• Anonym (SvenskMan)

Är svenska män impopulära?

Det blir oftare och oftare (särskilt bland yngre generationer som Gen Z) att svenska tjejer skaffar sig en man med icke-svenskt ursprung. T.ex män från Mellanöstern och Nordafrika. Har ni samma uppfattning som mig? Varför väljer så många svenska kvinnor/tjejer bort svenska män?

Är det mer exotiskt med utländska? Är dom snyggare? Är dom mer framåt?

• Svar på tråden Är svenska män impopulära?
  • Anonym (b)

Mindre rasistiska än andra generationer+ vill inte dejta någon som skriver liknande trådar

(och hej nedåttummar trots att jag hittills bara dejtat svennar)

• Anonym (modigare)

Svenska killar vågar ju inte flörta med en kvinna (förutom via skärm) eller bjuda ut henne, det vågar utländska män. Och ja oftast är dom snyggare också, men det är deras framåtanda och mod och initiativförmåga som gör att dom vinner. Svenska män har blivit loja prinsessor och då blir dom utan kvinna. Utländska män uppvaktar och visar sitt intresse utan att skämmas. 

• Anonym (fast nej)

Fast nej, vad man än tror för att man läser det på nätet, så är det faktiskt så att de flesta svenska killar har en partner, stadig eller tillfällig, och de flesta av dessa partners är svenska.

Ut ur bubblan.

• Anonym (Anonym)

TS

Strunta i brudar, umgås med dina föräldrar. Ingen brud kommer någonsin ta dina föräldrars plats. Dina föräldrar är mycket viktigare än en brud, speciellt en svensk sådan. 

Dagens brudar har inget att erbjuda, du kan göra dig en tjänst och bara vara med dina föräldrar så kommer du tacka dig själv i framtiden. 

• Anonym (Lajla S)
    Anonym (modigare) skrev 2026-03-20 22:14:43 följande:

Svenska killar vågar ju inte flörta med en kvinna (förutom via skärm) eller bjuda ut henne, det vågar utländska män. Och ja oftast är dom snyggare också, men det är deras framåtanda och mod och initiativförmåga som gör att dom vinner. Svenska män har blivit loja prinsessor och då blir dom utan kvinna. Utländska män uppvaktar och visar sitt intresse utan att skämmas. 

Håller med !     Våran trosor blir inte blöta utav  timida, mesiga töntar som inte vågar nåt.
  • Anonym (Vava)

Många svenska män är passiva och snåla. Många utländska män är mer framåt, tar initiativ och vägrar nåt annat än att stå för utgifterna både under dejtandet och relationen. 

• Anonym (Teddy)
    Anonym (SvenskMan) skrev 2026-03-20 22:06:24 följande:
    Är svenska män impopulära?

Det blir oftare och oftare (särskilt bland yngre generationer som Gen Z) att svenska tjejer skaffar sig en man med icke-svenskt ursprung. T.ex män från Mellanöstern och Nordafrika. Har ni samma uppfattning som mig? Varför väljer så många svenska kvinnor/tjejer bort svenska män?

Är det mer exotiskt med utländska? Är dom snyggare? Är dom mer framåt?

Det får dem så gärna göra om så är fallet. Svenska tjejer har inget att erbjuda ändå, vilket killarna snart kommer att märka och så tröttnar dem på kravmaskinerna...
    Men bara för nyfikenhetens skull. Vad grundar du ditt påstående på? Länka gärna till något som styrker det du säger. För inte är du väl en sån där fjant som hittar på detta bara för att provocera, säg?
  • Anonym (Gerhaldt)

Ja!, har definitivt märkt en rätt stor skillnad dom senaste 2-3 åren. Helt omöjligt att få igång en konversation med en svensk kvinna.  Antingen svarar dom inte eller så hinner jag knappt presentera mig innan jag for kalla handen.

Känns som kvinnor börjat tagit mer avstånd. Tror det har mycket med det politiska klimatet. DN hade publicerat en artikel härom dagen att dom flesta kvinnor är åt vänster och dom flesta män åt höger 

Artikeln i sig handlade om det låga födelsetalen. Känns som könen går isär ännu mer pga av värderingar och politiska åsikter. Vi verkar glida isär mer och mer. Kan knappast vara en bra utveckling. Sett många kvinnors kommentera att dom kommer sluta dejta män och ta avstånd.

Känna sig ännu mer otrygga om Tidö med SS vinner. Då dom inte direkta värnar om kvinnors rättigheter och vill skicka kvinnor tillbaka i tiden med några av deras förslag. Världen är ju stökig redan nu. Så antar att det är någon slags reaktion?

Jag tror imart detta kommet bli betydligt värre om en viss politik vinner, som en majoritet av kvinnor inte vill ha.

För övrigt finns det ju svenska män som släpar hem massa asiatiskor och afrikanskor.

• Anonym (Gerhaldt)
    Anonym (Teddy) skrev 2026-03-21 00:24:33 följande:
    Det får dem så gärna göra om så är fallet. Svenska tjejer har inget att erbjuda ändå, vilket killarna snart kommer att märka och så tröttnar dem på kravmaskinerna...
    Men bara för nyfikenhetens skull. Vad grundar du ditt påstående på? Länka gärna till något som styrker det du säger. För inte är du väl en sån där fjant som hittar på detta bara för att provocera, säg?
      Problemet är att det inte blir några barn, där har kvinnor all makt, än så länge. Blir inga par och familjer heller. Om kvinnor känner sig otrygga ,blir det i slutändan vi män som lider mest. Vi män tenderar att bli mer destruktiva.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Lajla S) skrev 2026-03-20 23:52:47 följande:
    Håller med !     Våran trosor blir inte blöta utav  timida, mesiga töntar som inte vågar nåt.
    Men är det inte det ni kvinnor velat ha och har fått nu? Jämlikhet och döda könsroller? 
    Jag såg en en artikel i Göteborgs-Posten där könsrollerna hos GenZ diskuterades  och där framstod det att dagens unga killar hellre investerar på sig själva, den egna ekonomin och vänskapen med polarna än på tjejer på barer som kräver princess treatment som bare minimum och jag förstår dom. Jag är själv likadan. Mina pengar går till att bygga upp min ekonomi för att jag ska nå mina mål i livet och går jag till baren med polarna är det enbart just för att umgås med dom. Jag spelar inte med i tjejernas spel och jag är bara glad att slippa all jävla drama ni tjejer omger er med. Kommer en tjej fram och vill snacka med mig ska jag givetvis lyssna, men förvänta er inte att jag ska bjuda på drinkar.   
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Gerhaldt) skrev 2026-03-21 00:41:50 följande:

Ja!, har definitivt märkt en rätt stor skillnad dom senaste 2-3 åren. Helt omöjligt att få igång en konversation med en svensk kvinna.  Antingen svarar dom inte eller så hinner jag knappt presentera mig innan jag for kalla handen.

Känns som kvinnor börjat tagit mer avstånd. Tror det har mycket med det politiska klimatet. DN hade publicerat en artikel härom dagen att dom flesta kvinnor är åt vänster och dom flesta män åt höger 

Artikeln i sig handlade om det låga födelsetalen. Känns som könen går isär ännu mer pga av värderingar och politiska åsikter. Vi verkar glida isär mer och mer. Kan knappast vara en bra utveckling. Sett många kvinnors kommentera att dom kommer sluta dejta män och ta avstånd.

Känna sig ännu mer otrygga om Tidö med SS vinner. Då dom inte direkta värnar om kvinnors rättigheter och vill skicka kvinnor tillbaka i tiden med några av deras förslag. Världen är ju stökig redan nu. Så antar att det är någon slags reaktion?

Jag tror imart detta kommet bli betydligt värre om en viss politik vinner, som en majoritet av kvinnor inte vill ha.

För övrigt finns det ju svenska män som släpar hem massa asiatiskor och afrikanskor.

Njaa..... Till en liten del kan politik ha med det att göra, men  unga killar verkar vara mer inriktade på att investera i sig själva, i den egna ekonomin samt vänskapen med vännerna. Tjejer är inte så högprioriterade längre. Även feminismen och meetoo spelar säkert en viss roll också. Killar har blivit uthängda som kryp och förlöjligade i sociala medier av tjejer bara för att han inte var snygg nog.

Vilka förslag är det Tidöregeringen har lagt fram som ska skicka kvinnan bakåt i tiden? 
  • Anonym (Therese Raquin)
    Anonym (Teddy) skrev 2026-03-21 01:47:07 följande:
    Men är det inte det ni kvinnor velat ha och har fått nu? Jämlikhet och döda könsroller? 
    Jag såg en en artikel i Göteborgs-Posten där könsrollerna hos GenZ diskuterades  och där framstod det att dagens unga killar hellre investerar på sig själva, den egna ekonomin och vänskapen med polarna än på tjejer på barer som kräver princess treatment som bare minimum och jag förstår dom. Jag är själv likadan. Mina pengar går till att bygga upp min ekonomi för att jag ska nå mina mål i livet och går jag till baren med polarna är det enbart just för att umgås med dom. Jag spelar inte med i tjejernas spel och jag är bara glad att slippa all jävla drama ni tjejer omger er med. Kommer en tjej fram och vill snacka med mig ska jag givetvis lyssna, men förvänta er inte att jag ska bjuda på drinkar.   
    Är det "princess treatment" att dela på uppgifter i hemmet och inte bli misshandlad?

För du kan väl inte ha bommat helt att det finns trådar i detta forum om kvinnor som akut behöver fly från den snubbe som påstod att han älskade dem?

Kvinnor behöver vara mer försiktiga än män, det är fakta. Och om de blir utsatta blir de idag bara hånade av män för att de "valde fel" fast killen var hur charmig och snäll som helst de första 8 månaderna. Så ni är ju bra på att gräva er egen grav på det viset.

Att välja fel man är det värsta misstaget en kvinna kan göra och det kan helt utan överdrift påverka hela hennes fortsatta liv. så det är inte drama, det kan vara på liv eller död.

Drama är Donald Trump- där kan vi snacka om överreaktioner och princessbeteende!
  • smakriktvardethär

Jag vet att utländska killar chansar mer, när jag var yngre umgicks jag mycket med killar från hela världens alla hörn...så jag har sett det på nära håll.

MEN att tjejer oftare väljer en utländsk kille är bullshit...jag tror det är helt tvärt om men tror inte du märker/reagerar när två svenskar går förbi dig.

Om det skulle vara att de valde en utländsk kille så är det ju deras val och orsakerna kan vara många...kan också vara att han är just utländsk men det finns de som alltid skulle välja en svensk.

Inget är fel.

• Anonym (wut)
    Anonym (Gerhaldt) skrev 2026-03-21 00:44:37 följande:
      Problemet är att det inte blir några barn, där har kvinnor all makt, än så länge. Blir inga par och familjer heller. Om kvinnor känner sig otrygga ,blir det i slutändan vi män som lider mest. Vi män tenderar att bli mer destruktiva.
    Lider män mer av att det inte blir några barn, par och familjer? Det är främst kvinnor som är desperata efter att skaffa barn och familj vad jag märkt.
  • fornminne

Statistiskt sett finns det inget som tyder på att svenska tjejer väljer killar med utländsk bakgrund, oftare än de väljer svenska killar. Snarare tvärtom.

De flesta väljer en partner från sin egen kultur eller liknande kultur. Det gäller både majoritetsbefolkningen och minoriteter.

Som någon skrev ovan, du lägger nog bara märke till synligt blandade par, mer än du lägger märke till helsvenska par, eller par där båda verkar ha samma ursprung.

Det är vanligare med blandade par bland yngre och medelålders än bland äldre, men det beror ju på att yngre har växt upp i ett mer blandat samhälle, samt kanske använder internet och sociala kontakter där på ett annat sätt. (Mer internationellt).

Inget tyder på att det är vanligare med svenska kvinnor och mena-män, än det är med svenska män och kvinnor från Asien...

• fornminne

Och de tjejer och unga kvinnor som väljer att inte dejta öht, eller tycker att det är svårt att hitta en vettig man pga att många unga män blir alltmer höger och inte sällan misogyna (tänk "manosfären"), lär ju inte dejta män med rötter i kulturer som ofta är ännu mer misogyna.

Det säger väl sig självt?

De som väljer bort många svenska killar för att de är för höger och icke-jämställda, väljer garanterat bort många utländska killar också.

• Postman

Tror inte alls att svenska män är impopulära, däremot verkar en del kvinnor män (på nätet) ha väldigt mycket fördomar om varandra. Irl hör jag inga diskussioner om det mer än att alla tycker det är sorgligt att det föds så få barn. 

• Trent
    Anonym (Teddy) skrev 2026-03-21 00:24:33 följande:
    Du menar precis som du gör? Du är väl ingen fjant?
Svar på tråden Är svenska män impopulära?