Anonym (E.) skrev 2026-03-25 03:23:33 följande:
Jag skulle ta Julia, det är ett av de där ultimata flicknamnen som aldrig kan vara fel - i något land eller i någon tid. Det är vackert, feminint, kommer ifrån en av de gamla kulturerna (den romerska, Julius Ceasars dotter hette Julia) och förekommer även i klassisk litteratur (Romeo och Julia t.ex.).
Emma är helt OK, men för mig är det för smeknamnsbetonat. Det är förstås inte ett smeknamn NU, men ursprungligen.Plus att jag tänker på t.ex. "gumma". Men som sagt - ett helt normalt och vettigt namn, det också.
Emilia har jag egentligen ingen relation till, men det är förstås också helt OK. Jag värderar det mittemellan Julia som är toppen och Emma som får godkänt!
Tack!
Håller med ang Julia. Men jag tycker Emilia passar in på den beskrivningen också, att det känns tidlöst och klassiskt och aldrig fel. Det funkar på engelska, spanska, tyska osv.
Min enda invändning mot Julia är att det känns minst nordiskt av alternativen, känns mer latinskt eftersom det ju har romerskt ursprung. Jag får också liiite öststatliga vibbar eftersom namnet är vanligt i Polen och Ryssland.
En potentiell nackdel är att jag har en framtidsvision att ev flytta till Spanien och jag tycker inte uttalet på spanska är så fint. J blir lite som ett sch- ljud på spanska.. Medan Emilia låter ungefär lika på alla språk.
Men vi kanske inte alls flyttar till Spanien så vete sjutton hur rimligt det är att väga in det...
Julia passar bäst till mitt efternamn tycker jag, ett -sson namn. Mest pga att efternamnet låter lite tungt, många hårda konsonanter, och då tycker jag det flyter bättre med ett förnamn som inte riktigt är så långt som Emilia är. Julia flyter bättre med efternamnet.
Så många aspekter att väga in att jag helt har tappat magkänslan kring vad som känns bäst, har hamnat för mycket i huvudet så att säga..
Därför känns det skönt att höra vad andra tycker. Så tack för din input.