Inlägg från: Anonym (House) |Visa alla inlägg
  • Anonym (House)

Bostadsmarknaden

Att folk är för snåla för att betala vad det kostar att bo är inte det samma som att bostadspolitiken är rutten.

Och hemlösa har noll med saken att göra eftersom den handlar om avskaffandet av mentalsjukhusen på 90-talet.

Vill du få fram fler bostäder behöver du avreglera hyrorna och regelverket kring bostäders utformning.

• Anonym (House)

"Uthyrning pågår"

2 rok 61,8 m2 9620 kr/månad

3 rok 70,2 m2 11880 kr/mån

4 rok 76,0 m2 13250 kr/mån

Ett projekt i en av Sveriges större städer på dagspendlingsavstånd till ett av de tre storstadsområdena. I nuläget nästan 100 tomma lägenheter bara i detta nybyggda hus/kvarter

Varsågod och flytta in. 

.

Bostäder blir dessutom ett ännu mindre problem i och med distansarbetets genomslag.

New York (stat och stad) har precis upptäckt detta.

Deras guvernör gick ut med en vädjan till välbetalda fd NY-bor att flytta tillbaka då hennes skatteunderlag minskat då de flyttat till Texas och Florida.

Bo i lågskattedelstater men fortfarande jobba mot företag på Wall Street.

• Anonym (House)
    Tom Araya skrev 2026-03-26 23:48:14 följande:
    Du vill inte se att inkomst har något att göra med vad man kan eller vill betala för sitt boende?
    Anonym (House) skrev 2026-03-26 08:00:21 följande:

Och hemlösa har noll med saken att göra eftersom den handlar om avskaffandet av mentalsjukhusen på 90-talet.

Du vill mena de som drabbas av hemlöshet är människor som alla är gravt psykiskt sjuka? Har du några belägg för det?Visst kan man avreglera hyrorna, men då uppstår kanske andra problem, att det råder brist på arbetskraft där hyrorna är höga.

Tittar man på de byggregler för bostäder så handlar mycket om miljöpåverkan, energieffektivitet, livslängd e.t.c. Även vad det gäller boendestandard och måttnormer så har dessa kommit av kunskapen om vad som skapar en god, hälsosam och trivsam boendemiljö.
    Det blir som att backa tiden till det som var den svenska urbana miljön fram till 1930-40-talet.
    Är detta något man verkligen vill förändra till det sämre och vem ska i så fall ta konsekvenserna av det?
    Har vi inte nog av psykisk ohälsa i Sverige?
    Jag tänker att de som läser här är vuxet folk som man inte behöver förklara det självklara för. Nä, en tioårings veckopeng räcker inte till en paradvånging på Östermalm.

Men de allra, allra flesta HAR råd med en bostad. Särskilt givet alla stöd och bidrag som finns.

Men folk är för snåla och VILL inte betala vad det kostar att bo. Llagar över brist på lägenheter när 100-tals nyproducerade lägenheter finna att få över dagen för "usch vad dyrt det är med 12000 för en trerummare".

Ja hemlösheten är i huvudsak missbruk och psykisk ohälsa.

Så i trådstarten skriver du att bostadspolitiken är rutten och sedan berättar du om hur bra det som utgör denna bostadspolitik, som hyresregleringar och byggregler, ändå är. 
  • Anonym (House)
    Anonym (H) skrev 2026-03-27 06:18:47 följande:
    Var finns en 3:a för 12.000kr/månad med omedelbar inflyttning? Genuint nyfiken.
    Var vill du bo? Du hittar lediga trerummare för 12000 i månaden överallt.

Lade du till "omedelbar inflyttning" för att göra saken omöjlig eller är du ok med att vänta en månad eller två på inflyttning?
  • Anonym (House)
    Tom Araya skrev 2026-03-27 06:45:14 följande:
    12 000 är billigt för nyproducerad 3:a. I Stockholms län är det inte ovanligt att 1:or (nyproduktion) ligger på den hyran. 3:orna ligger på 14-20 k.
    Men även 12 k för enbart hyran svider om du har en lön på 25 k före skatt.
    Anonym (House) skrev 2026-03-27 06:05:56 följande:
    Jag bad om en källa, inte om din åsikt.Jag redogjorde för de skäl som finns för reglering och sannolika konsekvenser om man tar bort dem, för att marknadsliberaler ska förstå att det inte bara är "bara att..."
    Har du inga starkare argument så verkar din tanke inte särskilt väl genomtänkt.

Så det är på den nivån du tänkte hålla dig?

"Min multisjuka kusin i koma kan inte jobba övertid så han har inte lön nog att hyra en enrummare för 20000 i månaden"?

Vill du diskutera på riktigt så får du sluta diskutera utaifrån extremfall.

Jag tänkte det var allmänt känt att psykisk sjukdom och missbruk dominerar hemlösheten. Det görs nya studier på detta lite då och då av olika aktörer men varsågod - första bästa trätt i sökmaskinen.

Haninge kommun med hänvisning till "Bostad först"

www.haninge.se/globalassets/forvaltningsspecifikt-globalt-innehall/social--och-aldreforvaltning/dokument/hemloshet-rapporter-intranat/kartlaggning-av-hemloshet-inom-social--och-aldreforvaltningen-2022-04-14-an.pdf

Frågan är vad du tror om de hemlösa.

Och det är fortfarande du som först klagar på systemet och sedan försvarar detaljerna i det. 
  • Anonym (House)
    Tom Araya skrev 2026-03-27 06:45:14 följande:
    Men även 12 k för enbart hyran svider om du har en lön på 25 k före skatt.
    Anonym (House) skrev 2026-03-27 06:05:56 följande:
    J

Minimilönen för en 18-åring inom handel är lite drygt 26600 i månaden i år.

Oklart varför en 18-åring ska ha en trerummare.
  • Anonym (House)
    Kammen320 skrev 2026-03-27 06:59:30 följande:

Problemet är väl att väldigt få har råd att bo i de nya lägenheter som byggs. 

Precis det jag skriver - fast tvärtom.

Problemet är att folk är för snåla för att betala vad de kostar. Inte att de har råd. Det har de. Men de vill inte betala så mycket.

Själv önskar jag att nötfärsen fortfarande kostar 50 kr kilot som jag kommer ihåg det från förr.

En 18-åring i handeln tjänar minst 26600 i månaden.

Medianlönen i Sverige är 37100 i månaden.

Folk har råd att betala för att bo.
  • Anonym (House)
    Anonym (Minna) skrev 2026-03-26 08:31:00 följande:

Som fattigpensionär är hyrorna i lägenheter alldeles för höga så jag sitter i huset med låga omkostnader istället för att en barnfamilj skulle få njuta av villalivet. I  alternativet 55+ boende räcker pensionen inte ens till hyra och mat för barnen "ska ju ärva" också.

Så du är de facto miljonär(?) men tycker inte du har råd med hyran för en lägenhet. 
  • Anonym (House)
    Tom Araya skrev 2026-03-27 07:54:09 följande:
    Har du någon källa på det?
    Kul debatt-teknik.

Prova länkarna Rataxes gav om du verkligen undrar.
  • Anonym (House)
    Anonym (H) skrev 2026-03-27 08:28:54 följande:
    Du skriver själv inflyttning över dagen längre upp utan att peka ut område. 
    Nä, det gör jag inte.

Jag skrev om att FÅ över dagen. Sedan kan inflyttning vara en eller två  månader bort.

Ser du skillnaden mot "omedelbar inflyttning"?
Svar på tråden Bostadsmarknaden