• Anonym (Sara)

Namn?

Jag måste verkligen skicka in blanketten nu men jag kommer inte vidare. Är själv med valet då kak lite ensamstående. 

Vet att detta är en personlig fråga men jag är ändå nyfiken vad folk tycker. 

Vilket namn är finast? Och varför- skriv gärna en motivering om ni har någon. 

Tack!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Namn?
  • Anonym (E.)

Jag skulle ta Julia, det är ett av de där ultimata flicknamnen som aldrig kan vara fel - i något land eller i någon tid. Det är vackert, feminint, kommer ifrån en av de gamla kulturerna (den romerska, Julius Ceasars dotter hette Julia) och förekommer även i klassisk litteratur (Romeo och Julia t.ex.). 

Emma är helt OK, men för mig är det för smeknamnsbetonat. Det är förstås inte ett smeknamn NU, men ursprungligen.Plus att jag tänker på t.ex. "gumma". Men som sagt - ett helt normalt och vettigt namn, det också. 

Emilia har jag egentligen ingen relation till, men det är förstås också helt OK. Jag värderar det mittemellan Julia som är toppen och Emma som får godkänt!

• Anonym (S)

Tycker som ovan att Julia är fint och tidlöst. Hade en Julia i klassen i grundskolan som var jättegullig. Emma är också fint men har många i min umgängeskrets som döpt sina döttrar till just Emma så det börjar kännas lite för vanligt, i alla fall från mitt perspektiv! Emilia har jag dessvärre dåliga associationer till, men namnet i sig är ju fint. 

• Anonym (T)

Julia är vanligt. Jag var själv inne på att om jag skulle få en dotter så ville jag att hon skulle heta Julia. Det var runt 2000 och därefter fullkomligt exploderade namnet.

Lite tråkigt med så många tänkte jag även om det är ett fint namn. 

Emma. Många heter det ja, men det är inte många i varje årskurs. Många Emmor är födda 80- och 90-tal. Ingen skulle dock höja på. Ögonbrynet åt att namnet är gammalt utan det är ett ganska tidlöst namn. Trevligt att skriva också för hand. 

Emilia. Inget ovanligt namn men inte heller ett dussinnamn. Helt klart min favorit även om jag gärna haft en gammal släktstavning Emelia, men då kommer ingen någonsin stava rätt... Ett namn som funkar på en gullig bebis likväl en obstinat tonåring, en kvinna i 40-årsåldern och en gammal tant. 

Mitt tips. Skriv "namnteckning " med efternamnet. Det som flyter bäst är helt klart en vinnare! 

Har inte med saken att göra men som en parentes. Blev ju ingen Julia här, det blev en Signe. Inte supervanligt egentligen men de är tre i samma årskurs ändå! 

• Anonym (Sara)
    Anonym (E.) skrev 2026-03-25 03:23:33 följande:

Jag skulle ta Julia, det är ett av de där ultimata flicknamnen som aldrig kan vara fel - i något land eller i någon tid. Det är vackert, feminint, kommer ifrån en av de gamla kulturerna (den romerska, Julius Ceasars dotter hette Julia) och förekommer även i klassisk litteratur (Romeo och Julia t.ex.). 

Emma är helt OK, men för mig är det för smeknamnsbetonat. Det är förstås inte ett smeknamn NU, men ursprungligen.Plus att jag tänker på t.ex. "gumma". Men som sagt - ett helt normalt och vettigt namn, det också. 

Emilia har jag egentligen ingen relation till, men det är förstås också helt OK. Jag värderar det mittemellan Julia som är toppen och Emma som får godkänt!

Tack!

Håller med ang Julia. Men jag tycker Emilia passar in på den beskrivningen också, att det känns tidlöst och klassiskt och aldrig fel. Det funkar på engelska, spanska, tyska osv. 
    Min enda invändning mot Julia är att det känns minst nordiskt av alternativen, känns mer latinskt eftersom det ju har romerskt ursprung. Jag får också liiite öststatliga vibbar eftersom namnet är vanligt i Polen och Ryssland. 
    En potentiell nackdel är att jag har en framtidsvision att ev flytta till Spanien och jag tycker inte uttalet på spanska är så fint. J blir lite som ett sch- ljud på spanska.. Medan Emilia låter ungefär lika på alla språk. 

Men vi kanske inte alls flyttar till Spanien så vete sjutton hur rimligt det är att väga in det...

Julia passar bäst till mitt efternamn tycker jag, ett -sson namn. Mest pga att efternamnet låter lite tungt, många hårda konsonanter, och då tycker jag det flyter bättre med ett förnamn som inte riktigt är så långt som Emilia är.  Julia flyter bättre med efternamnet. 

Så många aspekter att väga in att jag helt har tappat magkänslan kring vad som känns bäst, har hamnat för mycket i huvudet så att säga..

Därför känns det skönt att höra vad andra tycker. Så tack för din input. 
  • Embla twopointoh

Alla tre namnen är klassiska, väl etablerade namn, men de känns också som att de är lite fel generation för en flicka född 2026. 

Emma var vanligt från 80-talet fram tills 2010-talet, efter det har populariteten dalat. 

Julia känns som ett typiskt 2000-tals-namn, det är inte heller så vanligt längre. 

Emilia känns som ett 90-talsnamn.

Det är såklart inget direkt fel med att heta något i "fel" generation, men det gör att namnet sticker ut lite och kan uppfattas som fult och omodernt bland jämnåriga. 

Om jag var tvungen att välja bland dessa tre namn skulle jag föredra Emma, som jag tycker är mer tidlöst  än de andra två, och med Julia som en god tvåa. Emilia tycker jag är ännu mer generationsbetonat och tycker att det skulle vara lite udda på någon född 2026. 

Men det är ju bara vad jag tycker, kör på det du gillar bäst. Inget av namnen är konstigt eller liknande.

• Anonym (E.)
    Anonym (Sara) skrev 2026-03-26 16:59:10 följande:
    Tack!

Håller med ang Julia. Men jag tycker Emilia passar in på den beskrivningen också, att det känns tidlöst och klassiskt och aldrig fel. Det funkar på engelska, spanska, tyska osv. 
    Min enda invändning mot Julia är att det känns minst nordiskt av alternativen, känns mer latinskt eftersom det ju har romerskt ursprung. Jag får också liiite öststatliga vibbar eftersom namnet är vanligt i Polen och Ryssland. 
    En potentiell nackdel är att jag har en framtidsvision att ev flytta till Spanien och jag tycker inte uttalet på spanska är så fint. J blir lite som ett sch- ljud på spanska.. Medan Emilia låter ungefär lika på alla språk. 

Men vi kanske inte alls flyttar till Spanien så vete sjutton hur rimligt det är att väga in det...

Julia passar bäst till mitt efternamn tycker jag, ett -sson namn. Mest pga att efternamnet låter lite tungt, många hårda konsonanter, och då tycker jag det flyter bättre med ett förnamn som inte riktigt är så långt som Emilia är.  Julia flyter bättre med efternamnet. 

Så många aspekter att väga in att jag helt har tappat magkänslan kring vad som känns bäst, har hamnat för mycket i huvudet så att säga..

Därför känns det skönt att höra vad andra tycker. Så tack för din input. 
    Emilia kommer också från ett romerskt namn! För mig känns det mest utländskt av alla dina namn, men det kanske är för att jag kopplar det till Emilio. Skiljer ju bara en bokstav. Har du funderat på ovanligare former av Emilia och Emma?

Emmeline (jättefint tycker jag, så flickaktigt!)
    Emeline
    Emmelina
    Emelina (detta är ett vanligt flicknamn i Spanien!)
    Amelia 
    Amelie
    Ameline...

Associationen till Öststaterna när det gäller Julia har jag för övrigt aldrig hört förr. De stavar ju olika där också? De klassiska romerska namnen tillhör hela världen! Annars kanske någon i Sverige ovanlig form:

Juliette (blir "yngre" coh "sötare")
    Juliane
    Juliana (blir drottninglikt!)
  • Anonym (E.)
    Anonym (J) skrev 2026-03-26 20:32:26 följande:

Julia

Vad är det för mening med att skriva ett namn om man inte förklarar VARFÖR? Särskilt som man redan kunde bara välja ett namn i omröstningen? Menar det inte som någon kritik, jag förstår bara inte. 
  • Anonym (Sara)
    Embla twopointoh skrev 2026-03-26 17:16:03 följande:

Alla tre namnen är klassiska, väl etablerade namn, men de känns också som att de är lite fel generation för en flicka född 2026. 

Emma var vanligt från 80-talet fram tills 2010-talet, efter det har populariteten dalat. 

Julia känns som ett typiskt 2000-tals-namn, det är inte heller så vanligt längre. 

Emilia känns som ett 90-talsnamn.

Det är såklart inget direkt fel med att heta något i "fel" generation, men det gör att namnet sticker ut lite och kan uppfattas som fult och omodernt bland jämnåriga. 

Om jag var tvungen att välja bland dessa tre namn skulle jag föredra Emma, som jag tycker är mer tidlöst  än de andra två, och med Julia som en god tvåa. Emilia tycker jag är ännu mer generationsbetonat och tycker att det skulle vara lite udda på någon född 2026. 

Men det är ju bara vad jag tycker, kör på det du gillar bäst. Inget av namnen är konstigt eller liknande.

Tack för input!

Jag förstår vad du menar men jag ser det tvärtom. Att jag absolut inte vill ha ett namn som trendar just nu.  :)
    Så att de var stora gör 20-30 år sedan är inget jag ser som en nackdel. Det jag däremot ser som en nackdel är om de var så pass vanliga att namnet generellt uppfattas som för vanligt, och jag tror Emma känns lite för vanligt kanske..
    Det var eg mitt första val tills jag insåg just hur populärt det var runt millennieskiftet...
  • Anonym (Sara)
    Anonym (E.) skrev 2026-03-26 21:01:31 följande:
    Emilia kommer också från ett romerskt namn! För mig känns det mest utländskt av alla dina namn, men det kanske är för att jag kopplar det till Emilio. Skiljer ju bara en bokstav. Har du funderat på ovanligare former av Emilia och Emma?

Emmeline (jättefint tycker jag, så flickaktigt!)
    Emeline
    Emmelina
    Emelina (detta är ett vanligt flicknamn i Spanien!)
    Amelia 
    Amelie
    Ameline...

Associationen till Öststaterna när det gäller Julia har jag för övrigt aldrig hört förr. De stavar ju olika där också? De klassiska romerska namnen tillhör hela världen! Annars kanske någon i Sverige ovanlig form:

Juliette (blir "yngre" coh "sötare")
    Juliane
    Juliana (blir drottninglikt!)
    Ja du har förstås helt rätt i att Emilia inte har nordiskt ursprung alls så det är bara någon känsla jag har... för mig känns det som en slags variant på Emma och Emma trodde jag hade germanskt ursprung.. Men bra att veta att Emilia kan ge andra mer latinska vibbar!

Jag funderade på Amelie tidigare men amerikanska vänner visste inte hur de skulle uttala det och för mig är det viktigt att det fungerar på engelska också..
  • Anonym (E.)
    Anonym (Sara) skrev 2026-03-27 00:51:52 följande:
    Tack för input!

Jag förstår vad du menar men jag ser det tvärtom. Att jag absolut inte vill ha ett namn som trendar just nu.  :)
    Så att de var stora gör 20-30 år sedan är inget jag ser som en nackdel. Det jag däremot ser som en nackdel är om de var så pass vanliga att namnet generellt uppfattas som för vanligt, och jag tror Emma känns lite för vanligt kanske..
    Det var eg mitt första val tills jag insåg just hur populärt det var runt millennieskiftet...
    Om jag inte ville ha ett namn som är modernt just nu, skulle jag nog välja ett namn som inte varit modernt vid någon annan tidpunkt heller det senaste seklet. Just för att det inte ska vara "hopplöst" förknippat med en viss generation. (Jag vet inte "dina" namn är det, för jag hänger inte riktigt med i trenderna längre, märker jag.) 

Om du giller just romerska namn så finns det ju massor som inte varit populära i någon generation som leveri Sverige nu, eller ens någonsin, men som ändå är fullt ut accepterade som europeiska namn. De har den fördelen att de funkar i hela Europa - det romerska arvet tillhör ju alla i Europa. Här är bara några:

Antonia
    Aurelia (Julius Caesars mamma)
    Aurora (tänk Aurora Königsmarck)
    Claudia
    Cornelia
    Diana
    Flavia
    Junia
    Justina
    Marcia
    Patricia
    Silvia (OK kanske lite väl i och med drottningen)

Finns såklart ännu mer ovanliga som Drusilla t.ex., men  det kanske blir konstigt.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (E.) skrev 2026-03-27 01:18:13 följande:
    Om jag inte ville ha ett namn som är modernt just nu, skulle jag nog välja ett namn som inte varit modernt vid någon annan tidpunkt heller det senaste seklet. Just för att det inte ska vara "hopplöst" förknippat med en viss generation. (Jag vet inte "dina" namn är det, för jag hänger inte riktigt med i trenderna längre, märker jag.) 

Om du giller just romerska namn så finns det ju massor som inte varit populära i någon generation som leveri Sverige nu, eller ens någonsin, men som ändå är fullt ut accepterade som europeiska namn. De har den fördelen att de funkar i hela Europa - det romerska arvet tillhör ju alla i Europa. Här är bara några:

Antonia
    Aurelia (Julius Caesars mamma)
    Aurora (tänk Aurora Königsmarck)
    Claudia
    Cornelia
    Diana
    Flavia
    Junia
    Justina
    Marcia
    Patricia
    Silvia (OK kanske lite väl i och med drottningen)

Finns såklart ännu mer ovanliga som Drusilla t.ex., men  det kanske blir konstigt.
    Jag hade helst velat ha ett nordisk namn men har kollat igenom listorna och inte fastnat för något (som inte redan är taget av vänners barn).
    Så att Julia är romerskt är snarare en nackdel för mig, att jag tycker det känns mer latinskt. Men bara namnet är etablerat i Sverige, så går det bra.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Sara) skrev 2026-03-27 09:19:07 följande:
    Jag hade helst velat ha ett nordisk namn men har kollat igenom listorna och inte fastnat för något (som inte redan är taget av vänners barn).
    Så att Julia är romerskt är snarare en nackdel för mig, att jag tycker det känns mer latinskt. Men bara namnet är etablerat i Sverige, så går det bra.
    Vad sägs om Ingrid? Det är nordiskt, tidlöst och inte supervanligt. Det funkar internationellt också på grund av Ingrid Bergman. 
  • Anonym (T)

Nora
    Carla
    Ellen
    Thora 
    Sigrid
    Eila
    Ella
    Freya

Är nordiska och funkar på engelska. 

• Anonym (Sara)
    Embla twopointoh skrev 2026-03-27 16:27:58 följande:
    Vad sägs om Ingrid? Det är nordiskt, tidlöst och inte supervanligt. Det funkar internationellt också på grund av Ingrid Bergman. 
    Nja faller mig inte i smaken. Har verkligen kollat igenom nordiska namnlistor och inte hittat något.. tyvärr. :(
  • Embla twopointoh
    Anonym (Sara) skrev 2026-03-27 21:30:20 följande:
    Nja faller mig inte i smaken. Har verkligen kollat igenom nordiska namnlistor och inte hittat något.. tyvärr. :(
    Men om du inte gillar nordiska namn, varför vill du ha ett nordiskt namn?

Med tanke på att namnen i TS är mjuka namn som slutar på A, vad sägs om:

Alma
    Svea
    Lea
    Maja
    Linnea
    Viola
    Livia

Dessa är hyfsat trendiga just nu.

Andra mjuka namn som inte är trendiga:

Camilla
    Sofia