• Anonym (bara sjung)

Visor jag kan sjunga för bebisen?

Jag kan inte så många barnvisor. Mina föräldrar sjöng aldrig för mig. De enda sångerna jag kommer ihåg från jag var liten är en om veckans dagar som börjar "Måndag är så mallig, först han är", och lite av Okända djur och en annan sång som börjar "Vid skorstenen sitter kolsvart en katt". Kanske fler om jag påminns.Jag minns att vi hade en gammal sliten visbok, men jag minns också att mina föräldrar alltid sa nej om jag tog fram den. Jag vet inte var den är någonstans,

Jag har inte råd just nu att köpa en visbok, de är ju jättedyra. Så jag sjunger de sångerna och Höstvisan och de disneysånger jag kan, kanske fem stycken. 

Vad sjunger eller sjöng ni för era bebisar?

• Svar på tråden Visor jag kan sjunga för bebisen?
  • Jemp

Blinka lilla stjärna
    bä bä vita lamm
    du ska inte tro det blir sommar
    imse vimse spindel
    vyss lull lilla palt

vargasången från Ronja är fin också

• Anonym (LK)

Bebisar förstår inte texten, du kan sjunga vad som helst. Googla annars barnvisor. 

• Anonym (bara sjung)
    Jemp skrev 2026-03-18 19:27:04 följande:

Blinka lilla stjärna
    bä bä vita lamm
    du ska inte tro det blir sommar
    imse vimse spindel
    vyss lull lilla palt

vargasången från Ronja är fin också

Tack!
  • Hellishen

Sov du lilla videung 
    Vargsången
    Blinka lilla stjärna
    Utan dina andetag
    Ekorrn satt i granen
    När trollmor har lagt de elva små trollen 

Sjung något du gillar! Måste ju inte vara vaggvisor och barnsånger utan kan vara vad som helst som du gillar. 

Kram! 

• Anonym (A)

Min hatt den har tre kanter.

• Blacknails86

Vi har flera pekböcker hemma med vanliga visor för barn som är jättebra då fantasin tryter.
    Vi har också några böcker som kan spela upp melodierna. Kanske hittar du på loppis?

Populära hos oss:
    Lilla snigel
    Små grodorna
    Räven raskar över isen
    I ett hus vid skogens slut
    Björnen sover
    Imse vimse spindel
    Var är tummen?
    och många fler...

Tråkigt att inte dina föräldrar ville sjunga för dig. Men nuförtiden känns det som att det är ganska vanligt att folk inte sjunger? Jättefint att du vill ge den gåvan till ditt barn, oberoende av sångförmåga.

• Anonym (flera)
    Anonym (bara sjung) skrev 2026-03-18 19:21:13 följande:
    Visor jag kan sjunga för bebisen?

Jag kan inte så många barnvisor. Mina föräldrar sjöng aldrig för mig. De enda sångerna jag kommer ihåg från jag var liten är en om veckans dagar som börjar "Måndag är så mallig, först han är", och lite av Okända djur och en annan sång som börjar "Vid skorstenen sitter kolsvart en katt". Kanske fler om jag påminns.Jag minns att vi hade en gammal sliten visbok, men jag minns också att mina föräldrar alltid sa nej om jag tog fram den. Jag vet inte var den är någonstans,

Jag har inte råd just nu att köpa en visbok, de är ju jättedyra. Så jag sjunger de sångerna och Höstvisan och de disneysånger jag kan, kanske fem stycken. 

Vad sjunger eller sjöng ni för era bebisar?

Jag köpte några av Barnkammarböcker, som är sånger för barn. Mitt barn är fött på stenålderns, så då kom en CD-skiva till boken. Idag tror jag att det är en Spotify lista eller liknande. 

Böckerna användes flitigt, vi sjöng varje dag och lyssnade på skivan tills jag blev halvt galen. Jag brukar ge en sån till alla nya bebisar i bekantskapskretsen.

Den blå barnkammarboken - Bok (9789178032877) | Bokus
  • Linnie

Jag har inga egna barn tyvärr. Men min mamma sjöng väldigt ofta I Natt Jag Drömde. Den sjunger min syster för sitt barn och jag har också sjungit den när jag nattat något barn jag stått nära när barnet var yngre. Jättefin sång som behövs i omvärldsläget.

Svar på tråden Visor jag kan sjunga för bebisen?