampa in och kanske förstöra relationen mellan far och dotter. Dessutom har din särbo fortfarande försörjningsplikt för sin dotter om hon går på gymnasiet, vilket hon antagligen gör. Han har däremot INGEN skyldighet att betala för roliga aktiviteter åt dig. 

• Tobben

Se till att dela alla aktiviteter med särbon 50/50 och bjud inte till en endaste krona extra sålänge han gynnar dotterns oansvariga leverna.
    Får han inte ekonomin att gå runt så tycker jag att du ska lämna honom. Du behöver inte en vuxenbäbis i ditt liv.

• Anonym (Mango)

Jag hade nog haft en längre konversation om vad som får mig att respektera en man och hur hans eftergivenhet i denna viktiga fråga både riskerar hans dotters förmåga att bli självständig och dödar min attraktion till honom.

Men jag undrar om han har fastnat i dåligt samvete efter en skilsmässa eller något liknande, det är ofta då föräldrar blir släpphänta och deras barn odrägliga.

Fråga om han ser det större målet "självständighet" för sin dotter och hur han tänker nå det om han inte ens kan ställa krav på att söka sommarjobb till en 18-åring som får rösta i nästa val?

• septembermamma2022

Du ska högaktningsfullt skita i hur han uppfostrar sitt barn så länge hon inte bor under ditt tak.

Om du stör dig på situationen och på din särbos ekonomi och hur hans dotter påverkar den så är det nog enklast att göra slut och hitta en partner som du stör dig mindre på och som har en ekonomi som bättre matchar dina krav.

Du har ingen rätt att försöka styra över deras liv.

• Egon den stora

Vad har ni gemensamt att bygga en relation på?  Om du retar dig på detta redan nu som särbo hur går man vidare då? 

• Anonym (han)
    Anonym (Van med ordning o reda) skrev 2026-03-13 22:59:53 följande:
    Omogen 18 åring

Jag är särbo med en man som har en 18 årig dotter. Hon tar inget eget initiativ till att söka sommarjobb. 
    Min särbo och hans ex tar inte  heller tag i saken utan jag har ( frustrerad ) sänt länkar till honom om hur man kan söka jobb. 
    Min särbos ekonomi är urusel!
    Jag blir orolig för våra ev gemensamma aktiviter som han inte har råd med.
    När sommaren kommer så är jag rädd för att det blir som de senaste. Hon är uppe på nätterna och spelar på datorn och sover sedan fram till kl 14.
    Saknar initiativ från både min särbo och hans dotter!!!
    ge gärna tips på hur jag/ska/bör/ kan resonera!

Vad har du ens med detta att göra? Vad är problemet för dig hur dottern sover eller vad hon gör? Vad är det för initiativ du ska ha från dottern?

Särbon själv är ju en annan sak, men om hans sätt och ekonomi inte passar dig så är det kanske inte en bra matchning mellan er?
  • Anonym (han)
    Tobben skrev 2026-03-14 17:47:30 följande:

Se till att dela alla aktiviteter med särbon 50/50 och bjud inte till en endaste krona extra sålänge han gynnar dotterns oansvariga leverna.
    Får han inte ekonomin att gå runt så tycker jag att du ska lämna honom. Du behöver inte en vuxenbäbis i ditt liv.

Vadå dotters oansvariga leverne?

En 18-åring går fortfarande på gymnasiet och föräldrarna är försörjningspliktiga. Så ett sommarjobb skulle inte bidra till försörjning utan möjligen till 18-åringens egna nöjen och liknande. 
  • Tobben
    Anonym (han) skrev 2026-03-16 10:52:08 följande:
    Vadå dotters oansvariga leverne?

En 18-åring går fortfarande på gymnasiet och föräldrarna är försörjningspliktiga. Så ett sommarjobb skulle inte bidra till försörjning utan möjligen till 18-åringens egna nöjen och liknande. 
    Att spela dator hela nätterna och sova bort halva dagarna och inte visa något intresse för att äga sin egen ekonomi tycker jag är oansvarigt. I i mina ögon borde man som 18-åring börja vara intresserad av självatändighet.
    Att ts särbo inte tycker det och därmed inte har råd att delta i gemensamma aktiviteter finner jag problematiskt.
    Jag skulle inte vilja dejta någon som har så dålig ekonomi att det begränsar fritidsaktiviteterna.
    Det är i och för sig inte klarlagt vad den taskiga ekonomin beror på, där kan jag tänka mig att det finns flera orsaker.
  • Anonym (han)
    Tobben skrev 2026-03-16 11:36:42 följande:
    Att spela dator hela nätterna och sova bort halva dagarna och inte visa något intresse för att äga sin egen ekonomi tycker jag är oansvarigt. I i mina ögon borde man som 18-åring börja vara intresserad av självatändighet.
    Att ts särbo inte tycker det och därmed inte har råd att delta i gemensamma aktiviteter finner jag problematiskt.
    Jag skulle inte vilja dejta någon som har så dålig ekonomi att det begränsar fritidsaktiviteterna.
    Det är i och för sig inte klarlagt vad den taskiga ekonomin beror på, där kan jag tänka mig att det finns flera orsaker.
    Ekonomin och dottern är helt olika saker, och särbon har egentligen inte med något av det att göra. Om  mannen har dålig ekonomi är det väl egentligen bara att gilla läget eller dra vidare. Gemensamma aktiviteter får de ju dela på om det finns pengar till det. Men dottern och vad hon gör eller inte gör har inget med saken att göra. 

Om särbon har problem med mannen så får hon väl se sig om efter någon som passar henne bättre. Inte lägga sig i vad han gör med sina pengar eller vad hans dotter gör. 
  • Tobben
    Anonym (han) skrev 2026-03-16 12:02:49 följande:
    Ekonomin och dottern är helt olika saker, och särbon har egentligen inte med något av det att göra. Om  mannen har dålig ekonomi är det väl egentligen bara att gilla läget eller dra vidare. Gemensamma aktiviteter får de ju dela på om det finns pengar till det. Men dottern och vad hon gör eller inte gör har inget med saken att göra. 

Om särbon har problem med mannen så får hon väl se sig om efter någon som passar henne bättre. Inte lägga sig i vad han gör med sina pengar eller vad hans dotter gör. 
    I de förhållanden jag har varit i så har jag försökt hjälpan min partner med sådan som inte har fungerat. Att bara att välja att avsluta förhållandet är inte min grej.
    Ts verkar också vara en lösningsorienterad person. Men alla är vi olika.
  • Anonym (Min styvmamma...)

Min styvmamma försökte tydligt "gifta bort" mig för att få bort mig ur hemmet så hon kunde ha pappa för sig själv. Ordnade blinddejter. Det funkade dessutom. Så det kan vara ett tips.

• Anonym (han)
    Tobben skrev 2026-03-18 16:51:16 följande:
    I de förhållanden jag har varit i så har jag försökt hjälpan min partner med sådan som inte har fungerat. Att bara att välja att avsluta förhållandet är inte min grej.
    Ts verkar också vara en lösningsorienterad person. Men alla är vi olika.
    Vem bestämmer vad som fungerar eller inte? Varför ska en utomstående komma in och bestämma vad som är rimligt för ens barn eller ens ekonomi? Om man ber om hjälp och själv anser att det är ett problem, absolut, men annars inte. 
  • Anonym (Måns)

TS, du vill ha tips. Nu ska du få ett riktigt bra tips. Som jag ger till dom människorna som väljer att dejta män/kvinnor med barn. Du kanske har vuxna barn själv. Men som av någon oförklarlig anledning alltid blir lika förvånade när dessa prioriterar sina barn först. Du kommer ALLTID vara prio 2. 

Men så här, om du inte vill att saker ske bli komplicerat och slippa huvudvärk, tjafs och annat. Och ha en man som kan ägna sig helt åt dig och eran kärleksrelation.

Dejta INGA män med vare sig små eller vuxna barn. Svårare än så är det inte.

Det är inte din uppgift att ta på dig att fostra hans dotter. Om ni dessutom bor särbos? Då har ni väl både separata hem och ekonomi. Du har ingenting med det att göra.

Du har ett alternativ om allt är så fel med honom. Lämna, han är knappast den enda karln på denna jord.

• Tobben
    Anonym (han) skrev 2026-03-19 08:25:02 följande:
    Vem bestämmer vad som fungerar eller inte? Varför ska en utomstående komma in och bestämma vad som är rimligt för ens barn eller ens ekonomi? Om man ber om hjälp och själv anser att det är ett problem, absolut, men annars inte. 
    Med det resonemanget har ts som enda alternativ att lämna relationen.
    Inte bara ts utan de allra flesta relationer som inte fungerar perfekt bör således upphöra.
  • Anonym (han)
    Tobben skrev 2026-03-19 12:18:47 följande:
    Med det resonemanget har ts som enda alternativ att lämna relationen.
    Inte bara ts utan de allra flesta relationer som inte fungerar perfekt bör således upphöra.
    Ja, eller sluta lägga sig i sånt hon inte har med att göra eller nån bett om hennes input i. Det gäller ju såklart alla relationer, att man lägger sig inte i saker och styr och ställer med andra om man inte är ombedd. 
  • Tobben
    Anonym (han) skrev 2026-03-19 12:48:04 följande:
    Ja, eller sluta lägga sig i sånt hon inte har med att göra eller nån bett om hennes input i. Det gäller ju såklart alla relationer, att man lägger sig inte i saker och styr och ställer med andra om man inte är ombedd. 
    Låt säga att ts aldrig kan passa tiden. När hon ska träffa sin särbo så är hon alltid 15-20 minuter sen.
    Är det alltså helt fel av särbon att påpeka detta?
  • Anonym (han)
    Tobben skrev 2026-03-19 14:35:01 följande:
    Låt säga att ts aldrig kan passa tiden. När hon ska träffa sin särbo så är hon alltid 15-20 minuter sen.
    Är det alltså helt fel av särbon att påpeka detta?
    Detta handlar ju om att TS lägger sig i vad särbons BARN gör. Relationen dem emellan får de ju reda ut och påpeka vad de vill. Men att lägga sig i vad dottern gör eller inte gör, det är inte TS sak.

Inte heller är det ok av TS att lägga sig i särbons ekonomi. Så länge de inte blandar sin ekonomi så får var och en bestämma över sina egna pengar. Så om särbon vill eller måste lägga pengar på sin dotter så är det inte nåt TS ska lägga sig i heller. Däremot ska TS inte betala en massa för gemensamma aktiviteter för att särbon prioriterar annat, utan då får aktiviteter anpassas utifrån bådas ekonomiska möjligheter. 
  • Tobben
    Anonym (han) skrev 2026-03-19 15:01:16 följande:
    Detta handlar ju om att TS lägger sig i vad särbons BARN gör. Relationen dem emellan får de ju reda ut och påpeka vad de vill. Men att lägga sig i vad dottern gör eller inte gör, det är inte TS sak.

Inte heller är det ok av TS att lägga sig i särbons ekonomi. Så länge de inte blandar sin ekonomi så får var och en bestämma över sina egna pengar. Så om särbon vill eller måste lägga pengar på sin dotter så är det inte nåt TS ska lägga sig i heller. Däremot ska TS inte betala en massa för gemensamma aktiviteter för att särbon prioriterar annat, utan då får aktiviteter anpassas utifrån bådas ekonomiska möjligheter. 
    Så relationen dem emellan får de reda ut och påpeka vad de vill förutom att inte lägg sig i ekonomin?
    Min poäng är att det borde gälla allt annat också.
    Om mannen ifråga tycker att det är jobbigt att ts alltid är sen så får han helt enkelt göra slut om inte ts ber om hjälp med att passa tiderna. Om ts inte har något problem med att hon är sen så får mannen helt enkelt rätta sig efter det.

Jag skulle tycka att en relation där saker och ting inte fungerar men där man inte får lägga sig i blir en dålig relation.
Svar på tråden Omogen 18 åring