• Anonym (Fundersam I efterhand)

Var inte katträdet en present?

Har släktingar som är svåra att köpa julklappar till. Egentligen inte bara julklappar utan presenter i övrigt. De har liksom allt redan. 

En familjemedlem frågade mig om vi skulle lägga ihop pengar till ett katträd från oss båda till en släkting. Släktingen har katter, men faktiskt inte något katträd så jag tyckte det lät som en bra idé och swishade henne. 

Nu i efterhand har jag fått höra att släktingen inte tycker att det var en bra julklapp för det var inte en julklapp till honom. 

Jag är förvånad som bara den. Trädet står i hans hem, hans katter har det. Hur kan det inte vara en present till honom? 

• Svar på tråden Var inte katträdet en present?
  • Anonym (Anna)

Jag tycker det var en present till katten. Jag brukar inte ge djursaker till människor. 

Men folk är olika, vissa vill nog ha djursaker till sina djur i julklapp. 

• Anonym (Pilkan)

Jag brukar inte ge bort sådant man måste ha framme och som dessutom tar en del plats. Som t ex ett katträd.

(Det kan ju vara så att man valt att inte köpa något katträd för att man inte vill ha det ståendes framme i sin lägenhet/villa.  Det är ju rätt personligt hur man inreder sitt hem, och även om det inte är syftet med ett katträd blir det ju ändå en del av inredningen.)

Men det är ju bara min personliga åsikt.

Vad det gäller att det var en present till katten. Ja, det var det väl på sätt och vis. 
    Själv är jag inte så känslig för sådant, men tydligen var det viktigt för din släkting att få något som hen själv kan använda sig av. 

• Grässtrå77

Kan ett alternativ vara att ni slutar köpa presenter och julklappar till varandra? Ett alternativ är att ni en gång om året gör en lyxig upplevelse tillsammans (julbord, spa eller liknande) och att ni lägger alla presentpengar på den helgen. Så onödigt att köpa grejer till varandra.

• Anonym (mjau)

Enkel grundregel: ge aldrig presenter folk inte önskat och gör man det ändå, ta inte kritik mot presenten negativt.

En person som har allt kan förstås köpa sitt eget katt-träd om han/hon vill ha ett sådant. Den här killen har inte köpt ett katt-träd.

• Anonym (k)

Självklart var det en present till honom, en bra sådan. Nu är katträd ofta stora så man bör checka av men att en kattälskare skulle vara grinig för sak som katten antagligen blev glad av och borde ha är fånigt. Mitt träd är för kattens välbefinnande, oavsett hur bra eller dålig inredningsdetalj den är.

• Anonym (Anna)
    Anonym (k) skrev 2026-03-26 13:37:13 följande:

Självklart var det en present till honom, en bra sådan. Nu är katträd ofta stora så man bör checka av men att en kattälskare skulle vara grinig för sak som katten antagligen blev glad av och borde ha är fånigt. Mitt träd är för kattens välbefinnande, oavsett hur bra eller dålig inredningsdetalj den är.

Nej, det var det inte, han ville inte ha det. Han ville ha en personlig present, något han, inte katten, har nytta av. 
  • Anonym (k)
    Anonym (Anna) skrev 2026-03-26 13:45:54 följande:
    Nej, det var det inte, han ville inte ha det. Han ville ha en personlig present, något han, inte katten, har nytta av. 
    Fortfarande en bra och omtänksam present. Att någon som "har allt" blir grinig när man tänker på deras sk älskling gör inte presenten dålig. Det var ett bra försök. Inte alla försök till presenter går hem hos mottagaren men tanken räknas. 
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Anna) skrev 2026-03-26 13:45:54 följande:
    Om man inte klarar att bete sig vuxet när man får gåvor så är det nog läge att sluta ge varandra julklappar och presenter.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Trötter) skrev 2026-03-26 14:49:11 följande:
    Om man inte klarar att bete sig vuxet när man får gåvor så är det nog läge att sluta ge varandra julklappar och presenter.
    Ja, eller hålla lite koll på vad folk gillar. 

Saker till djuren kan man ju ge just till djuren. Saker till människor kan man ge till människor. Ingen skulle väl få för sig att ge en bok till katten, en bok man vet att kattägaren gillar. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Anna) skrev 2026-03-26 15:11:14 följande:
    Ja, eller hålla lite koll på vad folk gillar. 

Saker till djuren kan man ju ge just till djuren. Saker till människor kan man ge till människor. Ingen skulle väl få för sig att ge en bok till katten, en bok man vet att kattägaren gillar. 
    Jo det kan man, och katten kommer inte att ge ett enda klagomål, bara purra och jama som vanligt 😀
  • Corrie

Hade jag fått ett träd till katterna så hade jag blivit glad eftersom de är ganska dyra. Jag hade givetvis sett presenten som "till mig", även om det nu tekniskt sett hade varit katterna som nyttjat det. 
    Om personen som fick trädet har innekatt så kan du upplysa om att det är standard att ha sådant hemma för kattens skull. Inget man struntar i för att man inte tycker att det är snyggt, så att säga.

• klyban
    Anonym (Fundersam I efterhand) skrev 2026-03-25 22:36:19 följande:
    Var inte katträdet en present?

Har släktingar som är svåra att köpa julklappar till. Egentligen inte bara julklappar utan presenter i övrigt. De har liksom allt redan. 

En familjemedlem frågade mig om vi skulle lägga ihop pengar till ett katträd från oss båda till en släkting. Släktingen har katter, men faktiskt inte något katträd så jag tyckte det lät som en bra idé och swishade henne. 

Nu i efterhand har jag fått höra att släktingen inte tycker att det var en bra julklapp för det var inte en julklapp till honom. 

Jag är förvånad som bara den. Trädet står i hans hem, hans katter har det. Hur kan det inte vara en present till honom? 

Kan bara svara för mig själv och det är att jag hade tyckt detta var en present till mig OCH för min älskade katt.

Och hade varit mycket tacksam för den.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Birma)

Hade jag haft katt hade jag blivit glad av sen sån present och sett det som att den var till mig. Bara den har rätt färg så den passar med min inredning så. 

Grässtrå77 skrev 2026-03-26 01:23:00 följande:

Kan ett alternativ vara att ni slutar köpa presenter och julklappar till varandra? Ett alternativ är att ni en gång om året gör en lyxig upplevelse tillsammans (julbord, spa eller liknande) och att ni lägger alla presentpengar på den helgen. Så onödigt att köpa grejer till varandra.

Vi är inte den typen av familj eller släkt. Det är ingen som uppskattar lyxkonsumtion. Vi kan gå ut och äta tillsammans vid speciella tillfällen. 
    Anonym (Birma) skrev 2026-03-26 19:05:54 följande:

Hade jag haft katt hade jag blivit glad av sen sån present och sett det som att den var till mig. Bara den har rätt färg så den passar med min inredning så. 

Det var en neutral färg som smälte in med inredningen:)
  • Anonym (Birma)
    Anonym (Fundersam I efterhand) skrev 2026-03-26 21:11:06 följande:
    Låter som en toppen-present :) Fult av personen att vara så otacksam. 
  • klyban
    Anonym (Fundersam I efterhand) skrev 2026-03-26 21:11:06 följande:

Jag misstänker att personen hoppades på något eget och hjälpa i vardagen.
    Men och andra sidan, göra en katt glad är just detta.

Så kanske egoistisk?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Ja men nej)

En bra utgångspunkt när man ska köpa presenter är att vuxna människor med ordnad ekonomi redan har de prylar de vill ha. Detta gäller oavsett om personen redan har "allt" eller nästan ingenting. En del människor har få saker för att man inte vill ha en massa saker.

Det säkraste är därför att ge bort sådant som man äter eller dricker upp, eller upplevelser av olika slag. Ska man nödvändigtvis ge bort saker bör det vara något som kan läggas undan i ett skåp utan att ta för mycket plats och användas vid behov. Undantaget förstås om mottagaren verkligen önskat sig en viss sak.

Ur den synvinkeln riskerar ett katträd att bli en mindre lyckad present. Däremot var det självklart en present till kattägaren och att gnälla över att det var en present till katten är bara ofattbart barnsligt.

• Anonym

Det är  klart det var en present.

Fundera på om att byta julklappar med vuxna är en bra ide. Vi ger inte julklappar mellan vuxna. 

• Anonym (Hmmmm.....)

Jag hade blivit jätteglad och tacksam. Supergulligt att ge nåt till nån som "har allt" som visar att man förstår att katterna är viktig i dennes liv. Kanon present och något som alla kattägare bör ha, även om det stör möbelplaneringen Drömmer

Svar på tråden Var inte katträdet en present?