• Anonym (Sara)

Namn?

Jag måste verkligen skicka in blanketten nu men jag kommer inte vidare. Är själv med valet då kak lite ensamstående. 

Vet att detta är en personlig fråga men jag är ändå nyfiken vad folk tycker. 

Vilket namn är finast? Och varför- skriv gärna en motivering om ni har någon. 

Tack!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Namn?
  • Anonym (E.)

Jag skulle ta Julia, det är ett av de där ultimata flicknamnen som aldrig kan vara fel - i något land eller i någon tid. Det är vackert, feminint, kommer ifrån en av de gamla kulturerna (den romerska, Julius Ceasars dotter hette Julia) och förekommer även i klassisk litteratur (Romeo och Julia t.ex.). 

Emma är helt OK, men för mig är det för smeknamnsbetonat. Det är förstås inte ett smeknamn NU, men ursprungligen.Plus att jag tänker på t.ex. "gumma". Men som sagt - ett helt normalt och vettigt namn, det också. 

Emilia har jag egentligen ingen relation till, men det är förstås också helt OK. Jag värderar det mittemellan Julia som är toppen och Emma som får godkänt!

• Anonym (S)

Tycker som ovan att Julia är fint och tidlöst. Hade en Julia i klassen i grundskolan som var jättegullig. Emma är också fint men har många i min umgängeskrets som döpt sina döttrar till just Emma så det börjar kännas lite för vanligt, i alla fall från mitt perspektiv! Emilia har jag dessvärre dåliga associationer till, men namnet i sig är ju fint. 

• Anonym (T)

Julia är vanligt. Jag var själv inne på att om jag skulle få en dotter så ville jag att hon skulle heta Julia. Det var runt 2000 och därefter fullkomligt exploderade namnet.

Lite tråkigt med så många tänkte jag även om det är ett fint namn. 

Emma. Många heter det ja, men det är inte många i varje årskurs. Många Emmor är födda 80- och 90-tal. Ingen skulle dock höja på. Ögonbrynet åt att namnet är gammalt utan det är ett ganska tidlöst namn. Trevligt att skriva också för hand. 

Emilia. Inget ovanligt namn men inte heller ett dussinnamn. Helt klart min favorit även om jag gärna haft en gammal släktstavning Emelia, men då kommer ingen någonsin stava rätt... Ett namn som funkar på en gullig bebis likväl en obstinat tonåring, en kvinna i 40-årsåldern och en gammal tant. 

Mitt tips. Skriv "namnteckning " med efternamnet. Det som flyter bäst är helt klart en vinnare! 

Har inte med saken att göra men som en parentes. Blev ju ingen Julia här, det blev en Signe. Inte supervanligt egentligen men de är tre i samma årskurs ändå! 

Svar på tråden Namn?