• Anonym (uschasda)

Väntande arbetspraktik.

Ok, kommer att få folk att "spy galla" på mig nu efter detta. (men kör iaf)

Har varit arbetslös sedan en bra bit från 2023, varit aktiv och sökt jobb, på internet för jobb längre bort och självgående i närområdet nu då bilen är trasig.
    Jobb och utvecklingsgarantin är ett skämt.
    Har haft ett möte med AF på ett företag jag helst velat undvika och anser mig inte klara av, vad jag förstått av arbetsuppgifterna.
    Har varken intresse eller lust att städa trappuppgångar, har ett dåligt knä som ibland tvär viker sig,- ignorerades tydligen, har jag råd att få det kollat? Nej.
    har svårt med trappor efter bara en sträcka på 1050 meter.
    denna praktik då buss inte finns för exakta tider, kommer att få mig att då vara tvungen att gå eller cykla strax över 6 km tur och retur. kommer jag att vägra detta? Nej.. är jag helt ointresserad? Ja.
    Kan mitt knä tvär vika sig under en städning i en trappuppgång? Ja, kan ju åtminstone hoppas, krossar hellre knät än städar

( inget ont mot dom som redan jobbar med det)

• Svar på tråden Väntande arbetspraktik.
  • Anonym (uschasda)
    Anonym (?) skrev 2026-03-26 10:30:35 följande:

Tacka nej då

Tackar jag nej blir jag ju utan ersättning, Hon från AF frågade om vad jag tyckte som om det var ett val. men man måste läsa mellan raderna, det är inget egentligt val. 
    Det är ta det eller bli av med ersättningen.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (uschasda) skrev 2026-03-26 10:42:11 följande:
    Tackar jag nej blir jag ju utan ersättning, Hon från AF frågade om vad jag tyckte som om det var ett val. men man måste läsa mellan raderna, det är inget egentligt val. 
    Det är ta det eller bli av med ersättningen.
    Vad sade hon när du berättade om dina problem?
  • Anonym (uschasda)
    Anonym (XXX) skrev 2026-03-26 10:44:40 följande:
    Vad sade hon när du berättade om dina problem?
    Berättade om mitt problem och visade dom sår efter en olycka och läkarjournaler av det som kan ha varit uppstarten av mitt knä, som uppstod någon månad senare efter såren läkt. men det verkade bara som hon rykte på axlarna, frågade hur olyckshändelsen gick till och sen var det inget mer.
  • Anonym (Julia)

Om du inte har råd att besöka en läkare för att få ditt knä undersökt tycker jag att du ska kontakta soc. Det är inte värdigt att inte ha råd med sjukvård.

Förstår att det känns jobbigt. Hoppas att det går bättre än du tror.

• Anonym (f)

Knepig sits då du ska kunna tacka nej men också att du inte har läkarintyg för din skada, att den fortfarande finns. Om du provar och det verkligen inte går pga ditt fysiska problem ska de givetvis inte låta dig vara kvar men trist om du behöver göra det först.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (uschasda) skrev 2026-03-26 10:29:35 följande:
    Väntande arbetspraktik.

Ok, kommer att få folk att "spy galla" på mig nu efter detta. (men kör iaf)

Har varit arbetslös sedan en bra bit från 2023, varit aktiv och sökt jobb, på internet för jobb längre bort och självgående i närområdet nu då bilen är trasig.
    Jobb och utvecklingsgarantin är ett skämt.
    Har haft ett möte med AF på ett företag jag helst velat undvika och anser mig inte klara av, vad jag förstått av arbetsuppgifterna.
    Har varken intresse eller lust att städa trappuppgångar, har ett dåligt knä som ibland tvär viker sig,- ignorerades tydligen, har jag råd att få det kollat? Nej.
    har svårt med trappor efter bara en sträcka på 1050 meter.
    denna praktik då buss inte finns för exakta tider, kommer att få mig att då vara tvungen att gå eller cykla strax över 6 km tur och retur. kommer jag att vägra detta? Nej.. är jag helt ointresserad? Ja.
    Kan mitt knä tvär vika sig under en städning i en trappuppgång? Ja, kan ju åtminstone hoppas, krossar hellre knät än städar

( inget ont mot dom som redan jobbar med det)

Du krossar hellre ditt knä än att städa?

På riktigt?
  • Anonym (Städare)

Är det Samhall det handlar om?

Vad jag har förstått så anställer de en massa halta och lytta människor för att städa. Och så får de hasa runt i slow motion med en mopp, istället för att få ett jobb som är anpassat efter deras förmågor.

Jag har full förståelse för att du inte känner dig lockad av det erbjudandet.

• SmartsomFN

Jag hoppas du blir utan ersättning. Du är för fin i kanten för att städa i trappuppgångar men att leva på oss skattebetalare har du inga problem med.

Du är ett HÅN mot alla som jobbar.

• Anonym (Markus)

Jsg förstår dig, då jag har en son som är i samma karusell.

Det är oftast människor som alternativt aldrig varit i systemet eller inte har någon aning om hur det fungerar.

Så här, i princip alla deras arbetsmarknadsutbildning är skräp. Rent ut sagt. Dom har oftast stora brister, där både material fattas ibland, själva innehållet är undermåligt. Ibland kom inte lärare och dom fick sitta sb tiden istället. Min son har gått på två st! Ingen av dessa genererade någon permanent anställning och han föll tillbaka i arbetslöshet relativt fort igen. Det enda om man verkligen vill ha en seriös och riktig utbildning. Välj en högskola, yrkeshögskola eller universitet. Efter det fick han ett fast jobb. 

Praktik är ingenting som leder till jobb i dom flesta fallen. Om det inte handlar om enstaka fall ned lönebidrag. Där får dom sluta när lönebidraget tar slut. Då är dom tillbaka i samma karusell igen.

Arbetsträning, har sett en hel del sjuka människor på t.ex Samhall. Där man tvingat människor med bl.s diskbråck att städa toaletter. Vilket slutat i att dom blir mer sjuka och invalidiserande än innan dol kom dit. En del tvingas sjukskriva sig. En Samhall ledare trodde folk levde då gott på bidrag att dom åt lyxig mat och drack champagne. Inte ett skämt.  Oftast lr Sius som ska ta hand om sjuka, arbetsskadade och med funktionsnedsättningar etc. Så dåligt utbildade eller saknar rätt kompetens/utbildning att det bara blir pannkaka av det. 

Jag behöver inte ens nämna dom privata aktörerna. Som blivit en flopp med. Därför avslutar nu denna regering detta vad jag förstått. Vilket blev en väldigt dyr reform, som inte fick fler människor i arbete.

Nu återstår det att se om Britz och regeringens heltids aktiviteter kommer råda bot på den höga arbetslösheten. Har en polare som blev arbetslös efter covid. Nu har han försörjningsstöd och får ut 10.000. För detta får han arbeta heltid på en slags resurs pool kommunen har som tar hand om sopor etc. Från 8.00 till 16.30 varje dag ska han arbeta där. Alltså inte praktik som det heter så fint. Utan han gör uppgifter som dom med lön har. Detta ska bara fortgå utan någon som helst planer på en tjänst. Hans arbetslöshet har förlängts pga av detta. Så det är tveksamt hur vissa av dessa aktiviteter ska vara meningsfulla och anses generera mer jobb åt arbetslösa. Istället hamnar dom i en loop. Risken att dessutom bli unyttjad finna ju, när man ser sådana här fall.

Svar på tråden Väntande arbetspraktik.