• Anonym (Malin)

Kroniskt fet???

Jag har nu hört några influencers hävda att dom är så kallat "kroniskt feta", ofta är food noise ett av deras stora problem. Dessa människor använder ozempic/mounjaro och säger att dom måste fortsätta göra det livet ut för att förbli smala. Några av dom har till och med gjort magsäcksoperation innan, men det räckte inte. Ett bevis på att dom är kroniskt feta, eller bara något dom blivit itutade av en läkare som får provision på att dela ut medicin för viktminskning???

Alltså, jag vet inte. Något med allt det här tycker jag verkar väldigt skevt. Lite som att överviktiga personer utnyttjas av Big Pharma och blir intalade att dom inte klarar sig utan mediciner.. något känns bara fel med allt det här.

Fler som känner som jag eller är viktminskningsmedicinerna Guds gåva till mänskligheten???

• Svar på tråden Kroniskt fet???
  • Anonym (d)

Om detta är vad som fungerar för dom, good for them. 

• Anonym (Anna)

Ingen läkare får provision för att skriva ut viss medicin.
    Snacket om Big Pharma är konspirationsteorier. 

• Anonym (Malin)
    Anonym (Anna) skrev 2026-03-29 22:51:00 följande:

Ingen läkare får provision för att skriva ut viss medicin.
    Snacket om Big Pharma är konspirationsteorier. 

Nja, det stämmer ju inte riktigt... Kopierade direkt från sökningen på Google där man kan läsa detta:

"Svenska läkare får årligen hundratals miljoner kronor från läkemedelsindustrin för konsultuppdrag, föreläsningar och rådgivning, enligt granskningar från Sveriges Radio och Svenska Dagbladet. Även om direkt provision per recept är olagligt och ovanligt, väcker de omfattande samarbetena frågor om opartiskhet och risk för påverkan vid förskrivning, vilket kan strida mot reglerna för offentlig sektor. 

Sveriges Radio +1"
  • Anonym (Malin)
    Anonym (d) skrev 2026-03-29 22:50:15 följande:

Om detta är vad som fungerar för dom, good for them. 

Jovisst, men det jag tänker spontant är att dom är felinformerade på ett eller annat sätt, vilket gör att dom ser livslång medicinering som det enda alternativet.
  • Anonym (d)
    Anonym (Malin) skrev 2026-03-29 22:59:09 följande:
    Jovisst, men det jag tänker spontant är att dom är felinformerade på ett eller annat sätt, vilket gör att dom ser livslång medicinering som det enda alternativet.
    Vad menar du är magisk information som inte nått fram till de som varit överviktiga i flera år?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Malin) skrev 2026-03-29 22:56:35 följande:
    Nja, det stämmer ju inte riktigt... Kopierade direkt från sökningen på Google där man kan läsa detta:

"Svenska läkare får årligen hundratals miljoner kronor från läkemedelsindustrin för konsultuppdrag, föreläsningar och rådgivning, enligt granskningar från Sveriges Radio och Svenska Dagbladet. Även om direkt provision per recept är olagligt och ovanligt, väcker de omfattande samarbetena frågor om opartiskhet och risk för påverkan vid förskrivning, vilket kan strida mot reglerna för offentlig sektor. 
    Sveriges Radio +1"
    Inget läkemedelsföretag har möjlighet att kontrollera vilken läkare som skrivit ut vilken medicin. Ingen betalning utgår till läkare som skriver ut en viss medicin. Hur menar du att det skulle gå till i praktiken?
  • Anonym (J)
    Anonym (Malin) skrev 2026-03-29 22:59:09 följande:
    Vad består den felinformationen av?
  • Anonym (Hmm)

Jag hade aldrig hört uttrycket "kroniskt fet" men tycker det låter lite skojigt. Som att andra människor som är feta men inte kroniskt kan vara överviktiga ena dan och sen pinnsmala en vecka senare 😀

• Anonym (kattan)

Det är sjukt att folk äter sig sjuka och kallar det för sjukdom. Sluta äta en massa processad skitmat istället så löser det sig av sig själv. Det är INTE en sjukdom att äta sig själv fet.

• Anonym (Brus)
    Anonym (kattan) skrev 2026-03-30 15:17:48 följande:

Det är sjukt att folk äter sig sjuka och kallar det för sjukdom. Sluta äta en massa processad skitmat istället så löser det sig av sig själv. Det är INTE en sjukdom att äta sig själv fet.

Men vet du ens vad food noise är?

Jag har det vid PMS enbart men det är hemskt.

Jag har turen att vara envis och har rätt bra förbränning så jag kan under övriga månaden kompensera för de 3-4 dagar innan mens när min kropp skriker att jag ska äta allt som inte springer ifrån mig och ju fetare och mer kolhydrater desto godare. Det är rent hormonellt, det går inte att stå emot, dessa dagar. Har jag inget hemma så tillverkar jag av det jag har i skafferiet.                 

Och sen efter mens så är allt lugnt. Inte intresserad längre, går förbi godisskålen och låter bli kakan på jobbet.

Men vissa har då det suget konstant eftersom deras aptitreglering inte fungerar normalt.

Allt i kroppen kan gå sönder och fuckas upp. Allt. Utan undantag.
Svar på tråden Kroniskt fet???